Fokus på kroppen: Hvad er du gladest for ved dig selv?

Stress er ikke sundt: undgå stress i eksamenstiden

Hænderne ryster af for meget kaffe. Tankerne suser rundt i hovedet og teskten på skærmen bliver mere og mere uforståelig – selvom det er dig selv der har skrevet den. Kender du de følelser? Nu er det eksamenstid for mange og det kan medføre søvnløse nætter, ustabile spisevaner og forhøjet stressniveau.

Hvorfor er stress usundt?

Stress kan i korte perioder være en sund måde at få kroppen til at præstere. Det kan være det skud adrenalin, der giver dit et kick inden du skal til mundtlig eksamen, sprinte 100 meter til en konkurrence eller fri til din kæreste. Kroppen kan klare kortvarigt stress og det kan endda være positivt i visse sammenhænge. Langvarig stress kan omvendt have alvorlige fysiske og psykiske konsekvenser i form af øget risiko for en række sygdomme såsom forhøjet blodtryk og depression.

Selvom du ikke er alvorlig ramt, så kan en stresstilstand i flere uger under fx. en eksamensperiode stadig være usundt for både krop og sjæl. En overdreven udskillelse af stresshormonet kortisol kan medføre øget risiko for langvarige søvnproblemer, give problemer med din fordøjelse og påvirke din blodsukkerbalance. Du kan læse mere om stress og kortisol HER.

Hvad kan du gøre for at minimere stress i eksamenstiden?

Der findes en lang række gode råd til at minimere stress og har du alvorlige problemer med enten eksamensangst, stress eller begge dele, så vil jeg anbefale, at du søger professionel hjælp hurtigst muligt. Man skal ikke spøge med stress!

Har du “bare” almindeligt studiepres og mærker du forhøjet stressniveau særligt under eksamensperioder, så er her mine gode råd til en lidt roligere eksamenstid:

  • Hold pauser! Du kan ikke koncetrere dig 8 timer i træk
  • Gå  ture, helst i naturen – hver dag
  • Lyt til instrumental/meditationsmusik mens du læser/skriver
  • Drik ikke for meget kaffe og energidrik
  • Sørg for at have sunde snacks og begræns dit indtag af sukker og junk
  • … Men vær ikke alt for hård ved dig selv oveni eksamen, tillad dig nogle lakridsser, chokolade eller hvad du har lyst til ind i mellem.
  • Husk at lave andre ting selvom det er eksamen, ring til en veninde, snak med din mormor eller få en omgang svedig træning – din opgave bliver ikke dårligere af det, tværtimod!
  • Hav noget nem aftensmad klar, eventuelt hav nogle portioner liggende i fryseren, så du ikke skal tænke for meget på at lave mad og handle ind.

Hvad gør du for at afhjælpe stress i eksamensperioder?

   

2 kommentarer

  • Camilla

    Sørger for at træne! Mest fordi jeg ellers ikke har ro i kroppen til, at kunne sidde stille i så mange timer.
    Generelt prøver jeg at tænke positive tanker og lade som om, at det hele nok skal gå (velvidende om, at jeg faktisk til tider står i lort til halsen ;;).

    I den her eksamensperiode har jeg været nødsaget til at tage en kold tyrker med kaffen.. Kroppen havde det IKKE godt efter 2-3 liter ;). bad idea!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Camilla 😀 Jeg er helt enig; træning er den bedste form for pause når man sidder med hovedet begravet i bøger! Sved på panden giver et godt afbræk 😛 Og så må positive tanker også alt andet lige hjælpe, det råd tager jeg til mig og husker resten af denne eksamenstid! 🙂
      Ha ha, flere liter ligefrem? Stakkels din krop! Jeg kører på med kaffen indtil min krop siger stop, heldigvis ikke endnu 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fokus på kroppen: Hvad er du gladest for ved dig selv?