Opskrift på chokolade protein bar med tørret frugt.

Er for meget træning farligt?

Træning er godt, træning er sundt og vi burde alle træne mere. Et sådan billede kan man hurtigt få hvis man bladrer igennem diverse dameblade, blogs og tv-programmer. Vinderen af Bodyfitness 2013 Mille Køpke lagde dette billede på Instagram tidligere på ugen, hvilket vakte stor debat. For kan træning tage overhånd? Og er det i virkeligheden ikke bare en lille skarre, men en stor del af de flittige brugere af fitnesscentre som reelt har et usundt forhold til deres træning?

Mille refererer til hvordan træning hjælp hendes smerter i ryggen og samme oplevelse af den kommende bikinifitness atlet, Christina Kayser. Hun udtrykker på hendes blog en frustration over andres reaktion til hendes egne rygproblemer, hvor den gængse holdning lader til at være, at hendes tunge styrketræning muligvis er problemet.

Jeg synes det er tankevækkende, at træning både får rollen som redning og syndebuk i medierne i dag. Det er vigtigt at huske, at den så eftertragtede ”gyldne middelvej” ikke er ens for alle. Hvad der synes at være ”ekstrem” træning for én person kan være en hygge uge i centeret for en anden. Vi har alle forskellige kroppe, forskellige historier og forskellige mål. Jeg mener, at det er vigtigt vi har fokus på åbenhed og tolerance når det kommer til træning. Træning kan lynhurtigt få skylden hvis kroppen brokker sig, men de færreste stiller spørgsmålstegn ved konsekvenserne af en inaktiv hverdag! Som måske er ligeså skyldig, hvis ikke mere, i danskeres rygproblemer i dag 😉

”Pas nu på du ikke gør det for galt” er en sætning jeg ofte hører i forbindelse med min træning. Jeg ved det kommer af ren kærlighed fra mine omgivelser, idet jeg har været igennem lange genoptræningsforløb af flere omgange som følge af 9 operationer i mine hofter og ryg. For mig er træning derfor et stort privilegium i min hverdag og ikke noget jeg tager for givet. Og det kan være utrolig svært at forklare hvordan træningen i dag ikke belaster min krop, men gør den stærkere! Det er en svær holdningsændring og nogle gange skal jeg også selv bryde en mental barriere når jeg ser hvor mange kilo der sniger sig op på vægtstangen, men jeg ved, at jeg kan!

Det handler naturligvis ikke om at presse kroppen udover dens fysiske grænser, alle skal træne med henblik på at passe på kroppen og undgå skader. Men jeg tror meget stærkt på, at træning faktisk kan være redningen ud af en svag krop og at den rette træning kan afhjælpe skader.

Hvad mener du om træning og dens rolle i forhold til fysiske skader?

Dette indlæg udgives også på Fitnesseliten.dk

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Opskrift på chokolade protein bar med tørret frugt.