Sukkerfri September: Hvordan gik det for dig?

Så er sukkerfri September slut og jeg er nysgerrig efter at vide hvordan det gik for DIG! Fik du overholdt de udfordringer du havde stillet op for dig selv?

Præmisserne for “sukkerfri september” som udfordring var ikke en striks nul sukker politik i en hel måned for så at gå amok i sukker når kalenderen viser d. 1 oktober i morgen, men mere en opfordring til alle (og ikke mindst mig selv!)  om at se de dårlige vaner efter i sømmene. Hvornår har jeg lyst til sukker? Hvorfor? Hvad kan jeg gøre for at mindske den trang eller finde noget andet?

Jeg var været en carb gris – men ikke en sukkergris…

Min september måned har været lidt blandet for at være helt ærlig. Efter at have set de mange seje atleter på scenen til New Comers i starten af måneden kunne jeg mærke, at jeg havde brug for en pause. En pause til lige at mærke efter og finde ud af om det her mål om scenen er mig.

September har derfor været præget af en masse tanker og en ikke særlig struktureret tilgang til min kost. Det har betydet en del ekstra kulhydrater og snacks, men kun rigtig sukker en enkelt gang – som jeg forresten ikke fortryder. Det har været vigtigt for mig at lytte til mig selv og min krop, holde en lille pause fra det hele og lige mærke efter. Det har IKKE betydet en masse junk food, men lidt løsere tilgang  kosten generelt og plads til det jeg havde lyst til. Det har primært været sund mad, bare lidt ekstra sunde snacks, sødemidler og kulhydrater. Min vægt siger +1,5 kg, men det er ikke noget der stresser mig.

Det kan altså sagtens lade sig gøre at tage på selvom man udelader sukker, ligesom det sagtens kan lade sig gøre at tabe sig selvom man spiser sukker i begrænsede mængder i sin kost. Sundhed er ikke alt eller intet og jeg vil fortsat være fortaler for en balance der passer DIG og DIN krop, men derfor er diverse udfordringer ala “sukkerfri september” stadig sjove, efter min mening 😀

Hvordan er din “sukkerfri september” gået?

bloglovin_annawarrington

Drop den dårlige samvittighed!

Er du også typen som er meget “enten/eller” i forhold til kost og sundhed? Du er enten 100% sund og følger din plan til punkt og prikke – eller også også ser du serier på sofaen med verdens største pose slik? Det har meget længe været mig. Enten sund eller usund. Det er nogle tanker jeg arbejder meget med personligt og forsøger at finde den berømte balance.

Når planen ikke overholdes og vægten stiger…

De sidste 2 uger har jeg ikke overholdt min kostplan. Jeg har haft brug for at puste ud, give slip og finde en form for ro i min krop. Det har ikke været 2 uger med junkfood – langt fra. Det har bare været 2 uger uden at mad har været mit primære fokus for dagen og uden de mange forberedelsestimer.

Det har været befriende at kunne være lidt mere large med hvornår jeg var sulten, hvad jeg havde lyst til og kunne slippe tøjlerne lidt. Jeg har fx. hygget med en veninde, set film og spist ude. Menukortet blev ganske vist gransket for sunde muligheder, men jeg valgte ud fra hvad jeg havde lyst til at spise: en glutenfri panini med spinat, humus og avocado. Et sundt alternativ og som snildt levnede plads til min chokolade til dessert.

Ja, det er stadig sukkerfri september, men jeg har ærlig talt ikke dårlig samvittighed!

Sundhed i det lange løb!

Jeg er begyndt at se min egen krops udvikling (og min sundhed generelt) i et mere langsigtet perspektiv end jeg tidligere har gjort. Er det smart at afvige fra sin kostplan når man har et mål om en scenedebut om et år? Nej, det er det sikkert ikke. Men det er 100 gange vigtigere for mig at jeg har mig selv med både mentalt og fysisk end at jeg presser igennem for et kortsigtet mål – min sundhed på længere sigt er vigtigere for mig. Og der betyder 14 dage med lidt mindre strikse makrofordelinger nok ikke det helt store, vel?

Min mere løse tilgang til kosten har “kostet” mig +1,5 kg på vægten (formentlig mest væske) og lidt blødere mave, men det kan jeg fint leve med. Der er længe til jeg skal på diæt og det er vigtigt at jeg er 100% mentalt klar til den tid. De 2 uger gav mig ro og jeg er nu endnu mere klar på at give den gas i træningscenteret!

Har du holdt en pause fra din plan på et tidspunkt?

Vil du holde en pause fra styrketræningen og løbe lidt i stedet for? Så husk min konkurrence om at vinde 2 billetter til Iforms hjerteløb og 3 måneders forbrug af krill-olie. Deltag HER

bloglovin_annawarrington

Konkurrence: Vil du løbe Iforms hjerteløb med mig?

Jeg er jo ikke den store løber grundet mine dårlige hofter og led. Men for mig handler sundhed om at se muligheder og udfordringer for sig selv og sin krop, ikke begræsninger. Derfor vil jeg udfordre mig selv og powerwalke/løbe 5 km i Charlottenlund d. 25 oktober til Iforms hjerteløb.

Vil du løbe en tur og støtte en god sag samtidig?

Hvad kan du vinde?

Du kan vinde to billetter til Hjerteløbet 2014 og MegaRed produkter til 3 måneder. Læs meget mere om produkterne lige HER. Du vinder altså en dag med masser af frisk luft og motion til krop og sjæl, men du støtter samtidig også en rigtig god sag. MegaRed er nemlig sponsor for Iforms <3 løb  og støtter derved Hjerteforeningens kampagne “Elsk Hjertet”. Jeg har tidligere støttet kampagnen, da jeg tilbage i marts var med til at skyde hele baduljen i gang med en hjerteformet powerwalk i aftenskumringen med en masse søde mennesker. Det er en sag jeg meget gerne støtter, da tallene for kvinder mildest talt er sorte. Hver dag dør 19 kvinder af hjertekarsygdomme. Det er et område hvor forskning i den grad kunne bruge en hjælpende hånd, så hvis en enkelt eftermiddag og et par ømme stænger kan hjælpe et lille skridt på vejen, er det så ikke det værd?

Mere cardio og mere sved! 

Der er ca en måned til at løbet og det betyder god tid til forberedelse. Nu har jeg valgt “kun” at løbe 5 km, men der er også mulighed for at løbe 10 km hvis man er super sej! Min træning kommer til at bestå af 2-3 ugentlige powerwalks hvor jeg arbejder lidt på min ellers noget dovne kondi og også eksperimenterer med (meget!) korte distancer løb – alt efter hvad min hofte vil være med til.

Det er umuligt for mig at stå på en crosstrainer mere end 5 min før jeg er ved at kede mig ihjel. Derfor er jeg også lykkelig for at min nuværende træningsplan stort set kun indeholder styrketræning. For at få mere gang i mine stænger op til løbsdagen, så hjælper musik altid på min energi. Le Gammeltoft har udarbejdet en playliste specielt til Hjerteløbet som kan findes gratis i Heartbeats Radio app i iTunes. Den kommer jeg i hvert fald til at ty til hvis sofaen begynder at lokke for meget 😉

Kosttilskud før løbet..

Min normale kost består primært af glutenfri kulhydrater, fedt i form af nødder/avocado, en masse grøntsager/frugt og proteiner i form af kød, æg og skyr. Derudover vælger jeg at supplere med en række kosttilskud. Krill-olie er en fast del af mine tilskud og skulle jo være så sundt, men det kan være lidt svært at skulle sluge piller hver dag.

MegaRed er små kapsler med krill-olie som er nemme at sluge hvis du har lidt svært ved piller. Det hjælper også på hele pilleoplevelsen at de ikke har en “fisket” eftersmag, så du kan sagtens tage dem til din morgenmad uden at risikere dårlig ånde resten af dagen… Derudover har de også mere sundhedsrelaterede og knap så forfængelige fordele. MegaRed sørger for, at din krop nemt optager deres Omega 3 fedtsyrer – og hvem gider spise kosttilskud hvis de ikke optages i kroppen?

Har du mod på at deltage i konkurrence? Skriv en kommentar med hvem du vil tage med til løbet og hvorfor, samt hvor langt i gerne vil løbe (5 km eller 10 km). Løbet afholdes  i Charlottenlund d. 25/10 og i både Århus og Odense d. 26/10.

Jeg trækker vinderen af konkurrencen d. 3. oktober

Dette indlæg er sponseret

 

bloglovin_annawarrington

Hjemmelavet sukkerfri ketchup på 5 min!

Ketchup er en af mine guilty pleasures… Vi har dem allesammen, dem vi ikke snakker højt om og som vi egentlig ville ønske vi ikke havde. Når vi ser masser af reality tv, spiser is direkte fra pakken eller læser Se og Hør i smug ved frisøren, men hey.. Vi er alle bare mennesker og guilty pleasures skal der være plads til!

Jeg har tidligere spurgt jer hvad jeres største laster var og afsløret min egen som værende bland selv slik. Det holder jeg fast i, intet slår sure vingummier og skum i en pose  jeg selv har blandet, men mere ovre i “rigtigt mad” genren eeelsker jeg ketchup. Især til hjemmelavede burgere med fritter af søde kartofler!

Opskrift på kecthup i en fart!

Der er ret meget sukker i ketchup, så den går ikke hverken til daglig eller her i sukkerfri september. Du kan heldigvis lave din egen hjemmelavede ketchup på under 5 min! Der findes mange opskrifter på nettet som sikkert bliver langt bedre end den her, men de fleste tager ret lang tid og kræver at du selv koger dine friske tomater ind med sødemiddel, eddike og krydderier. Det er også et godt weekendprojekt, men til hverdag foretrækker jeg mad der går hurtigt 😉

  • En dåse tomatkoncentrat røres ud i en skål
  • Tilføj ca 10 dråber flydende sødemiddel eller 1/2 tsk sødemiddel
  • Krydr med salt og peber, samt et lille fed hvidløg meget fint snittet
  • Tilsæt 1 tsk oregano og et godt skud stærk chillipulver eller 1/2 finthakket frisk chilli
  • Så er der wannabe ketchup!

Elsker du også ketchup? Og laver du din egen?

bloglovin_annawarrington

Sådan kommer du igennem en offday!

Ingen er superkvinder hver dag, hele tiden. Vi har alle dage hvor havregrøden brænder på og hvor kaffen spildes. De dage hvor du rammer alle røde lys på cykelturen og opdager en plet på blusen fra morgenens tandbørstning når du ER nået frem på studie eller arbejde. Vi har dem allesammen.

De dage hvor det hele føltes super æv kan man (læs: jeg) få lyst til at hoppe under dynen, finde fjernbetjeningen frem og købe en masse slik indtil dagen bare forsvinder. Men det er jo ikke konstruktivt.

Behøver du slippe alle dine gode vaner fordi du har en offday? Nej, men du skal måske slække lidt på dine krav til dig selv. Det er bedre at fokusere på at komme igennem dagen så godt du kan fremfor at gå “all in” på junkfood og selvmedlidenhed. Omvendt kan det også være destruktivt at presse dig selv for meget med kost og træning.

Sådan kan du komme igennem en offday:

  • Accepter at det ikke bliver i dag du laver personlig rekord i træningscenteret
  • Men tag afsted til træning, tag cyklen en lang tur eller snor dine løbesko – bevægelse hjælper altid på humøret!
  • Lav en rigtig god kop kaffe eller te og sæt dit yndlingsmusik på
  • Find nogle artikler eller bøger med mennesker der inspirerer dig og kan sætte din egen offday lidt i perspektiv. Jeg var fx. til et kort foredrag med Marie Carmen Koppel i sidste uge, der fortalte om at kæmpe sig tilbage til livet efter en nærdødsoplevelse som følge af uopdaget diabetes. Så er min dag pludselig ikke så slem!
  • Drop de store slikposer, men tag en pause fra de krævende, fancy salater og find en sund mellemting af måltider du kan overskue og nyde
  • Sæt din yndlingsfilm på, ring til din bedste veninde og køb sunde, men lækre snacks til hyggen! Jeg fandt lækre kerneknækbrød, peanutbutter og sukkerfri chokoladebarer frem til en god gyserfilm!
  • Husk at dagen altid slutter og der kommer en ny dag i morgen…

Hvad gør du på en offday?

bloglovin_annawarrington
Older posts