Hvorfor vælger jeg at blogge?

Se muligheder i mad – ikke begrænsninger!

Alle andre må spise alt muligt spændende og du må kun spise sunde, kedelige ting. Lyder den tanke bekendt? Når de tanker finder vej til mit hoved er det stensikkert, at sliksulten kommer frem og træningsmotivationen daler. Derfor prøver jeg aktivt at vende mine tanker til det positive og tænke kreativt når det kommer til mad. Det kan være rigtig svært, men det er muligt at finde muligheder og ikke begrænsninger selvom det måske er en begrænset mængde fødevarer der passer ind i din kostplan, livsstil eller smagsløg. Langt de fleste madvarer kan bruges på et utal af tilberedningsmåder og i et utal af kombinationer – hvis man tænker ud af boksen!

Find kreativiteten frem!

Naturligvis er der de dumme hverdage med travlhed og ca. 0 på kreativitetskontoen hvor jeg også ender med at spise kedelig (og nem) mad. Der kan ikke laves spændende retter og lækre proteinkager hver dag, men det kan faktisk lade sig gøre, at bruge de samme ting på mange forskellige måder uden at gå på kompromis med hverken næring eller smag.

Den liste af madvarer jeg generelt spiser fra inkluderer:

  • Kød
  • Grøntsager
  • Frugt
  • Glutenfri havregryn
  • Bønner
  • Kikærter
  • Søde kartofler
  • Fiberhusk
  • Proteinpulver
  • Skyr
  • Hytteost
  • Nødder og kerner
  • Æg og æggehvider

Dertil kommer ind i mellem andre madvarer og listen er på ingen måde definitiv, men det er de madvarer der fylder mest i min kost. Og heldigvis kan der laves masser af forskellige retter, snacks og sunde desserter ud af dem!

Kombiner det salte og søde køkken…

Når en kostplan (eller dine egne præferencer for enten smag, sundhed eller noget helt tredje) har nogle retningslinjer for næringsindhold, så kan det godt betale sig at bruge nogle madvarer fra det salte køkken til det søde hvis den søde tand presser på. Jeg er blandt andet blevet glad for at bage proteinmuffins, energibarer og lignende med bønner og kikærter. Du kan læse opskrifter HER, HER og HER. Det giver søde, men sunde små snacks til efter træning eller i stedet for den drømmekage du savler efter 😉

Er du mere til det salte frem for det søde, så kan du lave klassiske fastfood retter i et utal af variationer med et sundt twist. Prøv for eksempel at skifte din burgerbolle ud med en stor portebellosvamp eller stegte skiver af knoldselleri. Du kan også bruge sødere madvarer, såsom søde kartofler, som bund for din pizza hvis den lige blandes med nogle æg og lidt Fiberhusk inden. Den opskrift kan du læse HER. Der findes også den klassiske LCHF pizza hvor bunden laves af revet blomkål, æg, ost og Fiberhusk.

Det bliver selvfølgelig aldrig the real deal og har du sindssyge cravings efter lige netop din yndlingspizza, kage eller hvad du er til – så sker der ikke noget ved at du ind i mellem nyder dem. Dette indlæg er mere rettet imod hverdagene og hvordan du her kreativt får en masse forskellige lækre retter ud af en rimelige konstant pulje af ingredienser.

Hvordan ser din liste af madvarer ud? Og hvordan bruger du din kreativitet i køkkenet?

bloglovin_annawarrington
   

4 kommentarer

  • Jakob

    Når du nu i starten skriver at alle andre må spise alle mulige spændende hvad tænker du så specielt på?.. Synes ikke at en pizza/burger/cola/slik lyder særligt spændende hvis det er sådan noget du tænker på. Men hver sin smag vel..

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      He he, nej det synes jeg egentlig heller ikke. Fast food siger mig faktisk ikke særlig meget, er langt mere til sukker når det skal være 😉

      Jeg skrev det fordi det er min oplevelse, at en kostplan nogen gange kan føles begrænsende selvom det reelt ikke er tilfældet. Det er det mentale aspekt i når noget (fx. pasta) er “forbudt” eller kun tilladt i mindre mængder, så bliver det lige pludselig langt mere attraktivt end kylling og grøntsager. Min egen kostplan er meget fleksibel og indlægget er netop skrevet for at få fokus på de mange muligheder som sunde madvarer har. Det er sådan jeg tænker til dagligt, men ind i mellem får jeg irrationelle tanker i retning af at alt andet mad end min er vildt spændende, selvom det egentlig ikke er tilfældet. Og så kunne det jo være at andre havde det på samme måde ind i mellem 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Linda

    Altid skønt at læse dine daglige blog-indlæg! 🙂
    Men kunne du komme med nogle forslag til aftensmad? Synes vi kører i de samme retter hver 14. dag 😉 Mangler noget ny inspiration til sund (og gerne nem) aftensmad

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Tusind tak for rosen Linda, det er jeg rigtig glad for! Jeg vil gerne tage din opfordring til mig og lave et indlæg med lækre, nemme og sunde hverdagsretter til aftensmad. Det er nok klar i starten af næste uge 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Hvorfor vælger jeg at blogge?