Glutenfri opskrift: søde hindbær muffins uden proteinpulver

Fuck forventningspres: Mellem beastmode og sofakartoffel

Nogle gange har jeg lyst til at slukke min computer, min telefon og mine tanker. Hver dag ser jeg billeder af smukke mennesker med sved dryppende ned af deres sixpack og citater der informerer mig om, at hvis jeg stadig kan trække vejret, så har jeg ikke trænet hårdt nok 😉  På gode dage kan det motivere mig, men på dårlige dage kan de gøre præcis det modsatte. Der findes 1000 nuancer af opfattelser af hvad der er “sundt”, men jeg kan nogle gange få indtrykket af, at fitnessverden fokuserer meget på modsætninger.

Spændingsfeltet mellem motivation og fiasko, 100% dedikation og sofakartoffel, det synes jeg er interessant.

Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke findes nogen mellemvej?

“Train insain or remain the same” 

De ord og billeder vi eksponeres for hver dag bliver til tanker. På den ene eller anden måde bearbejder, reflekterer og tænker vi alle over de ord og billeder som vi på en dag udsættes for. Den enkelte har efter min mening et personligt ansvar for hvordan de billeder får indflydelse i deres dagligdag og mit indlæg er således ikke ment som et angreb på fitnesslivstilen eller fremstillingen af denne på sociale medier, men et ønske om, at vi hver især aktivt træffer daglige valg om hvor meget andres inspiration skal påvirke os.

Det er nemlig DIN krop. Har du en dårlig dag og trænger du til et godt gammeldags skub i røven, så kan Instagram være din ven og give dig et skub afsted til træning. Men har du en dårlig dag hvor du ikke kan overskue dig selv, verden og slet ikke træning, jamen så er en hviledag måske ikke helt af vejen. De dage kan vi alle have og de kan komme af psykiske eller fysiske udfordringer som vi ikke er herre over. Her kan et enkelt inspirationsbillede sparke liv i den dårlige samvittighed. Burde jeg presse mig selv? Train insain or remain the same? Eller bør man slukke sin iphone, tage musik i ørerne og mærke efter om træningen reelt vil have en positiv effekt den dag?

Træning kan opbygge, styrke og give energi. Men den kan også nedbryde, ødelægge og tage energi hvis kroppen (og sindet for den sags skyld) presses for langt i en situation hvor den ikke er klar. Der her stor forskel på positivt pres (du er træt, løber en tur og du bliver frisk) og negativt pres (du tærer på kroppens sidste ressourcer) og det er op til den enkelte at mærke efter.

 

Forventningspresset kommer snigende indefra…

Har du et mål, en drøm eller et ønske om en bestemt krop, jamen så skal der naturligvis arbejdes for det. Særligt hvis du har sat en tidshorisont på dit træningsprojekt. Mit indlæg er IKKE skrevet for at bagatellisere hårdt arbejde eller legitimere alverdens dårlige undskyldninger for ikke at træne og leve på sofaen (med mindre du har det bedst med det, så skal du for min skyld bare indtage den sofa). Dette indlæg er rettet mod det forventningspres som for nogle kan opstå som en reaktion på det daglige fix af fitnessmotivation som fås via de sociale medier, omgangskredsen i træningscenteret eller andet.

Morten fra proteinopskrifter har skrevet et indlæg om forventningseffekten som jeg siden har tænkt meget over. For hvor kommer de forventninger vi har til os selv fra? Jeg tror, at de er en kombination af nogle ydre påvirkninger i form af eksempelvis sociale medier og af de tanker vi har om os selv. Det mest sandsynlige er nok, at der forekommer en vekselvirkning mellem de to og at det sker løbende.

Jeg valgte en let træning i går!

Min træning skulle have været et vaskeægte “back attack” i går. Oh yes, min ryg skulle have smadder med de vægte! Men: min hofte havde brokket sig efter et dumt vrid dagen før. Jeg slæbte mig afsted til træning, men valgte en let træning uden tunge løft – for det var min krop ikke til den dag. Fremfor at presse 100% på og muligvis risikere flere dage med smerter, så tog jeg en let træning og en ekstra hviledag (gisp!) i dag for at give min krop helt ro og undgå potentiel forværring af situationen.

Din form determineres af de valg du træffer hver dag. De træninger som ugentlig udføres og de måltider som dagligt kommer på tallerken. Din form, og dit liv, afgøres IKKE af om du en enkelt dag tager en aften på sofaen fremfor på crosstraineren eller vælger en is fremfor en kop grøn te. Naturligvis skal det ikke blive reglen fremfor undtagelsen hvis du ønsker forandringer med din krop, men der er en meget fin balance mellem at bygge op og nedbryde.

Er jeg ikke dedikeret nok?

Jeg har stadig et mål om bikinifitness og jeg skal nok stå på den scene. MEN: det er ikke vigtigt for mig at udføre den her rejse på 1 år. Det er heller ikke vigtigt for mig at udføre den så perfekt som muligt. Jeg tager mig til enhver tid friheden til at bryde min plan hvis min krop har brug for det. Gør det mig useriøs, ikke dedikeret nok? Muligvis, men jeg foretrækker at have mig selv med i processen og være glad. Min krop skal bygges op, ikke nedbrydes – og det udelukker ikke drømme om scenen efter min mening.

Hvordan ser du på forventningspres, motivation og ekstra hviledage når kroppen siger fra?

bloglovin_annawarrington
   

11 kommentarer

  • Christina

    Goooodt indlæg (endnu et 😉

    Det er nemlig ofte som om, at der ikke er nogen mellemvej mellem at være dedikeret og couch potato.
    Det er rigtig rart, at blive bekræftet i, at det sgu er okay, at have en off-day – selvom andre og især én selv, kan være hurtig til at dømme det som ‘udedikeret og dovent’.
    Der er slet ingen tvivl om, at dit syn på træning/ikke træning og din måde at lytte til din krop, vil få dig hurtigere op på scenen end andre uden samme tilgang til disse 🙂

    By the way så gør du et super arbejde! Har fulgt dig et godt stykke tid nu, og man kan virkelig se, hvor meget du rykker dig – både fysisk, men også mentalt. Eller det virker det ihvertfald som om for mig, når jeg læser dine indlæg.

    Keep up the good work 🙂 !

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hold da op en skøn kommentar, tusind tak Christina! Jeg er virkelig beæret og glad helt ned i maven for at du gider læse med! 🙂 Jeg er meget enig med dig, turen til scenen bliver ikke hurtigere af at man presser for meget på og ødelægger kroppen. Det øger bare risikoen for fysiske og mentale skader. Jeg har det nogle gange svært med det at skrive om off dage, netop fordi det ofte virker som om andre opfatter det som useriøst, svagt eller lignende. Men det vil jeg ikke ligge under for! Alle har off dage og man bliver ikke mindre dedikeret fordi man tager en dag på sofaen hvis kroppen trænger til det. Om det får mig hurtigere eller langsommere på scenen betyder egentlig ikke noget – bare jeg er glad på scenen 😀

      Hav en helt fantastisk dag uanset om du skal træne eller ej 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg haaaaaaaader “motivationsætning”: Get Fit or Die Trying. Hvor der ofte er en lækker sixpack bag ved teksten.
    Så hvis jeg ikke har en sixpack, så kan jeg lige så godt ligge mig over i hjørnet og dø? Helt ærligt.. I mit hoved er det ikke en sund sætning! Hvordan kan den holdning overhovedet være antaget som sund?

    – Christine // http://www.sephei.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Christine. Jeg er meget enig i at vi skal gøre op med de modsætninger! Der findes jo tusind nuancer af sundhed og der er meget langt mellem “super duper sixpack fit” og “bruger hele dagen på sofaen”. Den holdning er i hvert fald heller ikke i mine øjne særlig sund! Tak for dit indspark og tak for din kommentar 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvor er du god Anna – og hvor har du ret!!
    Jeg holdt også en hviledag i går, hvor der ellers stod 1-1,5 times ikke-løbetræning på programmet. Min krop var så tung og øm og træt dagen i forvejen, at jeg tænkte, at en pause måtte være på sin plads. Kroppen er trods alt vigtigere end en træning!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Ved du hvad? Mon ikke din krop præsterer langt bedre i dag efter den ekstra hviledag i går? Vores kroppe er ikke altid enige i de planer vi laver for dem, så selvom det naturligvis er sundt at presse sig selv, så skal man nogle gange lige stoppe op og mærke efter synes jeg. Kroppen er nemlig vigtigere og den bliver også kun stærkere/hurtigere (hvad man nu går efter) hvis den får ro 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    At være dedikeret handler i min optik, om at være engageret og om at sætte tid og kræfter af til at nå sit mål, men ikke mindst om at prioritere sit mål. Hvis målet er at blive stor og stærk, (eller stærk og stor, som jeg bedst selv kan relatere til), må man lære sin krop at kende. Lære hvornår man skal presse på og hvornår til slå koldt vand i blodet. I stedet for: “Train insane or remain the same”, så “træn hård men smart”. Mere er bestemt ikke altid bedre, og at holde øje på målet, prioritere målet om man vil, er ikke at træne insane, hvis kroppen siger fra, fordi hvad så med resten af ugens træninger? Skal de så lide under en brugt krop, som muligvis kunne være fit for fight, hvis man havde taget den lidt mere med ro den ene dag. Det skal selvfølgelig ikke være en undskyldning, men kunsten, som jeg selv er ved at lære, er hvornår er nok, nok?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Maria. Sikke en fed kommentar! Jeg synes du er inde på noget meget væsentligt og formulerer det utrolig godt til sidst, nemlig at det IKKE skal være en undskyldning, men en personlig afvejning af kroppen og hvad der gavner den på et givent tidspunkt. At træne hårdt, men smart er et super godt råd og noget jeg personligt vil tage til mig. Balancen mellem hvile og træning, dedikation og “mærken efter” er individuel og svær at finde, men vigtig for os alle! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Liza Hvidt

    Hej 🙂
    Hvor er det godt du tager det her emne op. For i vores hverdag med medier og evigt bombardement om hvordan vi bør leve, se ud, træne, spise mv kan vi alle fare vild i vores egen rejse.
    Når overskuddet er der kan jeg klappe mig selv på skulderen og være stolt over 30 kg smidt , på “dårlige” dage giver jeg mig selv mentale bank over de sidste 5-10 kg der mangler.
    Da jeg startede min fitness rejse lavede jeg stående push up i en vindueskarm- idag laver jeg alle mulige variationer.
    Min pointe er, at selvom sundhed for kroppen er vigtig så er mental sundhed og en balance der, endnu vigtigere.
    Så fedt du gir din stemme og ærlige mening om,at det er menneskeligt at have gode og dårlige dage og hvor vigtigt og godt det er at lytte til krop og sind.
    Rigtig god rejse til scenen og det er en fornøjelse at følge dig på rejsen.
    Kh L

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Liza. Fedt du kan bruge indlægget, det er jeg rigtig glad for! 🙂 Det ER nemlig menneskeligt med både gode og dårlige dage, og det er bare ikke okay hvis man altid slår sig selv i hovedet over de knap så gode dage fordi man tror at alle andre bare hamrer igennem og aldrig har en off day. Det har vi alle! Og jeg tror virkelig på, at kroppen styrkes hvis den også får hvile.
      Så næste gang du ser dig i spejlet og tænker på de sidste 5-10 kg, så stopper du op, tænker over det og giver dig selv et kæmpe smil. Hold kæft 30 kg smidt er flot! Det er sejt! 🙂

      God dag!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Søren

    “Fremfor at presse 100% på og muligvis risikere flere dage med smerter, så tog jeg en let træning og en ekstra hviledag (gisp!) i dag for at give min krop helt ro og undgå potentiel forværring af situationen.”
    Suk, gid jeg var så klog da jeg startede 🙁

    Da jeg startede med at træne for 10 år siden. Jeg var den unge dumme type. Ondt i skulderen, ben, hofte, whatever? Det skulle bare have nogle ekstra tæsk, så gik det nok over.

    10 år senere har jeg haft en hav af skader og scoret mig en permanent skulder skade. Tåbeligt.

    Så her fra: hellere en hvile dag for meget end en lidt.

    Og lidt opmuntring:
    Du er super dedikeret, nok mere end jeg og de fleste jeg har trænet med har været eller er i dag. Alene dit kost “regime” er imponerende 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Glutenfri opskrift: søde hindbær muffins uden proteinpulver