En dag i mad – ikke helt efter planen

Vi har alle dårlige dage!

Det er så vigtigt at huske, men så let at glemme. Når man ser på de glade smil, spændstige muskler og lækre retter der fx. pryder Instagram, så kan det på gode dage motivere og inspirere, men på dårlige dage kan det have den modsatte effekt. Tanker som: “er det kun mig der har lyst til mad udenfor min kostplan?” eller hvad med klassikeren: “er det mig der er svag fordi jeg ikke kan overholde min plan?”.

Sådan en rigtig øv-dag havde jeg her i går. Lidt for meget travlhed, træthed og en lidt småsløj krop gjorde at jeg cravede kulhydrater – og masser af dem. Aftensmaden blev dagen før til havregrød, frugt, skyr og mandler. Ikke usundt nej, men heller ikke en del af min kostplan. Næste morgen svigtede både enerigen og modet. Jeg endte med at snacke hele dagen i stedet for at følge min kostplan og fik kun ét måltid med kød og grønt. Resten var frugt, skyr, nødder og riskager. Det var naturligvis også dagen hvor jeg skulle mødes med min træner Amanda og træne. Jeg følte mig hverken særlig oplagt til træning eller som en særlig god klient i form af min afvigelse fra planen. Hvad mon hun ville sige?

Heldigivs forsikrede Amanda mig om, at det er helt normalt! Og så var det jo ikke 10 snickers jeg havde spist, men ekstra kalorier og kulhydrater i form af sund mad. Der er ikke andet at gøre end acceptere, at kroppen (og hovedet) ikke altid kan præstere som man ønsker. Det typiske ville herefter være at gå helt ned, smovse i chokolade og have rigtig dårlig samvittighed – men nej! I stedet rådede Amanda mig til: accepter det, glem det og husk det store billede. Den ene dag kan ses som et boost af ekstra mad til kroppen og så er det bare op på hesten igen. Til aftensmad lavede jeg derfor super lækker kylling, søde kartofler og masser af grønt.

Jeg vil  lige understrege, at jeg på ingen måde mener at disse madvarer er usunde, det er udelukkende fordi jeg træner mod et specifikt mål, at jeg kategoriserer det som en ikke optimal dag. Billederne viser heller ikke alt jeg spiste, men et udsnit 🙂

Hvad gør i på dumme dage?

 

Hej BD læsere!

Dette er mit første indlæg som blogger på Bloggers Delight. Der er stadig en række tekniske udfordringer og jeg arbejder på at flytte mine gamle følgere fra Bloglovin over til den nye blog. Men med lidt flid og tålmodighed skal bloggen nok snart komme op at køre igen og jeg håber i vil læse med i min rejse mod en sund og stærk krop – hele vejen til scenen som bikinifitness atlet 2015 🙂

Opskrift på glutenfri lowcarb lasange

Hvad skal du have til aftensmad?

Er du helt blank på aftenens mad, men har du nogle grøntsager liggende og en pakke oksekød i fryseren, så kan jeg her hjælpe dig!
Lasange er jo traditionelt lavet med pastaplader og hvid sauce. På de fleste fitnessdiæter duer den version ikke, så derfor må man jo tænke kreativt! Her kommer mit bud på en lækker version af en grøntsagslasagne med masser af bid, mæthed og smag. Dertil er serveret de klassiske bønnefritter som bare er frosne, grønne bønner der har været i ovnen i 30-35 min med salt og peber indtil de blev sprøde.

Lasagne med plader af rodfrugter:

  • Skræl et knoldselleri og skær skiver af ca. 1 cm tykkelse. Steg dem i 7-8 minutter på hver side på en mellemvarm pande med lidt olie og godt med salt/peber
  • Gør rå spidskålsblade klar, samt en aubergine i skiver
  • Lav en kødsovs af oksekød, tomatpuré, hvidløg og de grøntsager/krydderier du kan li
  • Nu skal lasagnen bare samles med lag af grønt, kød og eventuelt ost hvis du er til det.
  • Bag i 35-40 min. ved 180 grader varmluft.
Det gode ved denne opskrift, er at det er nemt at lave en kæmpe portion og have mad til flere dage. 
Det kan alle os på SU jo godt li!

Opbakning fra omgivelserne!

Når det er svært, så er støtte guld værd!

Det er ikke altid nemt for omgivelserne når en person ændrer livsstil. Det kan være fordi arbejdet fylder mere end det plejer, fordi man mister sit arbejde, bliver forældrer eller noget helt andet. Alle ændringer i livet påvirker ikke kun dig selv, men også dem omkring dig – både på godt og ondt. Nu er jeg meget grøn og ny i hele fitnessverden, men jeg kan allerede nu mærke, at mine sociale aftaler og omgivelserne påvirkes af mine valg og fravalg. Ikke mindst fordi jeg selv endnu ikke kender mig selv godt nok i denne verden og skal finde min plads. De nye vaner er fantastiske og hjælper mig mod mit mål, men det er også rigtig svært at skulle ændre sine vaner og træde ud af sin komfortzone!
Jeg forventer hverken forståelse eller accept fra alle der kender mig, men blot en vis form for respekt og anerkendelse af forskellen i vores måder at leve på. Heldigvis har jeg primært modtaget positive tilbagemeldinger og der har ikke været de store problemer endnu. Det kan være en udfordring med spiseaftaler, fredagsbarer eller familiebesøg, men indtil nu har det været min taktik at være åben og ærlig, og det har virket!
I det daglige er min kæreste en utrolig stor støtte, idet han tror på mig og mit projekt, men også fordi vi deler lejlighed og liv, så det ville være umuligt at gå igennem uden hans opbakning. Han accepterer de timer jeg bruger i centeret på træning, alle timerne det tager at planlægge maden og ikke mindst alle de timer jeg bruger på at snakke om det 😉
Jeg er også så heldig at jeg bor i en opgang med de sødste naboer. På min fødselsdag i fredags bankede de på med denne fantastiske kurv fyldt med godter – bodybuilding style! Der var 1 kg skyr, en masse grøntsager, lidt nødder og en pose Nellie Dellie vingummier sødet med stevia. Hvad mere kan man ønske sig?

Gode råd hvis du er midt i en livsstilsændring:

  • Vær ærlig overfor dine omgivelser om hvordan du har det, både på godt og ondt. Min erfaring er, at forståelse er nemmere at møde fra andre når man selv er sårbar i en situation
  • Vær klar omkring hvorfor du ændrer din livsstil – ikke mindst overfor dig selv
  • Vær klar over at ikke alle er enige med dig og accepter det
  • Vær forudseende før sociale aftaler, tjek menuen hvis i skal spise ude eller vær ærlig overfor værten.Tilbyd selv at tage mad med eller foreslå et sammenskudsgilde
  • Husk at det hele ikke handler om din nye livsstil. Eller, jo for dig gør det, men ikke for alle andre. Find ligesindede og tal med dem, men prøv at mærke efter hvor meget dine omgivelserne reellt har lyst til at tale om det.
  • Husk at det er en proces og ting tager tid. Hvis du er konsekvent med dine nye valg, så vil dine omgivelser med tiden se at du er seriøs omkring det.
Hvilke erfaringer har i med livsstilsændring og omgivelser?

Træningsevent med Myfitlife!

Hvad trænede vi?

Lørdag d.18 afholdt bloggernetværket Myfitlife et træningsevent med deres bloggere og en masse læsere. Her kommer min version af dagen som helhed. Jeg håber de laver mange flere events og jeg opfordrer alle der kommer her forbi til at tjekke netværket ud 🙂 Alle billeder herunder er taget af den søde Anneli og er udlånt fra Myfitlife.

Træneren var Eddie og hans kammerat, der guidede os alle igennem en række træningsstationer med forskellige øvelser.

Indledningsvis blev vi inddelt i par, der skiftedes til at lave fritstående opvarmende øvelser i form af jumping jacks, planken og squats og øvelser med TRX. Man skal bestemt ikke lade sig narre af snorrenes uskyldige udseende, da det er muligt at lave noget fed funktionel træning med egen kropsvægt og det er nemt at sætte niveauet op og ned selv.

Næste runde foregik igen parvis med forskellige øvelser, der skulle foretages i alt 5 minutter, hvor hvert par skiftede efter én endt øvelse. På den måde nåede min makker og jeg fx. hver skiftevis 3 runder i salen med walking lunges og kettlebell svings på de få minutter. Det var super god udnyttelse af både tiden og salen, og man følte virkelig at hele kroppen var i gang.

Vi var dernæst igennem cirkeltræning med både fritstående øvelser såsom push ups og jumping squats, kettlebell svings og øvelser med vægtstang. Den første runde varede 30 sek. ved hver af de ca. 10 stationer med øvelser. Næste runde blev der skruet op for intensiteten og hver station varede nu 1 min. Jeg kan love jer for at 1 minut lige pludselig er lang tid. Alle fik sved på panden, men det var super sjovt at blive udfordret på en anden måde med træningen end mit sædvanlige styrkeprogram!

Træningen sluttede af med to runder af hårde core øvelser af 1 minuts varighed. Den sidste planke var et meget langt minut, men alle holdt hårdt og minuttet blev gennemført!

Min vurdering: fantastisk event!

Myfitlife formåede at lave et interaktivt bloggerevent på en helt anden måde end tidligere set i Danmark. Alle læsere og bloggere var beskæftiget og fik sved på panden i alle de 90 minutter som eventet varede. Der var noget for enhver træningssmag og det var muligt selv at graduere niveauet undervejs. Vi blev udfordret, men taget hånd om undervejs!
Den gode goodiebag kommer jeg heller ikke udenom, da jeg er en sucker for alt hvad der er gratis – og når det så tilmed er sunde lækkerier, så er jeg solgt 😉
Her er indholdet af dagens goodiebag, og ja.. Nupobaren med Mint overlevede som sagt ikke turen hjem 😀

 

Older posts