Hvad tid på dagen bør man træne?

Ugens treat: sukkerfri og glutenfri protein chokoladekage med peanutbutter

Lene Juel, bodyfitness atlet 2013, har kreeret denne skønhed af en dessert – en chokoladekage med peanutbutter swirls. Den opskrift var lige noget for en peanutbutter lover som mig, så den måtte jeg lege med!

Min version blev med sorte bønner som jeg har set på et par veganske madblogs i brownieopskrifter. Denne kage blev super god, men meget hurtig tør og ikke helt så sød i smagen eller så svampet i konsistensen som jeg havde tænkt mig. Derfor kan den anbefales, men mere som en energibar/eftermiddagssnack end decideret kage til kaffe 😉 Jeg arbejder videre med opskriften og har en plan om næste gang at lave en base af blendede dadler og mandler som bønnerne og æggehviderne vendes i. På den måde ryger kalorietallet lidt højere op, men det er stadig næringsrige ingredienser og smagen vil forhåbentlig give en mere tilfredsstillende kageoplevelse.

Mit første forsøg blev denne opskrift, der gav 8 firkanter og 2 muffins ved siden af.

  • Pisk 3 æggehvider i en skål
  • Blend 2 dåser sorte bønner (dem der allerede er kogte) med 2 bananer i en anden skål
  • Tilsæt 2 scoop proteinpulver med chokoladesmag og 150 gram hytteost til bønne/banan blandingen
  • Vend forsigtigt de piskede æggehvider i dejen og sød eventuelt med lidt stevia (eller tilsæt nogle hakkede nødder hvis du er til det)
  • Hæld i muffinsforme eller mindre kageforme og bag først 10 min. ved 180 grader
  • Tag dem ud af ovnen og smør/bland 1 teske fuld (ca. 15 gram) peanutbutter i hver firkant/muffin
  • Bag i yderligere ca. 15-20 min.

Hver firkant/muffin indeholder 184 kalorier og er relativt lowcarb med et højt proteinindhold.

Ugens treat blev to af disse firkanter med en masse kaffe og en sød studieveninde, der sad i 12 timer hos mig og skrev opgave. Vi købte derudover lækre bær, nødder og sukkerfri vingummier som bare altid giver mig ondt i maven, men jeg var lækkersulten og det er jo sukkerfriapril 😉

Hvad har du lavet af sunde eller usunde desserter/snacks denne uge?

   

7 kommentarer

  • Jeg har bagt peanut butter scones (glutenfri!) – de er mægtig gode kan jeg sige dig 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Uh, de lyder gode! Kommer der en opskrift på din blog med dem? 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • celina

    Prøv evt. at eksperimentere med æblemos som “filler”. Det både giver sødme og fugtighed :o)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • celina

    Prøv evt at eksperimentere med æblemos som “filler”. det giver både sødme og fugtighed uden så mange kalorier som dadler

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Det var en super go idé, det kan også købes sukkerfrit. Tusind tak for tippet Celina! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille

    Jeg syntes du er så sej! – og så er du god til at blogge og inspirere – både til træning men også ift. gode opskrifter. Det er spændende at følge din udvikling – både dine op og nedture 🙂 Hilsen Pernille (én der selv prøver at blive mere fit – dog uden at stille op til konkurrence! ;))

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Pernille. Sikke en fantastisk kommentar at læse, tusind tak! Det betyder rigtig meget at du er glad for at læse med og kan blive inspireret af nogle af mine trænings/kost tips. Det er jeg meget beæret over, jeg gør hvad jeg kan for at inspirere 🙂 Du er sikkert selv super sej, det lyder rigtig fedt med dit mål: at blive fit! Det er jo langt fra nødvendigt at have et konkret mål som fx en konkurrence, i virkeligheden handler sundhed jo generelt om at vi alle nok stræber efter en stærk og sund krop, så det er super godt gået af dig! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Hvad tid på dagen bør man træne?