Guide: Find de sunde alternativer i Københavns lufthavn!

Repost: Glutenfri madboller med spinat og oliven!

I går sad jeg og kiggede gamle indlæg igennem fra bloggens spæde begyndelse. Her fandt jeg denne opskrift som har været udgivet engang i start november, men jeg synes egentlig det er synd hvis den bare bliver glemt og gemt. De smagte nemlig, så vidt jeg husker, virkelig lækkert!

Den sundhedsmæssige værdi af en opskrift kan jo altid diskuteres og denne er ikke lowcarb, men den indeholder ikke noget hokus pokus, sukker eller gluten. Jeg ville nok kalde det lidt en weekend-opskrift eller “nu skal det være lidt lækkert i hverdagen”, men det afhænger af hvordan du sammensætter din kost til daglig. Uanset: de er gode!

Madbrødene her er lavet med inspiration fra SundMums opskrift på pizzaboller, hvor jeg selv har ændret og tilpasset efter hvad jeg havde og plejer at kunne li i mit brød. Resultatet blev 8 relativt store madbrød. Hvis du bruger muffinsforme skal du nok regne med ca. 12 ud af portionen.

Min opskrift endte med at blive;

  • Rør 2 spsk Fiberhusk ud i 4 dl. lunkent vand. Lad det stå i 2-3 min.
  • Tilsæt en knivspids salt, 1 tsk bagepulver og 1 spsk olie (kan udelades)
  • Rør dejen godt rundt og tilsæt 1 dåse tomatkoncentrat, 2 spsk. skyr og en god portion oregani, salt/peber og basilikum.
  • Når dejen igen er rørt godt rundt, så røres langsomt de forskellige typer mel i dejen: Ca. 2 dl. boghvedemel, 2 dl majsmel og 1 dl kikærte mel.
  • Dejen burde nu have en lind, men ikke fast, konsistens. Den er mere vandet end normal dej til brød, men det må den gerne være. Den skal bare føles let fast at røre rundt i
  • Til sidst røres et par håndfulde frisk spinat i dejen og en håndfuld oliven. Du kan også tilføje feta eller andre typer ost hvis du er til det.

Dejen puttes i enten brød eller muffinsforme og bages ca. 25-35 min (alt efter hvor store formene er, kig til dem undervejs) ved 180 grader varmluft.

De smager ret så lækkert til både frokost med pålæg eller som tilbehør til aftensmaden. Og holder sig friske i 3-4 dage i køleskabet, men jeg ville nok ikke anbefale dig at fryse dem grundet den friske spinat og eventuelle ost der er i.

Haps!

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Guide: Find de sunde alternativer i Københavns lufthavn!