Mandags motivation!

Så er weekenden forbi og hverdagen banker igen på! Mandag er en sjov størrelse i forhold til tanker og planer. Hvem kender ikke det at ligge i sengen søndag aften med hovedet fyldt af gode intentioner om at “starte på en frisk mandag morgen”? Der skal altid være plads til en ny start, men jeg tror det er vigtigt ikke at tillægge mandagen alt for magiske kvaliteter. Hvorfor ikke starte allerede søndag aften med det du gerne vil? Gå en ekstra tur, lav en sundere dessert hvis du er lækkersulten eller lav en aftale hvor du får grinet en masse. Der er mange måder at øge sundheden i hverdagen på!

Jeg har haft en lille pause fra træningen på 3 dage grundet en maveinfluenza og en bytur i lørdags. At danse hele natten er stadig ikke helt omkostningsfrit for en krop som min og derfor valgte jeg en ekstra hviledag søndag. Det var måske bedre hvis jeg havde taget før hjem, droppet den sidste dans og havde været frisk til træningen søndag, men jeg kunne mærke at den bytur betød noget. Jeg havde lyst til at danse og jeg havde brug for et hvil i min krop. Nu er der stadig 1 år og 5 måneder til konkurrencen og min motivation har det rigtig godt, men jeg tror også det er fordi jeg “tillader” mig selv et lille åndehul som her hvis jeg kan mærke kroppen har brug for det. Det er ikke sket før nu på 4 måneder og jeg tror (og håber) ikke det påvirker min fremgang. Dette forløb er i mine øjne en måde at leve på og det skal være muligt at kombinere med et liv siden af, ellers bliver det et surt forløb. I stedet gik jeg en lang tur alene i solen søndag og trænede lidt mave/pushups en halv time hjemme på stuegulvet.

Jeg har tidligere lavet nogle indlæg om hjemmetræning som ikke kan erstatte træning i et center, men efter min mening kan det være et fint supplement til træningen  hvis man i perioder har travlt eller mangler overskud. En smule træning er jo altid bedre end ingen træning 😉

Nu ser jeg frem til en travl uge med frisk energi på både studiet, derhjemme og i træningscenteret! Min krop er fuldt udhvilet og jeg er klar!

Hvordan kickstarter du din mandags motivation? Og har du ind i mellem korte træningspauser?

Mine stiletter – min sejr!

Når hverdagen brager afsted og det hele skal gå op i en højere enhed, så kan det være svært det med at stoppe op. Det med at huske lige at klappe sig selv på skulderen, huske hvor langt man er nået og glæde sig over hvor man er i dag.  Men det huskede jeg i går!

Den smukke og super seje Sarah afholdt et event på diskoteket Zen for at promovere hendes nyeste projekt: fashionfix.dk. Til dette krævede det en del makeup, nogle stramme jeans og lidt mere fokus på håret end den sædvanlige knold det altid ryger op i 😉 For andre ville det nok være en selvfølge at aftenen skulle tilbringes i de smukkeste, høje stiletter med efterfølgende ømme fødder efter en lang nat på dansegulvet. For mig har stiletter dog en helt anden, mere symbolsk betydning. Da jeg lod mine fødder glide ned i det eneste par stiletter jeg ejer, så var det en kæmpe sejr!

De sidste 10 år har jeg kæmpet med mine knogler i hoften og derfor været igennem en række operationer, genoptræning og lange forløb. Det har betydet, at stiletter simpelthen ikke var en mulighed og jeg derfor altid var i byen i flade sko. De par jeg har ejet har alle måtte lade livet, da det var for svært for mig at have dem stående i skabet. Det kan lyde fjollet at tillægge noget så overfladisk som en type sko så stor en betydning, men for mig har de været symbolet på styrke og frihed. Nu er jeg heldigvis ved at være ovenpå igen og min krop er stærk nok til at jeg kan, med et par flade sko i tasken, være i byen i et par stiletter.

Ugens cheat blev, som følge af den succesfulde bytur, 4 vodka/danskvand og et meget lille glas hvidvin. Alkohol er noget jeg primært har fravalgt efter træningen er blevet mere seriøs, men 2-3 gange om året har jeg alligevel tænkt mig at nyde op til 5 genstande. Det bliver naturligvis ikke aktuelt tættere på konkurrencen 🙂

Husker du at værdsætte dit liv som det er lige nu og  fejre de små sejre? Og hvad er dit forhold til stiletter? 😉

 

 

Er for meget træning farligt?

Træning er godt, træning er sundt og vi burde alle træne mere. Et sådan billede kan man hurtigt få hvis man bladrer igennem diverse dameblade, blogs og tv-programmer. Vinderen af Bodyfitness 2013 Mille Køpke lagde dette billede på Instagram tidligere på ugen, hvilket vakte stor debat. For kan træning tage overhånd? Og er det i virkeligheden ikke bare en lille skarre, men en stor del af de flittige brugere af fitnesscentre som reelt har et usundt forhold til deres træning?

Mille refererer til hvordan træning hjælp hendes smerter i ryggen og samme oplevelse af den kommende bikinifitness atlet, Christina Kayser. Hun udtrykker på hendes blog en frustration over andres reaktion til hendes egne rygproblemer, hvor den gængse holdning lader til at være, at hendes tunge styrketræning muligvis er problemet.

Jeg synes det er tankevækkende, at træning både får rollen som redning og syndebuk i medierne i dag. Det er vigtigt at huske, at den så eftertragtede ”gyldne middelvej” ikke er ens for alle. Hvad der synes at være ”ekstrem” træning for én person kan være en hygge uge i centeret for en anden. Vi har alle forskellige kroppe, forskellige historier og forskellige mål. Jeg mener, at det er vigtigt vi har fokus på åbenhed og tolerance når det kommer til træning. Træning kan lynhurtigt få skylden hvis kroppen brokker sig, men de færreste stiller spørgsmålstegn ved konsekvenserne af en inaktiv hverdag! Som måske er ligeså skyldig, hvis ikke mere, i danskeres rygproblemer i dag 😉

”Pas nu på du ikke gør det for galt” er en sætning jeg ofte hører i forbindelse med min træning. Jeg ved det kommer af ren kærlighed fra mine omgivelser, idet jeg har været igennem lange genoptræningsforløb af flere omgange som følge af 9 operationer i mine hofter og ryg. For mig er træning derfor et stort privilegium i min hverdag og ikke noget jeg tager for givet. Og det kan være utrolig svært at forklare hvordan træningen i dag ikke belaster min krop, men gør den stærkere! Det er en svær holdningsændring og nogle gange skal jeg også selv bryde en mental barriere når jeg ser hvor mange kilo der sniger sig op på vægtstangen, men jeg ved, at jeg kan!

Det handler naturligvis ikke om at presse kroppen udover dens fysiske grænser, alle skal træne med henblik på at passe på kroppen og undgå skader. Men jeg tror meget stærkt på, at træning faktisk kan være redningen ud af en svag krop og at den rette træning kan afhjælpe skader.

Hvad mener du om træning og dens rolle i forhold til fysiske skader?

Dette indlæg udgives også på Fitnesseliten.dk

Opskrift på chokolade protein bar med tørret frugt.

Skal det være sødt, lækkert og sundt på én gang? Så læs med her! I weekenden skulle jeg køre til barnedåb med min familie fra jylland og det betød et vækkeur der ringede kl 5.15. Av, det er mit studerende sovehjerte ikke vant til 😉 Med på køreturen havde jeg over night oats, men det kunne godt gå hen og blive en lang dag uden ekstra proviant! For at undgå tankstationens fristelser lavede jeg dagen inden nogle små, men næringsrige proteinbarer at tage med. Jeg kendte  ikke dagens menu, så det var også med henblik på at have en lille snack i tasken til senere på dagen.

Barerne har et relativt højt indhold af både kulhydrater og fedt, da de indeholder tørret frugt, havregryn, hørfrø og mandler, men de er også lavet med henblik på at indeholde meget energi på lidt plads – en hurtig og nærende snack på farten. For at øge proteinindholdet og balancere energifordelingen i dem er der også tilføjet proteinpulver.

Opskriften er som følger:

  • Hak en håndfuld mandler groft
  • Bland dem sammen med en håndfuld rosiner, et par dadler og et par figner alt efter hvor mange du har lyst til (og hvor stor en portion du vil have)
  • Tilsæt 2 dl havregryn (kan købes glutenfri), 1 dl hørfrø og 1 scoop proteinpulver med chokoladesmag.
  • Smør dejen ud på en bageplade så den er ca. 1 cm høj
  • Bag dejen i 20 min ved 200 grader varmluft og lad den køle helt af
  • Mens dejen køler af kan du lave glasur af 1 scoop proteinpulver med chokoladesmag og lidt vand. Smør glasuren på og skær derefter portionen ud i små firkanter. Du kan pynte med lige det du har lyst til, her havde jeg nogle sesamfrø.

Tager du proviant med til køreture eller familiefødselsdage?

Lynhurtig og lowcarb aftensmad: spicy oksekødswraps!

Skal det gå hurtigt? Savner du smagen af fastfood? Og er du ret vild med mad der må spises med fingrene? Så har jeg dagens aftensmad klar til dig! Du har sikkert set varianter af denne aftensmad før, men her kommer den version der blev serveret hjemme hos mig i går – den var en succes!

Klokken var blevet lidt for mange for mit blodsukker, der begyndte at falde alarmerende hurtigt. Nu er jeg typen der virkelig ikke er behagelig at være sammen med når jeg er sulten, så det var godt at køleskabet bød på nogle rester af proteinpandekager, men aftensmaden skulle stadig laves i en fart! 😉

Jeg lavede en masse små frikadeller af magert oksekød (rørt op med saften fra 2 lime, 1 hvidløg, frisk chilli, salt/peber og 1 æg). Dertil havde jeg skyllet lidt salat, kogt nogle grønne bønner og rørt en lækker dressing sammen af skyr, persille, limesaft, salt og peber. Det var sådan set det!

Her kan man vælge at bruge fuldkorns tortillawraps hvis man spiser kulhydrat til aftensmad eller man kan købe rispapir hvis man er sart overfor gluten. Jeg havde spist rigelig kulhydrat den dag, så jeg valgte at bruge rå blade af hvidkål, hvilket faktisk er langt mere velsmagende end man skulle tro!  De sprøde blade gør det nemt at rulle wrappen og den let bitre smag går godt til det let stærke oksekød og den syrlige skrycreme. Prøv det!

Hvad laver du til aftensmad når det skal gå hurtigt?

 

Older posts