Fuck forventningspres: Mellem beastmode og sofakartoffel

Nogle gange har jeg lyst til at slukke min computer, min telefon og mine tanker. Hver dag ser jeg billeder af smukke mennesker med sved dryppende ned af deres sixpack og citater der informerer mig om, at hvis jeg stadig kan trække vejret, så har jeg ikke trænet hårdt nok 😉  På gode dage kan det motivere mig, men på dårlige dage kan de gøre præcis det modsatte. Der findes 1000 nuancer af opfattelser af hvad der er “sundt”, men jeg kan nogle gange få indtrykket af, at fitnessverden fokuserer meget på modsætninger.

Spændingsfeltet mellem motivation og fiasko, 100% dedikation og sofakartoffel, det synes jeg er interessant.

Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke findes nogen mellemvej?

“Train insain or remain the same” 

De ord og billeder vi eksponeres for hver dag bliver til tanker. På den ene eller anden måde bearbejder, reflekterer og tænker vi alle over de ord og billeder som vi på en dag udsættes for. Den enkelte har efter min mening et personligt ansvar for hvordan de billeder får indflydelse i deres dagligdag og mit indlæg er således ikke ment som et angreb på fitnesslivstilen eller fremstillingen af denne på sociale medier, men et ønske om, at vi hver især aktivt træffer daglige valg om hvor meget andres inspiration skal påvirke os.

Det er nemlig DIN krop. Har du en dårlig dag og trænger du til et godt gammeldags skub i røven, så kan Instagram være din ven og give dig et skub afsted til træning. Men har du en dårlig dag hvor du ikke kan overskue dig selv, verden og slet ikke træning, jamen så er en hviledag måske ikke helt af vejen. De dage kan vi alle have og de kan komme af psykiske eller fysiske udfordringer som vi ikke er herre over. Her kan et enkelt inspirationsbillede sparke liv i den dårlige samvittighed. Burde jeg presse mig selv? Train insain or remain the same? Eller bør man slukke sin iphone, tage musik i ørerne og mærke efter om træningen reelt vil have en positiv effekt den dag?

Træning kan opbygge, styrke og give energi. Men den kan også nedbryde, ødelægge og tage energi hvis kroppen (og sindet for den sags skyld) presses for langt i en situation hvor den ikke er klar. Der her stor forskel på positivt pres (du er træt, løber en tur og du bliver frisk) og negativt pres (du tærer på kroppens sidste ressourcer) og det er op til den enkelte at mærke efter.

 

Forventningspresset kommer snigende indefra…

Har du et mål, en drøm eller et ønske om en bestemt krop, jamen så skal der naturligvis arbejdes for det. Særligt hvis du har sat en tidshorisont på dit træningsprojekt. Mit indlæg er IKKE skrevet for at bagatellisere hårdt arbejde eller legitimere alverdens dårlige undskyldninger for ikke at træne og leve på sofaen (med mindre du har det bedst med det, så skal du for min skyld bare indtage den sofa). Dette indlæg er rettet mod det forventningspres som for nogle kan opstå som en reaktion på det daglige fix af fitnessmotivation som fås via de sociale medier, omgangskredsen i træningscenteret eller andet.

Morten fra proteinopskrifter har skrevet et indlæg om forventningseffekten som jeg siden har tænkt meget over. For hvor kommer de forventninger vi har til os selv fra? Jeg tror, at de er en kombination af nogle ydre påvirkninger i form af eksempelvis sociale medier og af de tanker vi har om os selv. Det mest sandsynlige er nok, at der forekommer en vekselvirkning mellem de to og at det sker løbende.

Jeg valgte en let træning i går!

Min træning skulle have været et vaskeægte “back attack” i går. Oh yes, min ryg skulle have smadder med de vægte! Men: min hofte havde brokket sig efter et dumt vrid dagen før. Jeg slæbte mig afsted til træning, men valgte en let træning uden tunge løft – for det var min krop ikke til den dag. Fremfor at presse 100% på og muligvis risikere flere dage med smerter, så tog jeg en let træning og en ekstra hviledag (gisp!) i dag for at give min krop helt ro og undgå potentiel forværring af situationen.

Din form determineres af de valg du træffer hver dag. De træninger som ugentlig udføres og de måltider som dagligt kommer på tallerken. Din form, og dit liv, afgøres IKKE af om du en enkelt dag tager en aften på sofaen fremfor på crosstraineren eller vælger en is fremfor en kop grøn te. Naturligvis skal det ikke blive reglen fremfor undtagelsen hvis du ønsker forandringer med din krop, men der er en meget fin balance mellem at bygge op og nedbryde.

Er jeg ikke dedikeret nok?

Jeg har stadig et mål om bikinifitness og jeg skal nok stå på den scene. MEN: det er ikke vigtigt for mig at udføre den her rejse på 1 år. Det er heller ikke vigtigt for mig at udføre den så perfekt som muligt. Jeg tager mig til enhver tid friheden til at bryde min plan hvis min krop har brug for det. Gør det mig useriøs, ikke dedikeret nok? Muligvis, men jeg foretrækker at have mig selv med i processen og være glad. Min krop skal bygges op, ikke nedbrydes – og det udelukker ikke drømme om scenen efter min mening.

Hvordan ser du på forventningspres, motivation og ekstra hviledage når kroppen siger fra?

bloglovin_annawarrington

Glutenfri opskrift: søde hindbær muffins uden proteinpulver

Så har jeg igen haft gang i kikærterne! De fleste af mine opskrifter indeholder proteinpulver, så til denne omgang søde muffins ville jeg udfordre mig selv. Derfor indeholder denne opskrift kun naturlige ingredienser og har stadig et højt indhold af protein, men lavt indhold af kulhydrater.

Den er super simpel og tager ikke mere end et kvarter at smække sammen:

  • 240 gram kikærter blendes med 3 æggehvider
  • Tilføj 150 gram skyr og 150 gram hytteost
  • Tilføj 150 gram drænede hindbær (fra frost, efter et opkog)
  • Til sidst tilføjes 3 spsk Fiberhusk og 80 gram fintmalede mandler
  • Bag i muffinsforme 25-30 min ved 200 grader varmluft (hold øje undervejs)

Opskriften gav 11 styk, hvilket gav en fordeling af lige under 100 kcal pr muffin. De blev dog noget svampede og smuldrede ret hurtigt, så til en anden gang vil jeg tilføje 50-100 gram havregryn til dejen for at gøre dem mere faste. Det vil tilføje mellem 20 og 40 kcal pr. muffin og vil være givet godt ud tror jeg. De kan både spises som snack, før træning eller som morgenmad.

Skal du i gang med at bage?

bloglovin_annawarrington

#Skaldutræneidag – Konkurrence på de sociale medier!

Jeg er blevet tippet om en lækker konkurrence. To unge fyre har startet et initiativ som er simpelt, men forhåbentlig effektiv! De har lanceret siden: skaldutræneidag.dk og beskriver selv deres koncept som “simpelt, måske en smule ubrugeligt, men voldsomt sjovt”

Hvem kan stå for den entusiasme?

Del siden, tag dine venner og brug hashtagget #skaldutræneidag på dine billeder for at motivere både dig selv og dine venner til mere træning. Der trækkes lod d 31 august blandt de mange billeder om at vinde:

Jeg synes konceptet er anderledes, lidt provokerende og skægt. Og så er det altid lækkert med muligheden for at vinde træningssager!

Hvad synes du om konceptet?

Tirsdagstip: Ude af øje, ude af sind..

Jeg prøver at fylde mine skabe med sunde sager. Det gør jeg virkelig. Meeeen… Ind i mellem sniger der sig alligevel både semi-sunde og decideret usunde madvarer ind i mit køkken og det gør det langt sværere at overholde intentionen om sunde vaner i overenstemmelse med min kostplan.

Hvad er der for eksempel galt med nedestående billede? (Ud over at mit skab roder)

Slikposen er lige i øjenhøjde! Og så lever den altså livet farligt hjemme hos mig 😉

Lavpraktisk, men effektivt: flyt det usunde bagerst i skabet!

Denne uges tirsdagstip er måske noget lavpraktisk og kan synes fjollet hvis du har mere viljestyrke end jeg har. Men for mig virker det faktisk fysisk at flytte de ting jeg ikke skal spise, eller i hvert fald begrænse mængden af, aller bagerst i skabene. Ude af øje, ude af sind!

I Canada købte jeg et par kasser Questbarer fordi de var langt billigere end herhjemme. En proteinbar ind i mellem er ikke super slemt, men de skal ikke indtages på daglig basis.. Derfor opbevarer jeg mine øverst på køleskabet. Yep, du læste rigtigt! Jeg skal aktivt tage en beslutning, hente en stol og kravle op for at hente én. Og så nyder jeg den!

Hvilke tips har du for at holde dig til de sunde vaner i hverdagen?

 

bloglovin_annawarrington

På rette spor igen efter ferien…

Åh, vi kender det alle sammen. De få uger om året hvor hverdagens rammer ophøres, hvor det er ligemeget om det er mandag, tirsdag eller fredag og hvor aftentimerne synes uendeligt lange. De uger hvor man får ladet sine batterier op, får suget så meget sol som overhovedet muligt og der hvor man glemmer alt hvad der hedder struktur. Det er utroligt vigtigt med frirum som disse, synes jeg. Det kan dog være problematisk med for frie tøjler fra hverdagens struktur hvis man er i gang med et vægttab, en konkurrencediæt eller som mig i gang med en (forhåbentlig) konstruktiv off season med fokus på opbygning af muskelmasse.

Feriefældens kalorier kommer snigende…

Det er ikke fordi jeg er faldet dybt ned i feriefælden og har mæsket mig i softice, sandwich og kolde øl på stranden. Men jeg har måske dyppet tæerne lidt nede i vandkanten af den velkendte fælde og liiige glemt det der med at spise 6 måltider om dagen, og i stedet bare spist når jeg var sulten for så at snacke resten af dagen. Jeg elsker nemlig at snacke! Jeg elsker at have en lille hyggelig proteinbar i tasken, ristede mandler og tørrede figner til aftenfilmen og gerne også alt det friske sommerfrugt som min mave kan indeholde. Det er jo på ingen måde usundt at tage en is i ferien eller spise en masse frisk frugt, men det kan have en negativ effekt på den udvikling som jeg ønsker hvis jeg ikke kommer tilbage på det spor som min kostplan har sat.

På den ene side og på den anden side…

At noget er sundt betyder ikke nødvendigvis at det er hensigtsmæssigt for alle. Vi har alle forskellige kroppe og forskellige mål. Frugt er smækfyldt med vitamin og gode sager, og der er meget langt fra et æble til en marsbar. MEN: har man nogle bestemte mål med sin fysiske form, så kan frugt ikke nydes ad libitum. Kalorierne kommer hurtigt snigende og  selvom mine desserter og snacks primært har været sunde (med plads til et cheat eller to i løbet af ferien), så giver en skål med nødder, dadler og frugt, samt en rawbar eller proteinbar lynhurtigt 5-600 ekstra kalorier på en dag. Nu er jeg ikke bange for kalorier og kan også godt tåle lidt ekstra mens jeg bygger på, men der skal ikke ret mange dage med ret meget overskud til før at maven bliver lidt sommerblød.

Det er vigtigt for mig både at bevare et realistisk forhold til mad hvor frugt ikke pludseligt bliver farligt eller usundt, men det er også vigtigt for mig, at jeg får den stærke krop jeg drømmer om. Så på den ene side vil jeg gerne nyde sunde madvarer og undgå et hysterisk forhold til hvor striks min plan behøver at være (før jeg starter på diæt om et års tid hvor det nok skal blive stramt nok) og på den anden side vil jeg gerne øve mig i strukturen i en plan og kun give min krop det som den reelt har brug for med henblik på mit mål.

Kender du til ambivalente følelser i forhold til sundhed generelt og kostplaner?

bloglovin_annawarrington
Older posts