Verdens nemmeste (og sukkerfri) iskaffe til varmen!

På rette spor igen efter ferien…

Åh, vi kender det alle sammen. De få uger om året hvor hverdagens rammer ophøres, hvor det er ligemeget om det er mandag, tirsdag eller fredag og hvor aftentimerne synes uendeligt lange. De uger hvor man får ladet sine batterier op, får suget så meget sol som overhovedet muligt og der hvor man glemmer alt hvad der hedder struktur. Det er utroligt vigtigt med frirum som disse, synes jeg. Det kan dog være problematisk med for frie tøjler fra hverdagens struktur hvis man er i gang med et vægttab, en konkurrencediæt eller som mig i gang med en (forhåbentlig) konstruktiv off season med fokus på opbygning af muskelmasse.

Feriefældens kalorier kommer snigende…

Det er ikke fordi jeg er faldet dybt ned i feriefælden og har mæsket mig i softice, sandwich og kolde øl på stranden. Men jeg har måske dyppet tæerne lidt nede i vandkanten af den velkendte fælde og liiige glemt det der med at spise 6 måltider om dagen, og i stedet bare spist når jeg var sulten for så at snacke resten af dagen. Jeg elsker nemlig at snacke! Jeg elsker at have en lille hyggelig proteinbar i tasken, ristede mandler og tørrede figner til aftenfilmen og gerne også alt det friske sommerfrugt som min mave kan indeholde. Det er jo på ingen måde usundt at tage en is i ferien eller spise en masse frisk frugt, men det kan have en negativ effekt på den udvikling som jeg ønsker hvis jeg ikke kommer tilbage på det spor som min kostplan har sat.

På den ene side og på den anden side…

At noget er sundt betyder ikke nødvendigvis at det er hensigtsmæssigt for alle. Vi har alle forskellige kroppe og forskellige mål. Frugt er smækfyldt med vitamin og gode sager, og der er meget langt fra et æble til en marsbar. MEN: har man nogle bestemte mål med sin fysiske form, så kan frugt ikke nydes ad libitum. Kalorierne kommer hurtigt snigende og  selvom mine desserter og snacks primært har været sunde (med plads til et cheat eller to i løbet af ferien), så giver en skål med nødder, dadler og frugt, samt en rawbar eller proteinbar lynhurtigt 5-600 ekstra kalorier på en dag. Nu er jeg ikke bange for kalorier og kan også godt tåle lidt ekstra mens jeg bygger på, men der skal ikke ret mange dage med ret meget overskud til før at maven bliver lidt sommerblød.

Det er vigtigt for mig både at bevare et realistisk forhold til mad hvor frugt ikke pludseligt bliver farligt eller usundt, men det er også vigtigt for mig, at jeg får den stærke krop jeg drømmer om. Så på den ene side vil jeg gerne nyde sunde madvarer og undgå et hysterisk forhold til hvor striks min plan behøver at være (før jeg starter på diæt om et års tid hvor det nok skal blive stramt nok) og på den anden side vil jeg gerne øve mig i strukturen i en plan og kun give min krop det som den reelt har brug for med henblik på mit mål.

Kender du til ambivalente følelser i forhold til sundhed generelt og kostplaner?

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Verdens nemmeste (og sukkerfri) iskaffe til varmen!