Bikiniform: Hvilket ideal stræber du efter?

Tirsdagstip: Guide til proteinpulver hvis du er laktose eller gluten intolerant

Proteinpulver kan være en jungle at skulle vælge når skabet er tomt eller når det er første gang det skal fyldes op. Hvad skal man vælge, hvilken smag, hvilken procentdel proteinindhold og hvilket mærke? Jeg har personligt prøvet en del forskelligt og min bedste erfaring at videregive er; prøv dig frem! Smag og behag er forskelligt og oplevelsen af et produkt kan også variere alt efter om du primært bruger proteinpulver til shakes, bagværk, morgenmad eller noget helt fjerde.

Men hvad så hvis kroppen sætter nogle naturlige begrænsinger? Denne uges tirsdagstip handler om at vælge proteinpulver hvis du er laktose eller gluten intolerant.

Laktoseintolerant – gå udenom Whey og Kasein!

Valle protein (whey) og kasein (casein) er begge proteinpulvertyper som er udvundet fra mælk og bør derfor undgåes hvis du ikke kan tåle laktose.

I stedet kan du gå efter:

  • Ærteproteinpulver (kan blandt andet købes HER)
  • Soja proteinpulver (kan blandet andet købes HER)
  • Ægge proteinpulver (kan blandt andet købes HER)

Bodystore har en  side med laktosefri produkter, find dem HER. Vær dog obs på at nogle af deres produkter kan have et lavt indhold af laktose.

Glutenintolerant – kig ekstra godt på indholdet!

Min mave er ikke særlig glad for gluten og derfor laver jeg også primært glutenfri opskrifter herinde, men jeg er så heldig, at jeg ikke har decideret glutenallergi. Det betyder, at jeg godt kan tåle gluten i små mængder og jeg har aldrig haft problemer med proteinpulver. Er du allergisk overfor gluten, så er det en rigtig god idé at læse alle indholdsmærkater grundigt og hellere spørge én gang for meget end én gang for lidt.

  • Whey protein er nogle gange glutenfrit, fx. er chokolade varianten fra Bodylab glutenfri, men det er deres cookie varian ikke (forhandles blandt andet HER)
  • Risproteinpulver er naturligt glutenfri (kan blandt andet købes HER)
  • Pssst.. de fantastiske Questbarer er også glutenfri (heldigvis) og forhandles blandt andet på Energilageret HER.
  • Bodystore er også din ven med et udvalg af glutenfri produkter HER

Når man er gluten intollerant eller allergisk, så er det nødvendigt altid at nærlæse ALLE ingredienslister, også selvom et produkt er markeret med glutenfri. Det kan nemlig være svært til tider at gennemskue hvilke tilsætningsstoffer, fyldemidler og lignende som er glutenfri. Jeg har fundet denne liste over glutenfri tilsætningsstoffer – den er super go! Find den HER.

Er du laktose og/eller glutenintolerant? Og hvilket proteinpulver bruger du?

   

2 kommentarer

  • NotHardcore

    Sunwarrior rice protein er det eneste jeg med glæde tager i en shake m. f.eks. frossen banan og plantemælk.
    Jeg er ikke hardcore nok til vand + proteinpulver, kan ikke drikke eller spise ting hvis jeg ikke bryder mig on konsistens ellers smag. Prøver at putte færre og færre ting i…nu jeg nede på plantemælk og en halv frossen banan.
    Hvis jeg laver morgen måltidserstatning putter jeg udover plantemælk og frossen banan også blåbær, chia, fibre (psyllium) deri, det er så lækkert at jeg glæder mig til den når jeg vågner.
    Der er choko & vanilje (sødet med stevia) og natural. Jeg har choko lige nu, men skal have prøvet de andre også.

    Har prøvet 3-5 forskellige slags protein før som alle er røget i skraldespanden :/

    Hemp protein er også OK, har en nøddeagtig smag som kan fungere godt i smoothies, men man skal kunne lide den earthy smag (synes der er for lidt protein i hemp, den jeg har er 50% så jeg plejer at bruge rice protein i stedet).

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej 😀 Det er virkelig ærgerligt når man bliver nødt til at smide ting ud, men det er altså også (efter min mening) vigtigt at man finder de kosttilskud som man selv bryder sig om. Ellers bliver livet for surt hvis man dagligt skal indtage en masse shakes som man vitterligt ikke kan li! Dit alternativ med banan og plantemælk lyder faktisk rigtig lækkert – meget lækrere end pulver med vand faktisk 😉
      Hemp protein bryder jeg mig personligt ikke om, men det er klart et godt og naturligt alternativ hvis man kan li smagen og ønsker en mere naturlig og/eller laktose/glutenfri løsning.

      Tak for din kommentar, det er fedt at høre andres meninger og erfaringer 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Bikiniform: Hvilket ideal stræber du efter?