Husk nye input til dit træningsprogram!

Tirsdagstip: pas på det skjulte sukker!

Det kan være en jungle at handle ind når man gerne vil leve sundt. Og særligt hvis man gerne vil undgå sukker. Er du hoppet med på udfordringen #sukkerfriaprilchallenge eller vil du bare gerne have mere overblik over hvad der ryger ned i indkøbskurven, så kommer her et indlæg om de skjulte sukkerarter der kan gemme sig på ingredienslisten af tilsyneladende sunde produkter. Kært barn har mange navne.. Og der har sukker også! Bare fordi et produkt ikke har “sukker” stående som en ingrediens, så kan der være masser af skjult sukker på spil! Her er nogle af de navne du skal undgå hvis du gerne vil undgå sukker når du handler, det er nemlig andre ord for sukker.

Andre ord for sukker:

  • Fructose
  • Glucose
  • Maltose
  • Lactose
  • Tagatose
  • Stort set alle ord der ender på “ose”..
  • Sirup
  • Agave (og agavesirup)
  • Mannitol

Og hvilke produkter indeholder så typisk  skjult sukker? Hvis du vil være  på den sikre side skal du udelukkende handle naturlige råvarer, der ikke er forarbejdet. Det er dog utrolig svært i praksis og er noget de færreste efterlever. Jeg prøver som tommerfinger regel at gå efter en så kort ingrediensliste som muligt, hvilket minimerer sandsynligheden for skjult sukker og for mange tilsætningsstoffer. Jeg spiser dog på ingen måde “clean”, da jeg også inkluderer forskellige kosttilskud og proteinpulver i min kost. Det er et individuelt valg og der findes ingen facit i forhold til kost 🙂

Typiske produkter med skjult sukker:

  • Morgenmadsprodukter, særligt musli
  • Brød, boller og kiks (også de grove)
  • Proteinbarer
  • Yoghurt
  • Muslibarer
  • Slankeshakes og slankebarer
  • Pasta sauces, marinader og dressinger
  • Smoothies og juices
  • Færdigkøbte retter fra frost, tærter og lignende

20271876_10213626834286504_1996783069_n

Hvordan går det med din sukkerfriapril? Og er du opmærksom på det skjulte sukker?

Psst.. Det kan hjælpe på sukkertrang at spise lidt mere fedt for at holde blodsukkeret stabilt.. Lige nu har Myprotein gode priser på mandelsmør og peanutbutter!

Indeholder affiliate links – læs mere HER

   

4 kommentarer

  • Ja, det er til at bliver sindssyg over. Nogen gange føles det som om, man skal have en kandidat i kemi (je, kemi) for at forstå de dersens indholdsfortegnelser. Men jeg har det ligesom dig: jeg går efter længden (hø hø).. 😛

    KH. Katrine

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Ha ha, det er altid godt at være lidt tirsdagslummer 😉 Jeg er helt enig: det er utroligt så lidt man egentlig ved om de madvarer og produkter som supermarkedet fører, det er helt uhyggeligt! Selvom jeg har fokus på kost, så kan jeg blive forvirret og synes at indkøb er uoverskuelige – og sådan burde det jo ikke være! Det bedste man kan gøre er at finde små huskeregler og nemme løsninger der virker som én selv, for vi kan jo nemlig ikke alle læse kemi eller stå og vende hver en vare hver eneste gang vi går i Netto 😉

      Tak for din kommentar Katrine 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Er agavesirup ikke en form for frugtsukker? eller bedre end normalt sukker? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Ida 🙂 Jo, agavesirup er en form for frugtsukker, men i meget høj koncetration. Det kan være en lang diskussion om hvor grænsen går mellem “usundt” og “sundt” sukker, da alle former for sukker jo et eller andet sted er udvundet af noget naturligt – hvis vi her udelader de kunstigt fremstillede sødemidler der ikke påvirker blodsukkeret på samme måde. I små mængder kan man argumentere for at agavesirup er bedre end det hvide sukker, idet agavesirup ikke påvirker blodsukkeret helt ligeså meget som raffineret sukker gør. Derfor er det nok en bedre løsning at søde med, men efter min mening bør det stadig begrænses til særlige lejligheder, det samme med honning eller frugt i store mængder. Igen er kost et meget individuelt valg og nogle vælger naturlighed fremfor kalorier eller blodsukker påvirkning, men jeg vælger at anvende sødemidler og stevia for at stille min søde tand i hverdagen og i de fleste weekender. Men jeg vil gerne understrege at det er helt op til hver enkelt at definere hvad der er bedst 🙂

      Tusind tak for din kommentar Ida, den satte en masse tanker i gang om hvad sukker egentlig er! Det tror jeg der kommer et indlæg om til weekenden 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Husk nye input til dit træningsprogram!