Sundt fredagsslik: proteinrig vaniljedessert med hjemmelavet knas og fluff!

Skal der være et mål med træningen?

Indrømmet, jeg er selv faldet i denne fælde. Mål-fælden. Så sent som for et par dage siden spurgte jeg en træningsinteresseret pige som jeg skriver lidt med online om hvad hendes mål med hele hendes kost og træningsplan egentlig var. For der er vel altid et mål med en sund livsstil? Bang, den ramte mig lige i hovedet.

Det er utrolig positivt, efter min mening, at der er kommet så meget fokus på træning og fitness i det hele taget. Det er snart svært at sparke sig frem for produkter med skyr i supermarkedet, lowbarb bøger fylder hylderne i boghandlerne og diverse sociale medier flyder med “fitspo” og motiverende billeder af fitnessmodeller. Man kan her stille spørgsmålstegn ved om hele bølgen “fit is the new skinny” reelt er et udtryk for en generel stigning i folkesundheden eller om det blot er et nyt ideal at stræbe efter. Det er ikke den debat jeg her ønsker at tage. Der er altid et vist samfundsansvar, men grundlæggende mener jeg, at vi hver især er  ansvarlige for at have et personligt filter i forhold til hvor meget idealer fylder i  hverdagen. Det jeg hellere vil adressere, er sundhed som mål. Hvor blev det lige af?

Er du enten i gang med et større vægttab eller stiller du op i en fitnesskonkurrence, så er der en grund til at du træner. Det kan potentielt medføre, at selve træningen ikke er et mål i sig selv. Og hvad gør man så efter vægttabet er nået eller efter konkurrencen er afholdt? Der er nærmest gået inflation i at stille op i fitnesskonkurrencer og jeg er selv en del af denne nye store gruppe af unge kvinder der stiller op i fx. bikinifitness. Jeg er derfor opmærksom på det øgede fokus der er kommet på mål og det at træne af en specifik årsag.

Der er mange atleter der har skrevet om tiden efter deres konkurrencer og det har hjulpet mig at læse om deres erfaringer, da jeg ønsker at forberede mig selv på den tomhed der uundgåeligt kommer når målet er nået. Er det så usundt at have et mål med sin træning? Det mener jeg bestemt ikke det er! Men jeg tror også det er vigtigt at træne for kroppens, for velværets og for sundhedens skyld – ikke kun for at opnå et mål.

Hvorfor træner du? Har du et mål med din træning?

   

8 kommentarer

  • Maria

    Som altid et godt indlæg Anna!
    Personligt startede jeg med at træne som en del af et vægttab. Jeg træner nu for at få min fedtprocent længere ned, og så fordi jeg simpelthen ikke kan lade være! Man bliver jo helt afhængig af det, specielt når man kan se at man rykker sig.
    Held og lykke med det hele 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Maria. Mange tak for din kommentar og for din opbakning 🙂 Hvor er det bare en lækker formulering du kommer med, fordi du ikke “kan lade vær”. Det lyder som om du har fundet en rigtig positiv indstilling til træning for dig selv i din hverdag. Og tillykke med vægttabet, det er sejt! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • YES, lige præcis. Jeg træner ikke op til noget eller af nogen grund som sådan – andet end selvfølgelig at være i knaldgo’ form og rent sundhedsmæssigt 😉 Men også fordi det giver mig et kick og ikke mindst fordi jeg ikke kan lade være.
    Hver gang jeg møder nye mennesker og jeg fortæller dem om mit meget høje energiniveau og gerne to træninger på en dag, så spørger de resolut ‘Hvad træner du til?’…. Øhh, til velvære! Og fordi jeg ikke kan lade være 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      He he, det er præcis min pointe Anne-Sofie! Det er lidt skægt (og lidt trist egentlig?) at den første reaktion man får er, træner du? Til hvad? For det burde jo være nok i sig selv at træne for velvære, sundhed og for kroppen! Held og lykke med din træning, giv den gas og nyd det! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Berit

    Hej Anna

    Det er præcis dét spørgsmål jeg lige selv har taget op til overvejelse. Mit fokus på, at stille op til konkurrence, havde fuldstændig overskygget min træningsglæde. Det var blevet til en jagt på et begrænset mål, om 10 min på scenen.
    Træningsglæden var blevet afløst af en angst for ikke at blive klar, en frustration over at fremgangen ikke kom…i går og en evig, slåen mig selv oveni hovedet, når jeg faldt ved siden af kostplanen!
    Jeg har nu droppet alle konkurrenceplaner og målet er nu udelukkende, at finde træningsglæden og balancen igen og udelukkende træne for velvære og sundhed. 🙂

    TAK! for endnu et super indlæg fra dig!!

    Kram
    Berit

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Berit. Tusind tak for din kommentar, det er så fedt at få andre meninger og erfaringer! 🙂 Hvor er det fantastisk at du har kunne vende en nedtur til noget positivt og et nyt (mere langsigtet) mål: at have det godt med både krop og sjæl! Det er jo egentlig det som træning burde dreje sig om – uanset hvilke andre mål man har i retning af fx vægttab eller konkurrence. Jeg er super glad for at du læser med her og jeg glæder mig til at følge din udvikling med træningsglæde uden konkurrencestress 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg træner fordi jeg ikke kan lade være, men dette mener jeg både at jeg ikke kan lade være fordi jeg har lyst, men også at jeg er ved at træne til et Marathon og at min træning derfor også er nødvendig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Nanette. Det lyder som en super sund indstilling du har til din træning og det lyder som om du både nyder den, men også udvikler dig mens du træner. Super fedt! 😀 Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med din træning mod et marathon, det er virkelig sejt gået!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sundt fredagsslik: proteinrig vaniljedessert med hjemmelavet knas og fluff!