Vis mig din indkøbskurv!

Mangler kroppen energi? Prøv deload træning!

I sidste uge skrev jeg et indlæg om manglende energi og motivation til træning. Jeg kaldte det selv et par “leverpostejsdage” og troede egentlig mest, at jeg bare skulle tage mig lidt sammen og få vendt den tommerfinger fra ned til op – motivation er ikke konstant, den skal plejes!

En sød læser kommenterede dog på indlægget, at måske var min krop fysisk træt og trængte til en lille pause? Det er åbenbart naturligt for kroppen i nogle perioder ikke at være vild med at øge styrken og/eller intensiteten på træning og derfor kan den reagere ved ubehag og øget træthed under træning. Hun anbefalede, at jeg kørte et par “deload træningspas” og det er jeg super glad for, at jeg endte med at gøre! Det fik vendt min negative energi og smilet kom tilbage!

Hvad er deload og hvorfor kan det være en god idé?

Princippet med deload træning er ret simpelt. I en kortere periode sætter du bevidst styrken og intensiteten lidt ned på din træning. Du kan sætte vægten ned på dine øvelser eller tage lidt færre gentagelser. Konceptet er bare, at du langt fra yder max og på den måde giver kroppen en mindre pause, men uden atdu undlader at træne.

Nogle professionelle atleter kører i deload cyklusser hvor de kører max på i 3 uger for derefter at sætte tempoet lidt ned, og så igen skrue op. Ved at give kroppen en mindre pause får alle led og muskler ro på og de får, efter sigende, bedre forudsætninger for at øge deres styrke på længere sigt.

Jeg har jo ikke trænet i årevis, så dette vil ikke blive en fast del af mit træningsprogram og det kan bestemt også diskuteres hvorvidt det overhovedet var nødvendigt, men det viste sig at virke for mig på dette tidspunkt. Det krævede kun 3 træningspas med nedsat intensitet, en god nats søvn og en hviledag i hyggetøj før jeg var klar igen!

Har du prøvet deloading?

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Sofie

    Jeg læste godt den kommentar, der kom om deloading, og så googlede jeg lidt videre og følte mig inspireret. Jeg har ikke decideret kørt deloading, men jeg har under min ferie ikke trænet tungt og intensivt, som jeg plejer (crossfit), men i stedet gået masser af ture og slappet af, og det har givet mig ekstra energi og lyst til min træning her efter ferien. Det er ikke decideret deloading, men det er afslapning, hvilket jeg også tror er vigtigt i forhold til en aktiv livsstil Tak for din meget inspirerende blog, jeg er helt vild med den! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Sofie. Hvor er det bare dejligt du kan lide at læse med herinde, det betyder rigtig meget for mig! Tusind tak fordi du kommer med feedback og læser med 🙂
      Det lyder som om du har kørt en form for ubevidst deloading (hvis man kan sige det?) og har givet kroppen lidt ro fra den tunge træning i din ferie. Og det lyder som om den har haft godt af det, især hvis du nu føler dig helt kampklar til at give den gas med crossfit igen! Rigtig god træning 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vis mig din indkøbskurv!