Nudler uden kulhydrater? Jeg er fan!

Hvorfor powerwalking er en super go idé for din form!

Er det ikke bare spild af tid at gå ture? Burde man ikke løbe i stedet for? Nej, ikke nødvendigvis! En gåtur i raskt tempo med bevægelse i armene kan faktisk være en rigtig go idé for at øge din fedtforbrænding eller få noget cardio ind i dit træningsprogram uden at belaste dine led særlig meget.

Lav intensitets træning har også sin ret og mange atleter benytter powerwalking til et vægttab i forbindelse med konkurrencer, da de på den måde har fokus på at bevare muskelmasse og forbrænde fedt. Det skal nok også blive min tur en dag, men i øjeblikket bruger jeg bare powerwalks som aktiv resitution og til dage hvor jeg har brug for at brænde lidt mere energi af!

Hvor lang tid tager en tur rundt om alle søerne i København?

Mine hofter bliver aldrig vilde med løb og jeg ville ærlig talt vrikke om indenfor meget få hundrede meter hvis jeg prøvede – og tilbringe resten af aftenen på sofaen med smerter, så det siger jeg nej tak til og lader andre om at spurte afsted. I lørdags var jeg inviteret til Søerne rundt løbet på 6,35 km. I den anledning tog jeg min veninde Carina (som er inkarneret løber) under armen og overtalte hende til at powerwalke ruten med mig i stedet for at løbe.

Vi gik den smukke tur rundt om søerne i de sene eftermiddagstimer mens vi hyggede og snakkede undervejs. Eftersom vi begge havde kørt vores respektive træningsprogram om formiddagen, så var turen udelukkende for at have en aktiv hyggedate sammen og få rørt os samtidig. De 6,35 km endte med at tage os lige præcis 47 min, hvilket jeg synes er en helt pæn tid i gåtempo. Vi fik pulsen lidt op og varme i kroppen, hvilket var en dejlig måde at afslutte en eftermiddag på.

Bruger du powerwalks i forbindelse med din træning?

bloglovin_annawarrington
   

6 kommentarer

  • HIIT kan nu også være en super træningsform til både at bevare muskelmasse men også opbygge den – og selvfølgelig til at skyde forbrændingen i vejret da den også fører til efterforbrænding. Ved høj nok intensitet stiger niveauet af human growth hormone, der, som navnet indikerer, promoverer vækst og faktisk kan føre til at man øger sin muskelmasse 🙂 Langvarig cardio ved lav intensitet kan faktisk godt have en negativ effekt på muskelmassen. Det er selvfølgelig en fin balance, og man kan med fordel kombinere de to 🙂 Det er i hvert fald en misforståelse at LISS er den eneste og bedste vej til fedttab bare fordi fitnessatleterne gør det. Men godt og interessant indlæg!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Christine 🙂 Det var måske skrevet lidt for ensidigt dette indlæg fordi jeg her kun har fokus på powerwalks, men naturligvis er det bedste for en optimal træningsuge, at man kombinerer høj intensitets træning med lav intensitet.
      HIIT er super effektivt og virkelig hårdt, så det er helt klart en fordel ikke kun at fokusere på LISS, da pulsen jo også skal i vejret ind i mellem 🙂 Der er mange veje til Rom og LISS er helt sikkert ikke det eneste “rigtige”, så du har helt ret, det er vigtigt at pointere! Som altid er balancen og nuancerne det vigtigste og man kommer nok længst med ikke kun at fokusere på én træningsform.

      Tusind tak for din kommentar, rigtig god pointe du kom med 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg er glad for at du ikke tog min kommentar som kritik! Det var netop fordi dit indlæg var interessant at jeg blev nødt til at kommentere 🙂 Jeg er nok lidt nørdet på det punkt, men jeg synes det er utroligt spændende hvordan de to træningsformer har vidt forskellige virkninger på kroppen 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Nej, slet ikke! Der er utrolig mange måder at træne på og jeg synes kun det er interessant at få flere synspunkter på bordet 🙂
      Der er jo stor forskel på hvem man er og på hvad man træner hen imod, men jeg ser det også som virkelig spændende hvad man kan få ud af kroppen ved at træne på forskellige måder. Det kan være svært at formidle mange forskellige synspunkter i ét blogindlæg, så jeg er kun glad for både faglige og personlige indspark i kommentarfeltet, det er rigtig fedt du skriver 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ina

    Et spørgsmål fra en uvidende: Kan man powerwalke uden at bruge armene?
    Tror jeg ville føle mig flov :-O ;O)
    For pulsen kan vel komme op alligevel, ikk?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Ina 😀 Jo, du kan sagtens få pulsen op når du powerwalker uden at bruge armene, bare du har godt med tempo på hastigheden. Det er naturligvis mest effektivt hvis armene er med, men jeg giver dig ret; det er ikke særlig charmerende! Jeg powerwalker mest alene og rundt på stierne her i byen, så møder jeg ikke så mange mennesker 😉
      Go gåtur! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Nudler uden kulhydrater? Jeg er fan!