Personligt indlæg: Et nyt liv uden smerter - giv aldrig op!

Gæsteblog: Sådan undgår du jetlag på rejsen – sund flyvetur!

Cathrine har i dag overtaget bloggen og bringer et gæsteindlæg om hvordan man undgår jetlag på lange flyveture. I skrivende stund befinder jeg mig et sted over atlanten og har stensikkert jetlag i morgen – med mindre jeg altså følger Cathrines gode råd herunder, enjoy…

Hvordan undgår man jetlag?

 Skal du ligesom Anna rejse til et sted, hvor tidszonerne ændre sig ret meget? Så vil du også opleve jetlag. En led satan som kommer, fordi kroppens indre ur ikke kan finde ud af, at tiderne har ændret sig. Jeg har kun rejst en gang, så langt væk at jeg fik jetlag. Min måde, at komme ud af jetlaggen på var ved at springe en nat over i flyet på vej hjem. Være vågen hele dagen da jeg kom hjem. Sov så godt 48 timer derefter, næsten i streg. Det er ikke en måde jeg vil anbefale, derfor kommer jeg med lidt bud på, hvordan du kommer ud af jetlaggen.

  1. Ingen alkohol… Lad være med at drikke dig fuld i dagene op til du skal rejse, eller for den sags skyld på selve dagen. Tømmermænd og dehydrering er ikke godt for jetlag.
  2. I dagene op til du skal rejse, prøv at lev efter den nye tidszone, som du skal over til. Som fx spise efter deres tider, og måske også prøve at se om du kan sove efter deres tider. Så bliver jetlaggen ikke så voldsom.
  3. Mens du er på flyet er det vigtigt at holde gang i venepumpen i benene. Så selvom der måske er gode film på flyet, så prøv at holde gang i benene. Det kan man gøre på den simple måde ved, at vippe med fødderne og tær. Man kan også ”gå en lille tur” i flyet op og ned af gangene. Hvis du ikke er helt blufærdig, kan du lave et par air squats og lidt lunges, for at få ordenlig gang i blodcirkulationen. Hvis du har kompressions bukser eller strømper, så kan du med fordel også have dem på her.
  4. Når du så er fremme, er det vigtigt at motionere. Udendørs, specielt hvis du ankommer i dagtimerne på din destination. Dagslys og motion holder kroppens endorfinproduktion i gang, dette er med til at fortælle kroppen, hvornår det er nat og dag. Så selvom du måske har mest lyst til at trække de mørke gardiner for og sove. Så løb en tur, eller tjek de lokale fitnesscentre ud, og se om et af dem har en god deal til dig, som er på ferie.

Jeg håber, at mine råd vil kunne hjælpe lidt på vej. Og så har jeg ikke så meget andet at sige, end at I må have en rigtig god ferie!

//Cathrine 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Personligt indlæg: Et nyt liv uden smerter - giv aldrig op!