Sund på farten: Flere muligheder end du tror!

Betyder hviledag ikke sofadag? Lidt om aktiv restitution!

Jeg husker første gang jeg sad med min nye træningsplan i hånden og med store øjne kiggede på alle øvelserne og de mange nye ord. Jeg havde i januar aldrig rigtig tænkt over ord som “superset”, “dropset” eller “4split” før. Jeg havde heller ikke forestillet mig hvor hurtigt at det begynder at føles helt normalt med træning 5-6 dage om ugen 😉

Betyder hviledag ikke sofadag?

Det tog mig ikke lang tid at bladre mellem de forskellige programmer på de forskellige dage og finde det jeg ledte efter: hviledagen. Åh ja, min stakkels krop måtte da fortjene hvile ovenpå det program hende Amanda nu havde planlagt for mig? Men hvad skuer mit øje.. Sørme nok om der ikke står en sætning ud for hviledag: “aktiv restitution”. Hvad søren er nu det for noget, skal jeg lave noget på min hviledag?

Der er ikke ligefrem mangel på litteratur om styrketræning og restitution, der er faktisk nærmest overflod. Det kan dog være svært at sortere i fagligheden i det og oftest er der ligeså mange meninger som der er forskningsforsøg og artikler. Det er ikke lykkedes mig at finde decideret videnskabelig dokumentation for, at aktiv restitution gavner træningen (men ret mig endelig hvis du har noget). Det har dog været min erfaring, at det virker rigtig godt for min krop med let aktivitet på min hviledag.

Powerwalk – gaven til dig der hader cardio 😉

Jeg har før skrevet om min kærlighed til powerwalks (HER) hvilket egentlig kommer af to årsager: jeg hader cardiotræning virkelig inderligt og jeg kan ikke løbe. Mine hofter vil aldrig kunne klare belastningen af løb, men det er jo sundt at lave andet end styrketræning, og der passer powerwalks perfekt til mig. Musik i ørerne, Nikesko på fødderne og afsted ud i byen. Det kan føles lidt grænseoverskridende med sportstøj og armene i vejret, så jeg foretrækker at gøre det tidligt om morgenen 😉

 Bliv indenfor – step din hviledag væk!

Hader du at powerwalke, men vil du gerne liiige have kroppen lidt i gang selvom programmet siger hvile, så kan jeg anbefale at have træningsudstyr derhjemme som nemt og hurtigt kan findes frem. Det kan være alt fra en motionscykel til elastikker, måtter, bolde eller små stepmaskiner.

Jeg var så heldig at modtage en stepmaskine fra Abilica for et par måneder siden og det virker super godt med muligheden for at bevæge mig lidt herhjemme foran fjernsynet hvis humøret ikke er til en gåtur.

Hvordan bruger du din hviledag?

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Erika

    2 ud af 3 hviledage bruges i øjeblikket primært på let tekniktræning i squat, bænk og død. Sådan noget ala 6×4 á 40-60%, samt ofte noget rygtræning med fokus på øvre ryg, noget rotatorcuff træning, skulderstabilitet, mave og muligvis biceps (Big guns er nice jo). Sidst men ikke mindst lidt roning, hvis jeg gider. De fleste dage går jeg alligevel med min hund en 2,5+ timer og cykler mellem 20-30 km, så ikke så meget på den front. Dette gør sig gældende hvad end det er 4xfullbody eller 2 split. Den sidste dage bruges på ren og skær afslapning med lange gåture og hygge.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Erika. Det lyder som et rigtig fint og balanceret “hvileprogram” du har dig! Din krop nyder sikkert at få så meget varieret træning både let, tung styrke og variationer af cardio med både din cykling og gåture. Måske skulle jeg inkludere lidt mere cykling i mine rutiner! 😀 Tusind tak for din kommentar 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Sund på farten: Flere muligheder end du tror!