Nem hverdagsmad: Torsk på 3 måder!

Fisk er sundt og godt, men kan desværre være noget af en investering. Jeg er på SU og selvom mad er en høj prioritet i mit budget, så har jeg desværre ikke råd til fisk flere gange om ugen – udover tun 😉

Det er vigtigt for mig, at det fisk jeg spiser rent faktisk indeholde de vitaminer som de burde og derfor spiser jeg eksempelvis ikke pangasius filet. Det er billigt, men det indeholder en masse affaldsstoffer og ikke særlig meget næring. Så spiser jeg hellere kylling endnu en dag og venter på at noget lækrere fisk er på tilbud.

Personligt bryder jeg mig ikke så meget om torsk (eller andet hvid fisk) i wokretter, da det fine kød hurtigt bliver trevlet og uden smag når det blandes for meget med andet. Det er der naturligvis delte meninger om, og elsker du torsk med kokosmælk i karry, så be my guest 😉 Jeg ender tit med at lave torsk i ovnen, så derfor arbejder jeg meget med forskellige smagsindtryk for at det ikke bliver kedeligt!

Torsk med rå grøntsager og mandler

Start med at stege din torsk på en pande med lidt olivenolie i ca. 5-7 min på hver side. Tilføj salt/peber og en smule karry. Personligt synes jeg, at torsk er bedst når det ikke får alt for mange krydderier, men hver sin smag. Læg din torskefilet ovenpå en tallerken fyldt med sprøde, rå grøntsager og slut af med hakkede mandler. Det hele tager max 20 min at lave og smager rigtig skønt! Billedet yder ikke retten retfærdighed, men jeg var sulten og så gik det lidt stærkt med skarpheden i billedet – beklager! Jeg lover den smager bedre end den ser ud 😉

Torsk med hytteost, onvbagte tomater og oregano

Læg torsken i sølvpapir med lidt knust hvidløg, salt og peber. Lav dine yndlingsgrøntsager på en bageplade ved siden af. Her har jeg skiver af aubergine, hele cherrytomater, gulerødder i skiver og rødløg. Det hele toppes direkte på bagepladen med klatter af hytteost, tomatkoncentrat og rigeligt med oregano, salt/peber og chilliflager. Hele herligheden bages ved ca 200 grader varmluft i 20-25 min alt efter hvor gyldne du kan li dine grøntsager. Fisken skal nok ud efter 20 min, da den ellers kan blive tør.

Torsk med bønnefritter, sprøde kikærter og rosmarin

Torsken laves igen i sølvpapir og bages i ca. 20 min ved 200 grader varmluft. Denne gang er der udeladt hvidløg og er kun krydret med salt/peber og rosmarin. Ved siden af tilberedes bønnefritter på en bageplade sammen med en dåse kikærter der er kogte. De skal ca bage i 25-30 min eller indtil det hele ser dejlig sprødt ud. Ved siden af har jeg bagt et halvt rødløg og lidt peberfrugt, men der kan du jo bare bruge hvad du har i køleskabet.

Er du til fisk? Og hvordan tilbereder du din?

bloglovin_annawarrington

Morgentræning: Hvad spiser du inden?

Vækkeuret ringer. Søvnen slipper langsomt kroppen og så er det op! Min træningstaske er altid pakket aftenen i forvejen og min madpakke til dagen er også (næsten) altså lavet og klar. Jeg er IKKE a menneske og sandsynligheden for en god morgentræning øges utrolig meget med struktur og planlægning – for mig i hvert fald.

På det sidste har jeg trænet før arbejde om morgenen, da det passer mig bedre at have fri når jeg har fri. På den måde er der også plads til venindeaftaler, læsning til studiet og andet sjov om aftenen.

Træning på tom eller fuld mave?

Det kan være svært at lure hvor meget mad der skal i maven inden sådan en omgang træning, synes jeg. Snakker vi en powerwalk eller cardio, så sværger de fleste til at udføre det på tom mave for at øge kroppens forbrænding af fedt. Jeg kan også sagtens gå en powerwalk på tom mave, men det er noget helt andet med styrketræning!

En kop sort kaffe hjælper mig til liiiige at vågne, men det er sværere med præ-morgenmaden. Min faste havregrød med proteinpulver og nødder indtager jeg altid først efter træning, da den ligger ret tungt i maven. Jeg har forsøgt mig med en portion skyr og frugt, men det resulterede i kvalme og tung fornemmelse under træningen. Helt tom mave fungerer heller ikke, da jeg så bliver hurtig svimmel og slet ikke kan koncetrere mig om træningen. Ja, det er ikke helt nem med en sart blodsukkerbalance 😉

Jeg har hørt at nogle bare træner på tom mave, andre træner på en proteinshake og nogle spiser en rawbar med hurtig energi i form af tørret frugt.

Hvad spiser du inden morgentræning?

 

Motivationstip: Lav delmål med træningen!

De store mål kender vi alle: tab x antal kilo, løb et marathon, få et sixpack osv. De store mål er gode at have, synes jeg, da de kan være langsigtet motivation og noget at stræbe efter. Problemet er lidt, at de helt store mål ofte kan synes langt ude i horisonten på en helt almindelig hverdag. Det kan betyde at man (læs: jeg) godt mangle et skud motivation til min træning lige netop den dag – hvad kæmper jeg for i dag, lige nu?

Beoynce booty og pull ups

Derfor har jeg indført forskellige små delmål med min træning som jeg kan stræbe efter på lidt kortere sigt. Jeg ved at andre har ét delmål af gangen og så rykker de videre når de hver især er opnået. For mig virker det bedre med flere delmål som jeg løbende arbejder på, men det er individuelt.

De sidste par uger har jeg for eksempel virkelig givet den gas med min balle/booty træning, jeg har nemlig et ønske om en større bagdel ala Beoynce 😉 Det har jeg gjort ved at indføre flere mindre øvelser på mit benprogram og sørget for fuld fokus på at holde spændingen i hele øvelsen, hver gentagelse og hvert sæt.

Et lidt mere konkret og målbart mål er, at kunne lave pullups ved egen hånd! De små elastikker er super smarte og man øger naturligvis stadig sin styrke, men åh.. hvor gad jeg godt være stærk nok til at kunne hive mig selv op ved egen kraft! Jeg er rykket fra den største til mindste elastik, men der er stadig et stykke vej endnu. Mit nuværende delmål hedder: Lav 5 pullups uden elastik!

Har du delmål med din træning?

 

En dag i mad: uden sødemidler eller proteinpulver

Nogle gange har maven bare brug for en pause. Andre gange kan det være hovedet der har brug for en pause. Jeg indrømmer gerne, at jeg er en super duper sukkergris. Jeg ELSKER at min havregrød om morgenen smager af chokolade grundet mit proteinpulver og jeg ELSKER alle slags light sodavand, tørret frugt og sjove sunde snacks. Det er der jo ikke noget umiddelbart galt i, der kan laves mange sunde desserter uden sukker og der findes et hav af muligheder for søde snacks. Problemet er, er at jeg ind i mellem kan mærke, at den søde smag “tricker” trang til flere kulhydrater og til mere sødt. Mere vil have mere!

I min hverdag har jeg ikke noget problem med brugen af sødemidler. I den ideelle verden ville jeg naturligvis leve af skyr, grønt, nødder og kød, men jeg er kun et menneske og for mig er der livskvalitet og glæde i at drikke en Pepsi Max eller spise en proteinbar. Også selvom det indeholder kunstige sødestoffer.

Her den anden dag tog jeg dog helt bevidst en hel dag uden sødemidler, proteinpulver eller andet fancy. Det var bare simpel mad og det kommer her:

Morgenmad kl ca. 7

Glutenfri havregryn kogt op med vand og 1 æggehvide for proteinernes skyld. Det blev toppet med blåbær og kanel, og smagte overraskende godt og cremet. Det blev suppleret med mine kosttilskud og kulsort kaffe. Altid kaffe 😉

Frokost 1 og frokost 2, der blev indtaget kl 12 og 15.30

Ovnbagte grøntsager med frisk spinat, en dåse tun og æg. Hvert måltid blev toppet af med en af mine hjemmebagte “stenalder” muffins med hytteost.

Efter træning kl 18.

Normalt drikker jeg en proteinshake og spiser 3-5 riskiks efter træning, hvilket jeg også vil fortsætte med fremover, men denne dag blev jeg sent færdig med træning og spiste bare et æble og lidt skyr mens jeg fik taget et bad og forberedt aftensmad.

Aftensmad kl 19

Denne aftensmad var uhyggeligt nemt at lave, men blev virkelig lækker! Jeg lagde en torskefilet i sølvpapir sammen med hakket hvidløg, rød peber og salt/peber. Det blev bagt i ovnen i ca. 20 min ved 180 grader varmluft.

Tilbehøret var bønnefritter og andre ovnbagte grøntsager, samt spinat. Jeg er vild med aftensmad, der laver sig selv i ovnen!

Aftendessert kl 21 

Hver aften får jeg en form for proteinrig dessert. På min kostplan står skyr, frugt og nødder, men ind i mellem varierer jeg selv med proteinpandekager, hytteost med bær eller sukkerfri koldskål med tørrede æbletern hvis jeg bliver træt af skyr 😉 Denne aften var det ret simpelt: skyr med mandler (de ligger i bunden), friske blåbær og tørrede æbletern fra Urtekram. De er seriøst geniale, indeholder ingen sukker (udover naturligt frugtsukker), knaser dejligt og er perfekt som topping.

Har du fået noget lækkert at spise i dag? Og hvad er dine tanker om sødemidler?

 

Personligt indlæg: Mine ar er en del af mig

DR3 viser for øjeblikket en serie med super seje kvinder som alle fortæller en historie om (og med) deres kroppe. Den hedder “Min krop til skræk og advarsel” og kan streames lige HER. I kølvandet på programmet har en række kvinder taget hashtagget #drminkrop i brug for at vise hvordan alle de små, og store, uperfektheder som vi alle i større eller mindre omfang render rundt med, kan være smukke. Det er en bevægelse jeg rigtig gerne vil støtte, da jeg synes det er utroligt vigtigt at se kroppe som andet end æstetiske. Din krop fortæller nemlig også din livshistorie – på godt og ondt.

Mine ar er en del af mig

Min krop og jeg er endelig ved at blive gode venner. Det har vi bestemt ikke altid været og som de fleste unge kvinder har jeg også været igennem en periode med yoyo vægt og diverse (latterlige) slankekure. I dag prøver jeg aktivt at arbejde med min krop og ikke imod den. Jeg prøver at acceptere min bløde mave og i stedet glæde mig over hvordan mine lår, ryg og skuldre langsomt bliver stærkere og mere markerede.

Kropsopfattelse hænger ikke kun sammen med vægt. Det er meget mere end det! I mine teenagedage var jeg utrolig ked af mine ar fra mine mange hofteoperationer, især fordi de samme ar er åbnet flere gange og derfor havde svært ved at hele pænt. Derfor fik jeg mine første ar behandlet med laser, hvilket kun kan anbefales! Det gør ikke ondt, tager ingen tid og kan virkelig gøre en stor forskel for heling af ar.

I dag kan man næsten ikke se de to ar ved hver af mine hofter, men de kan anes i trussekanten eller når jeg har bikini på. De er ca. 15 cm lange, men er helt tynde og næsten hvide som følge af laserbehandlingen.

Mit seneste ar er det største, mest synlige og mindst pæne. Ironisk nok har jeg aldrig ladet det behandle med hverken laser, cremer eller andet. Nu ser jeg mine ar som en del af mig og min historie og de behøver hverken vises frem eller dækkes til – de er jo bare mig. Læs om hele min historie som hoftepatient HER.

Mit store ar går lige ned af låret. Ikke synderligt smukt, men heller ikke noget jeg er ked af. Udover selve arret, så dannes der rigtig meget væske i området omkring det, hvilket skyldes indre arvævsdannelse. Væsken generer mig faktisk mere end selve arret, men der er desværre ikke så meget andet end massage, tålmodighed og tid der kan hjælpe på det.

Mon de andre kigger mærkeligt på mig?

Indrømmet. Jeg kigger også på andre i omklædningsrummet hvis de har noget der stikker ud over normalen. Det er jo egentlig ret naturligt at man som menneske er nysgerrigt og det behøver bestemt ikke være negativt. Som regel flakker mit blik hurtigt videre og efter en times hård træning tænker jeg faktisk ikke særlig meget på de andre kroppe i badet. Det er jo bare kroppe?

Derfor tror jeg heller ikke, at andre tænker særligt meget over det hvis de kigger på mine ar. Og selv hvis de gør, så er der ikke noget jeg kan gøre ved det. Folk er velkommen til at spørge mig, men det er ikke sikkert, at jeg har lyst til at fortælle dig hele min livshistorie når jeg står nøgen i et offentligt bad 😉

Mine ar er noget jeg lever med og de fortæller min historie. Den er jeg stolt af, men det kan også være sårbart. Mine billeder er typisk taget fra højre side, da jeg selv synes min krop er pænere uden det store ar og al væsken rundt om låret. Men ved i hvad? Min krop fortæller jo bare min historie! Den erkendelse er værd at smile af og jeg håber i vil gøre det samme med jeres kroppe!

Hashtagget #drminkrop er for alle kroppe og alle historier. Skønheds”fejl” er blot en del af charmen ved enhver krop 😀

 

 

bloglovin_annawarrington
Older posts