Gæsteblog: Grøntsagsfladbrød ala Camilla!

Dagens træning: skuldrene fik tæsk med dropsets!

Min træningsuge består af et 4 splitprogram, en dags hvile og så forfra igen med 4 dages træning. Ind i mellem skrider programmet og det ender med 3 dages træning, hviledag og så 5 dages træning. Det har for eksempel været tilfældet her under min ferie i Canada, men i det store hele er jeg tilfreds med træningen på trods af de manglende hverdagsrammer.

Med et 4 splitprogram bliver træningen meget sjældent ensformig, da jeg hele tiden har jeg ny dag med et nyt sæt af øvelser foran mig. Alligevel kan det være lækkert med lidt variation i ny og næ. Mit normale skulderprogram består af en række superset, men i dag kastede jeg mig ud i dropsets. Og for søren det var ondt! Hvilket mit ansigt også bærer præg af 😉

Hvad er dropsets?

I et superset laves to øvelser for to muskelgrupper lige efter hinanden uden pause. På den måde holdes pulsen oppe og hver øvelse føles en del sværere end hvis den stod alene, skal jeg hilse og sige. I et dropset er der fokus på én øvelse, men vægten den laves med skifter. Man starter med den højeste vægt det er muligt at lave øvelsen i, fx. 6 kg i lateral raises for mit vedkommende. Her laver jeg så 10 styk og går direkte til 10 stk. med 5 kg, derefter 10 stk med 4 kg og så fremdeles indtil jeg står med 1 kg i hver hånd – som på det tidspunkt føltes som om de vejer 100 kg!

Nogle atleter sværger til dropsets, da de mener, at det øger muskelmassen hurtigere end ved almindelig træning. Jeg gør det bare ind i mellem for variation og for at udfordre mig selv. Vil du læse mere om dropsets kan du blandt andet gøre det HER.

Det er en udmattelsesteknik og den gør ondt, men det er sjovt ind i mellem at presse sig selv indtil der hvor det næsten ikke er sjovt mere…  Men smukke runde skuldre kommer ikke af sig selv!

En lille kærlig hilsen til HelseMathilde for at starte bølgen med de lidet flatterende selfies: #sådanserjegudeftertræning

Hvad er din mening om dropsets? Er de en del af din træning?

bloglovin_annawarrington
   

1 kommentar

  • Kører også dropset på samme måde som dig, de ligger ikke som en fast del af træningen, men et redskab man kan tage frem når det er nødvendigt, og til god nytte! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Gæsteblog: Grøntsagsfladbrød ala Camilla!