Motivationstip: Lav delmål med træningen!

Morgentræning: Hvad spiser du inden?

Vækkeuret ringer. Søvnen slipper langsomt kroppen og så er det op! Min træningstaske er altid pakket aftenen i forvejen og min madpakke til dagen er også (næsten) altså lavet og klar. Jeg er IKKE a menneske og sandsynligheden for en god morgentræning øges utrolig meget med struktur og planlægning – for mig i hvert fald.

På det sidste har jeg trænet før arbejde om morgenen, da det passer mig bedre at have fri når jeg har fri. På den måde er der også plads til venindeaftaler, læsning til studiet og andet sjov om aftenen.

Træning på tom eller fuld mave?

Det kan være svært at lure hvor meget mad der skal i maven inden sådan en omgang træning, synes jeg. Snakker vi en powerwalk eller cardio, så sværger de fleste til at udføre det på tom mave for at øge kroppens forbrænding af fedt. Jeg kan også sagtens gå en powerwalk på tom mave, men det er noget helt andet med styrketræning!

En kop sort kaffe hjælper mig til liiiige at vågne, men det er sværere med præ-morgenmaden. Min faste havregrød med proteinpulver og nødder indtager jeg altid først efter træning, da den ligger ret tungt i maven. Jeg har forsøgt mig med en portion skyr og frugt, men det resulterede i kvalme og tung fornemmelse under træningen. Helt tom mave fungerer heller ikke, da jeg så bliver hurtig svimmel og slet ikke kan koncetrere mig om træningen. Ja, det er ikke helt nem med en sart blodsukkerbalance 😉

Jeg har hørt at nogle bare træner på tom mave, andre træner på en proteinshake og nogle spiser en rawbar med hurtig energi i form af tørret frugt.

Hvad spiser du inden morgentræning?

 

   

14 kommentarer

  • Heidi

    jeg prøvede med skyr, men det gik slet ikke. havde brug for noget kulhydrat. så nu er det havregrød med topping

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Jeg har også prøvet med skyr og for mig virker det ok, men slet ikke optimalt. Jeg får meget hurtig en kvalm fornemmelse under træningen, så leder måske efter noget lettere? Fedt det fungerer for dig med havregrød, det fungerer bedst for mig enten et par timer inden eller lige efter træning, men der er alle kroppe jo forskellige 😀

      Hav en rigtig god træningsuge Heidi! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvis jeg træner om morgenen så spiser jeg ingenting da jeg kører semi-IF til dagligt (faster mellem 11-18 timer alt efter hvor sent jeg spiser og tidligt jeg spiser). Faktisk har jeg vænnet mig til at træne på tom mave at de dage jeg træner eftermiddag/aften, da føler jeg slet ikke mit energiniveau er det samme og føler mig tung. Det skal jeg nok vænne mig til igen når jeg begynder på corporate-arbejdstider 🙂

    Hilsen Nana

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Uh, du er den hardcore type Nana! Jeg får det bare SÅ dårligt når jeg gør det! Men måske er det et spørgsmål om tilvænning som du skriver? Jeg har det nemlig pt lige omvendt, da jeg er fyldt med energi om eftermiddagen og slet ikke føler mig tung – bare dejlig mæt 😉
      He he, det onde corporateliv er seriøst svært når man er vant til den skønne fleksibilitet fra en studiehverdag! Jeg lever kun “voksent” i ferien og har heldigvis et par år tilbage endnu med studieliv :p

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Søren

    Mad før træning, næsten altid det samme, om det er morgen, middag eller aften jeg træner:

    Rugbrød med en hel dåse tun eller hamburgerryg (hvilket ca. er 192 gram rugbrød og 60-70 gram hamburgerryg).

    Det skal lige siges at jeg køber en hele hamburgerryg, gerne fra en slagter, skære den op i passende stykker (omkring 500 gram), koger et af 500 gram stykkerne og skær stykket ud til pålæg. 500 gram holder ca en uges tid.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Søren! Det lyder som en solid og meget sund kost til kroppen der skal på arbejde! Super godt tip at købe et stort stykke kød hos en slagter og skære det ud til ugen – det tip tager jeg til mig 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    Jeg spiser faktisk altid et godt solidt måltid inden min morgentræning. Ofte (faktisk stort set altid) består det af havregryn, æggehvider, vand, sødemiddel, kanel og sommetider banan. Det ligger en god bund og giver drøngod energi til træningspasset!
    Der var engang hvor jeg ofte trænede på tom mave om morgenen, men har efterhånden fundet ud af hvor meget et solidt måltid gør for energien. Derudover tror jeg heller ikke det har nogen fordel i sig at styrketræne på tom mave i og med musklerne skal bruge energi til at arbejde og vokse sig større, hvilket de får gennem mad. Styrketræner man på tom mave vil det tære på musklerne og ikke opbygge som vi jo så gerne vil! Derimod er kort intervaltræning på tom mave, en bedre alternativ hvis man gerne vil træne tidligt og på tom mave 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Michelle 🙂 Kan du godt træne på så fyldt mave, eller hvor lang tid går der efter du har indtaget det måltid og så til du træner? Jeg spiser nemlig også stort set altid havregrød til morgenmad, men så venter jeg 1-2 timer med træning. Der oplever jeg god energi fra kulhydraterne og en behagelig mæthed, men hvis jeg skal træne umiddelbart efter jeg er stået op, så falder havregrøden ret tungt i maven synes jeg?
      Jeg er helt enig i dine betragtninger om styrketræning på tom mave, det er også min personlige erfaring at min krop slet ikke samarbejder hvis jeg ikke giver den noget energi før træning, hvis vi snakker styrketræning 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Fedt at du spørger; jeg følger lige med! Skal nemlig til at træne om morgenen inden studierne starter, så det kunne være godt med nogle tips til hvad man skal spise. Jeg duer nemlig heller ikke til styrketræning på tom mave, men bliver hurtigt for hurtigt kvalme hvis jeg træner på helt fuld mave. Den første ting som jeg kommer i tanke om er dog bananer(!) De skulle vist give masser af energi og en enkelt banan ligger jo ikke så tungt i maven 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      He he, det er lige præcis også den hverdag der venter mig, det var derfor jeg spurgte efter gode råd 😉 Det kan være super tricky at finde frem til hvad der fungerer for ens krop, men jeg tror det er rigtig vigtigt at lytte efter. Når din krop fx. ikke reagerer godt på tom mave, så skal du have noget mad inden træning! Det er bare utrolig svært at finde balancen mellem alt for sulten og alt for mæt, jeg skal nok lave en opdatering når jeg har fundet den – så kan du også prøve det af og se om det virker for dig 🙂 Måske skulle jeg starte med en banan og prøve det i morgen? 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kirstine

    Jeg ved ikke om det er særlig optimal kost, men jeg er ude af døren max. 15 min. efter jeg er stået, når jeg træner om morgenen. På vej til centret spiser jeg et stykke groft knækbrød og en frugtstang.. Det kan sagtens håndteres på cykel

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Tak for dine tanker Kirstine, det er altid fedt at høre hvordan andre gør! Jeg må sige, at jeg er dybt imponeret over at du kan være ude af døren efter 15 min – jeg ville ønske jeg kunne! Min morgenkaffe og liiige 20 min hvor jeg vågner, det er altså stadig nødvendigt for mig, men måske jeg bliver ligeså sej og hurtig som dig en dag 🙂
      Det lyder nu som en god idé med lidt knækbrød og en frugtstand, det er hurtig energi i form af kulhydrater og fylder ikke så meget i maven. Det må jeg prøve! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eva

    Jeg træner sjældent om morgenen, men har tit brug for en lille smule inden jeg træner sent om eftemiddagen. Og da synes jeg faktisk at en avocado er helt perfekt 🙂 Hvis jeg ikke har det, bliver det som regel til et par skefulde yoghurt og en halv banan. For mig handler det mest om at have lidt i maven, ikke om at have energi at trække på. Jeg ville mene at man alligevel trækker på kulhydratlagrene fra dagen før, når man træner om morgenen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Eva 🙂 Det var da faktisk en rigtig god idé med en avocado, det er gode fedtstoffer og meget mæthed uden fylde i maven. Det vil jeg prøve før næste gang jeg har en sen eftermiddagstræning. Du har sikkert helt ret i, at det er depoterne fra dagen før man tærrer på under en morgentræning, men jeg er bare altid rigtig sulten når jeg vågner og mærker hurtigt utilpashed, kvalme og svimmelhed under træning hvis jeg ikke har lidt i maven inden. For mig virker en banan, en håndfuld nødder og et æble eller en frugtstang godt, men det er jo også individuelt hvordan kroppen har det bedst. Tak for dit avocadotip 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Motivationstip: Lav delmål med træningen!