Smil, spis og styrketræn!

Tanker om CHEAT!

Spisedag, cheat-day, re-feed.. Kært barn har mange navne. Det kan være hårdt at leve med en stram kostplan til daglig, så det er et velkendt fænomen indenfor fitnessverden, at have én dag om ugen hvor der er frit valg på alle hylder i forhold til mad og drikke. Der lader til at være to primære årsager i rationalet bag denne ugentlige frihed: fysisk og mentalt.

Teorien bag ét stort måltid om ugen med mange kulhydrater i forhold til hvad kroppen ellers er vant til på en struktureret kostplan er, at kroppens fordøjelsessystem får et ”boost”. Har man i en længere periode spist ca. det samme antal kalorier og efter ca. samme makro-fordeling, så kan kroppens udvikling stagnere. Her kan et tæt kaloriepakket måltid i teorien øge hormonet leptin, der bl.a. regulerer appetit og fordøjelse, og få niveauet af dette til at stige. Dette er dog ikke nødvendigt før en længere periode med diæt og i så fald kan re-feed måltidet sagtens bestå af grove kulhydrater og større mængder af den sunde mad der i forvejen findes på en given kostplan. Men det er jo bare ikke ligeså sjovt som burgere og is, vel? 😉

Det andet aspekt af den ugentlige frihed er nemlig mental. Og den del er langt sværere og mere kompleks end den fysiske. I dag lever vi i et samfund hvor mad, og særligt sukker, er tilgængelig overalt. Endvidere består langt de fleste sociale begivenheder af mad i den ene eller den anden udstrækning. Her kan et argument for et ”cheat” være, at det holder de forhadte cravings efter sukker på afstand i løbet af ugen fordi man ”får det ud af systemet”. Et andet argument er, at cheat muliggør sociale aftaler på lige fod med andre. Men hvor går grænsen? Hvornår bliver det destruktivt at tillade sig selv alt én gang om ugen og være restriktiv den resterende tid?

Jeg har tidligere brugt mine valgfrie ugentlige måltider (med dessert) på sund brunch og protein hindbærsnitter, da det har været vigtigt for mig at holde en form for kontrol med min kost selvom det var “tilladt” at spise hvad jeg ville. Derfor har jeg valgt at kalde måltiderne for “treats” og ikke “cheats”. Det har fungeret rigtig godt at nyde de søde, men sunde desserter i weekenden i de to måneder jeg har været i gang med forløbet mod bikinitfitness 2015. Friheden har dog været svær at styre, da hurtige kulhydrater som fx tørret frugt ”tricker” min sukkertrang. Jeg har derfor haft tanker om fuldstændigt at droppe den ugentlige spisedag. På den anden side er det svært at nægte sig selv noget, da det kan være mentalt destruktivt at give mad så stor magt.

Mit første planlagte rigtige cheat var i dag. Min absolutte største last; bland selv slik! Jeg valgte at nyde det, blande præcis så meget som jeg havde lyst til og glemme alle tanker om mad som ”benzin til kroppen” mens jeg hyggede med mine veninder. Det bliver interessant at mærke efter både fysisk og mentalt i løbet af ugen hvordan dette påvirker mig, men sådan er en rejse som nybegynder atlet. Jeg lærer meget om mig selv og vil fortsat udfordre mig selv fysisk og mentalt, samt reflektere over op og nedture undervejs.

cheat2

Jeg hører gerne andres meninger, tanker og erfaringer med spisedage?

Dette indlæg kan også læses på Fitnesseliten.dk

 

   

4 kommentarer

  • amaanda

    Jeg synes det er fedt at kalde det treats istedet for cheats. Da ordet cheat er negativt og fylder meget i bevidstheden om noget, som er forkert. Jeg spiser selv tilpas sundt, men kan sagtens klemme en burger ned i ny og næ:-)

    Jeg finder virkelig din blog interesant og har set din opskrift med hindbærsnitter, som jeg glæder mig til at prøve.
    Jeg håber virkelig du vil kigge forbi min blog og evt. Ligge en kommentar? Det vil betyde så meget.

    Amanda // http://Www.amaanda.bloggersdelight.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Tak for din kommentar Amanda 🙂 Jeg vil rigtig gerne tjekke din blog ud og smide en kommentar selv, du har rigtig mange fine indlæg 😀

      Det lyder som en rigtig sund og fornuftig indstilling du har, der er jo ingen mennesker der aldrig nogensinde spiser lidt usundt! Min erfaring er nemlig også at det, som du skriver, ender med at fylde alt meget i bevidstheden hvis man nægter sig selv bestemte ting. Så hellere nyde dem fuldt ud en gang i mellem og have fokus på alt det lækre, sunde mad til daglig!
      Jeg håber du prøver hindbærsnitterne og bliver vild med dem 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Anna

    En skøn blog du har, jeg har læst med et par uger. Som du ved, er vi lidt i samme båd og med dén her, ramte du lige mit ømme punkt: BLAND SELV SLIK! Uhmmmm!!!

    Min holdning til cheat/re-feed er, at de kan have sin berettigelse…HVIS MAN KAN STYRE DET (det gælder uanset om man er på opbygningsdiæt, eller cut) af de årsager som du nævner.

    Men hvis man er den type, hvor mere vil have mere og man ikke formår at holde det til 1 dag/måltid (hvad der nu er aftalt) så skal man ikke begive sig ud i et “hvad hjertet begærer” feast, men bare spise mere af sin almindelige diætmad. At man så en (meget) sjældnere gang imellem, spiser en planlagt, BLAND SELV-pose (ligesåmegetsommanharlysttil-style) tror jeg ikke kan vælte læsset, på samme måde!

    Jeg har før haft sådan en dag om ugen. Men en af mine egne kriterier er, at man får sin kostplan til at fungere FØRST, så man ikke har tendens til at falde i havregrynsposen MINDST én gang om ugen. Hvis man har fået planen til at virke og det kører i det daglige, SÅ kan man begynde at kigge lidt på BLAND SELV hylden..:-)

    Kh
    Berit

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Berit

      Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for ikke at være alene i min bland selv slik besættelse 😉
      Jeg tror du har rigtig meget ret i, at den normale kostplan skal køre 100% og være en vane før man begiver sig ud i et sukkerrush. Du rammer meget mange af de tanker og overvejelser jeg selv har gjort mig og jeg tror egentlig det gælder om at være ærlig overfor sig selv. Kan jeg styre det her? Eller er det faktisk ikke muligt for mig “bare at smage et stykke”? På den måde får man mere indsigt i hvordan ens krop og sind fungerer og det er sgu ikke flovt ikke at kunne styre sukker! Så hellere få helt styr på en kostplan der virker og bruge sin ugentlige refeed på lækre, sunde madvarer. Jeg ved i hvert fald at et bland selv slik orgie som det jeg tillod mig selv i går (efter 7 uger på kostplan) var lækkert, men skal være en absolut sjældenhed for mig.

      Tak fordi du delte dine tanker 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smil, spis og styrketræn!