Hvem er med på sundere december?

Behøver en hyggelig jul gå hånd i hånd med en masse ekstra kilo? 

Nej! Men skal man så undvære al samværet, alle de gode snacks og alle de goder sager? Nej!
Jeg vil gerne starte “sundere december” her på bloggen og forhåbentlig vil i også dele jeres opskrifter og gode idéer.

Min hensigt er ikke at alle “normale” godter er bandlyst hele december, det er nærmere et forsøg på at få fokus på lidt sundere alternativer – bare nogle gange. Det ene udelukker nemlig ikke det andet, og bare fordi man tilvælger de sunde snacks, så betyder det ikke, at man fravælger alle de traditionelle julegodter! Men tænk hvis man nu bare hveranden gang valgte en sundere variant, mon maven så var helt så blød 1. januar? 😉

December står for døren og jeg håber i vil være med. Jeg vil gøre mit til at inspirere og motivere til sundere desserter, snacks og julegodter den næste måned! 🙂

Hjemmetræning; Det skal du bruge

Kan man træne i stuen?

Skal man have en masse dyrt udstyr for at træne hjemme? Både ja og nej. Læs mit indlæg HER om hjemmetræning uden vægte, der skal du bare bruge dig selv og en træningsmåtte 🙂

Du kan også træne hjemme med vægte, der kan du læse mit forslag til et hurtigt helkropsprogram HER.

Mit eget hjemmetræningsudstyr består af;

  • Håndvægte (kan købes online, fx HER)
  • En pilatesmåtte (kan købes online, fx HER)
  • En lille pilatesbold (kan købes online, fx HER)
  • En stor pilatesbold (kan købes online, fx HER)
  • En trænings elastik (kan købes online, fx HER)
  • Derudover er så heldig at min overbo Nina (læs med her!) har nogle kettlebells jeg kan låne i ny og næ.

Husk; lidt er bedre end ingenting! Al træning tæller! Og hvis du har 30 til at se et afsnit af Venner, hvorfor så ikke få lidt sved på panden imens? Du har alligevel set afsnittet før og behøver ikke koncentrere dig om det 😉

Hjemmetræning; med vægte

Sved i stuen? Ja tak!

Naturligvis har et fitnesscenter flere muligheder for træning i både regulering af øvelser og styrken af dem, men det er også muligt at få godt gang i kroppen hjemme på stuegulvet.
Her er mit forslag til et kort helkropsprogram, der får banket de store muskler igennem og giver dig en let gang træning. Lidt har altid ret! Det er, efter min mening, bedre at træne hjemme i 30 min. end det er at ligge de 30 min ekstra på sofaen om aftenen 😉
Nu er jeg så heldig at kunne låne kettelbells og vægte af min søde overbo Nina, men jeg skal selv have købt nogle tungere vægte at have stående herhjemme. 
Husk at varme op inden du løfter vægte, så løb en tur rundt om blokken, hop på stedet eller gå en powerwalk på 30 min.
Kettlebell svings, jeg lavede 3×7, men håber snart at blive stærkere til 3×10
En klassisk lunge hvor kettlebell løftes modsat det ben der er bøjet. Her kan jeg kun lave 3×4 på hvert ben fordi min hofte endnu ikke er stærk nok, men jeg ville anbefale andre at lave 3×10
Så er det arme og ryg! Den er naturligvis ideel på en træningsbænk, men kan laves på en stol, bare spænd godt op i maven og hold ryggen ret under løftet. Laves 3×12
Tricep extension 3×10
Siddende skulder pres. Udgangsstillingen er 90 grader, derefter skubbes vægtene op mod loftet og tilbage til udgangsstillingen igen. 3×12
Klassisk bicep curl, 3×10
Sideløft. Hold maven godt spændt under hele øvelsen. 3×12
I morgen laver jeg et indlæg om hvilke ting der er gode at have derhjemme hvis du vil i gang med hjemmetræningen!

Jeg skal på tur!

I dag lander jeg i Bruxelles på tur med studiet

De næste fire dage er jeg i Bruxelles med mit studie og lærer alt om EUs instanser, europæisk politik og vigtigst af alt; de berømte belgiske øl! Og mon ikke der også ryger et stykke belgisk chokolade eller to ned 😉

Jeg skal bo sammen med tre søde piger fra mit hold og vi har alle valgt at tage træningstøj med, da vores hotel har et lille fitnesscenter. De næste dage er der planlagt indlæg og når jeg kommer hjem, så lægger jeg et indlæg op om at spise sundt og få trænet – selvom man holder ferie.

Indtil da håber jeg i fortsat vil følge med. Husk i også kan følge mig på Bloglovin:

Sund mad på farten; Tivoli

“Leave the bread and go ahead…”

Det kan ofte være en udfordring at spise ude, have en dag med familien og bare kunne hygge sig uden at have medbragt mad med. Er man på en særlig kostplan eller diæt, så er madpakken naturligvis en nødvendighed, men ellers er der masser af muligheder for at sætte et sundere twist på maden ude.

I weekenden var jeg på en super hyggelig tur i Tivoli og vi besluttede os at spise på det relativt nye sted: Woodhouse burger. Jeg bestilte en “siesta” med 180 gram oksekød, guacamole, salat og ingen ost. Dertil en kold og brusende cola zero!

Da jeg var færdig med maden, så min tallerken en smule rodet ud. Jeg valgte nemlig at efterlade bollen og i stedet spise mig med i bøffen med det grønne. I stedet for pommesfrites som tilbehør, så havde jeg et par gulerødder i tasken. Lidt forberedt må man gerne være 😉

Du kan stadig hygge med!

Når man går rundt og nyder de mange julelys i Tivoli, så trænger man meget ofte til noget varmt at drikke og noget sødt efter maden. Men fortvivl ej, her kan også findes sundere alternative til de traditionelle gløg og æbleskive boder.
Man skulle ikke tro det, men Ben and Jerrys isboden, har langt mere end blot is! Du kan bl.a. få sort kaffe og sukkerfri chai te. 
Jeg valgte en sukkerfri chai, der naturligvis indeholder kalorier i form af mælkepulver, men det er langt mindre end andre varme drikke og så elsker jeg chai te!
Hvis du derefter stadig er lækkersulten, så har Tivoli efterhånden fået flere sundere alternativer i Tivoli. I den hyggelige bolsjefabrik kan du se på old school bolsjeproduktion og købe dig en pose sukkerfri bolsjer hvis du får lyst. Er det ikke helt nok til den søde tand, så har “Sticks” et lækkert tilbud med frugt på stænger og valgfrit tilbehør i form af chokolade, nøddedrys og lignende. Det prøvede jeg ikke selv den dag, men det vil jeg helt sikkert have næste gang! 🙂
Der er altså rig mulighed for at nyde sundere alternativer på farten hvis man gerne vil gemme sit sukker-orgie til en anden dag! 😀
Older posts