Opskrift: glutenfri pink proteinpandekager med hindbær!

Træning: 2 eller 4 split program?

Der er mange måder at træne på og der findes nok ligeså mange forskellige programmer som der findes træningsfilosofier. Derfor har jeg valgt at investere i Amanda Louise som personlig træner. Det har jeg valgt for at undgå “støj” og forvirring fra andre sider, og på den måde stole på hendes ekspertise og plan for mig mod bikinifitness 2015. Hos hende træner jeg pt et 4 split program, der ser således ud:

  • Skulder/bryst
  • Ryg
  • Ben/booty
  • Arme
  • Hvile (inklusiv en powerwalk)

Dermed ikke sagt at det er den eneste, eller mest rigtige, måde at gøre det på. Der findes mange forskellige måder at bygge programmer op på og her kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer. Jeg kender mange der træner efter full body eller 2 split programmer, men jeg undrer mig over om kroppen kan holde til det i længden i forhold til restitution?

Kom gerne med dine erfaringer: træner du 4 split, 2 split, full body eller noget helt andet?

   

18 kommentarer

  • Jeg træner lige nu full body, fordi jeg også løbetræner 3 gange om ugen. Jeg synes at full body er hyggeligt, man er øm på en anden måde end ved 2-split, som jeg kørte inden.
    Jeg tror ikke at jeg har temperament til at træne 4-split.

    //Cathrine
    http://www.fitcathrine.blogspot.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Interessant kommentar, tak for den Cathrine. Det er super spændende at læse om andres måder at træne på, der er jo SÅ mange variationsmuligheder i programmer. Sejt at du både får løbet og styrketrænet! Jeg er nok bedre til at have mit fokus ét sted som ved 4 split, men overvejer også at kaste mig ud i et full body program engang bare for at prøve det af 🙂

      Go træning!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • nina

    Synes virkelig man kan se at der sker noget Anna, det er super cool 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Yes, det må være al den mad jeg spiser! 😉 Tak for kommentaren og rosen! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jens Rasmussen

    Jeg personligt træner en 3-split
    1) Ryg / skulder
    2) Bryst/biceps
    3) Ben/triceps

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Interessant at du træner ben og tricpes samme dag, det har jeg ikk set før, men det giver jo god mening i forhold til restitution og dit resterende program. Du må være dejligt øm dagen efter 😉 Tak for din kommentar Jens, det er fedt at høre hvordan andre træner 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thea

    3 split! Synes det virker bedst med restitution og hviledage 🙂
    1. Ben/boooooty og mave
    2. Biceps og ryg
    3. Skulder, bryst og triceps

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Ha ha, boooty 😀 Holder du så hviledag fast hver 4. dage i ugen? Lækkert program! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Happy

    Fullbody 3 x om ugen og 20-30 min cardio hver dag ( tir og lør er hviledage) cardio kan være løb eller sådan en trappemaskine/ stairmaster ting. Det er ikke så længe ( cardio) til gengæld gør jeg det altid så hårdt jeg kan/ presser mig selv. I virkeligheden havde min krop det nok bedre m fullbody to gange om ugen, men jeg kan ikke lade være når jeg alligevel er i centeret. Jeg er for tynd synes jeg, så jeg vil bare sååå gerne have lidt muskler…bare lidt, hehe;-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Det lyder som en super fed og meget aktiv uge du har! 😀 Hvis du er lidt for tynd så kunne du måske tale med en træner om at få lagt et styrkeprogram og skære lidt ned på din cardio med mindre du er meget glad for den? Held og lykke med din træning, den lyder super lækker 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Først: damn en krop!

    Jeg er slet ikke sådan en fitnesspige. Så ved slet ikke, hvad det er for nogle udtryk. Mit fokus er puls og interval træning. Spinning og løb 🙂 kan ikke se det sjove i vægte og maskiner, det er demotiverende for mig. Elsker derimod puls!

    Amanda // http://www.amaanda.bloggersdelight.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hvor er du sød, tusind tak Amanda 😀
      Det gælder jo om at finde den form for motion som virker for én selv og så længe du nyder at spinne og løbe, så fortsæt med det! Jeg hader selv al konditionstræning, så jeg holder mig til vægtene 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maja

    Jeg kører full body 2 gange om ugen og 2-3 gange cardio ved siden af.. Spinning eller interval træning. Men tror jeg vil forsøge at skære ned på cardio, og tilføje en ekstre styrke dag.. Vil gerne have flere muskler ha ha!
    Men har det problem at jeg har et piskesmæld, som jeg kæmper med. Så skal virkelig lytte til min krop og i perioder betyder det, at jeg ikke kan træne særlig meget… Øv!
    Men gik fra ingen træning til nu at kunne træne, så det må jeg trods alt sætte pris på:)
    Har ingen erfaringer med split-programmer, tror ikke det vil fungere for mig, når jeg ikke må træne så meget?! Men jeg ved det ikke, det er meget populært at køre split kan jeg fornemme 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Maja 🙂 Det lyder hårdt med piskesmæld, jeg synes det er virkelig vigtigt du lytter til din krop og passer på, men kender det selv alt for godt fra mig selv at jeg kommer til at træne liiidt for hårdt eller lidt for meget, man vil jo gerne ha de fine muskler 😉 Det er bare så vigtigt at passe på sin krop så man opbygger den og ikke nedbryder den! Har du overvejet at få en fysioterapeut eller personlig træner til at hjælpe dig med et program? På den måde at du sikker på at hver muskelgruppe får både max træning og max restitution, samtidig med at du ikke overanstrenger dig 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Maja

      Jep.. Går til fys, det har jeg gjort i over 2 år(!!), og ja som noget nyt har vi forsøgt om jeg kan “træne” smerterne væk, med styrke træning. Det sværeste er bare, at man har rendt rundt med en krop det ikke fungerede i så lang tid, og jeg var mega skæv! Så man skal pludselig til at “lære” sin krop at kende.. Og jeg var slet ikke så stærk som jeg troede, ha ha…

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Jeg ved præcis hvad du mener! Jeg har genoptrænet efter 9 operationer og gået til fys on/off stort set hele mit liv og det er meget frustrerende at skulle lære sin krop at kende – igen. Det tager lang tid og det er virkelig ikke nemt, men jeg lover dig: du bliver langsomt stærkere og det vil lykkedes! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cille

    Jeg træner 2-split, før kørte jeg fullbody. Jeg er rigtig glad for mit nuværende program og det passer godt til mig. Jeg ville ikke kunne træne 4 split, da jeg ville føle der gik for lang tid mellem træning af den enkelte muskelgruppe. nu går der 2-3 døgn døgn mellem jeg træner en muskelgruppe og jeg mærker intet til mangel på restitution, vedvarende ømhed eller lignende 🙂
    Jeg tænker at eks. en sygdomsperiode går mere ud over din træning end min, fordi der samtidigt er lang tid mellem du træner den enkelte muskelgruppe i forhold til mig. hvis du har 3 syge dage så kommer der til at gå en uge mellem dine træninger.. og jeg mener bestemt at have hørt at 1 uge så begynder musklerne at nedbrydes. Den risiko ville jeg ikke kunne have 🙂
    Men man skal gøre hvad man selv får allermest ud af 🙂 jeg savner det og er nærmest ved at gå i panik hvis der går 3 døgn mellem træninger (eks. ben/ryg/biceps dag 1, skulder/triceps/bryst/mave dag 2 og så 3 dag hvile, har ikke altid hvile hver 3 gang..)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Cille 🙂 Tak for din kommentar med nogle rigtig gode betragtninger om split vs full body. Jeg tror du har ret i at jeg er mere udsat i forhold til fx sygdom ved et split, netop fordi der går så længe mellem hver muskelgruppe. Lige nu trives jeg rigtig godt med split og har da den gode muskelømhed, men kan sagtens træne en anden muskelgruppe oveni 😉 Hvor er det fedt du har fundet et program der passer til dig, du har nemlig helt ret i at man skal finde det der virker bedst for en selv. Jeg ved ikke om 2 split kunne være noget for mig, men ville gerne prøve det en dag og prøve ad. Det må jeg lige tale med min træner om 🙂

      Go træning! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Opskrift: glutenfri pink proteinpandekager med hindbær!