Kender i det når man har en rigtig god dag?

Squat, baby squat!

Squatter du? Alle medier fortæller om den berømte “squat bagdel” som vi åbenbart alle jagter og jeg kan ikke sige mig fri fra at være én af dem. Jeg vil gerne have en større booty med mere (fast!) fylde. Og det kommer jo ikke af sig selv 😉

Sidste weekend var jeg i Ålborg med en god veninde. Vi fik både debatteret sundhed, hygget os og trænet uden spejle. Det meste af vores træningspas omhandlede squats og forskellige varianter af den klassiske øvelse. For at få mest mulig ud af enhver øvelse kræver det koncentration, fokus på teknik og det rette opspænd både inden og under udførelsen.

Den “perfekte” squat teknik

Der er delte meninger om hvordan den mest optimale udførelse af squat ser ud. Nogle mener at udtrykket “ass to grass” er guds gave til alverdens ballemuskler og andre mener, at bevægelsen ikke behøver at komme under 90 grader. Billede fra Kira Eggers indlæg med argument om, at du kun bør gå så langt ned du kan uden at gå på kompromis med teknikken.

Vær opmærksom på eventuelle skavanker du kan have. Problemer med lænd, hofte og/eller knæ kan gøre at den bedste squatteknik for dig ser lidt anerledes ud end hvad de fleste anbefaler generelt. Tal med en træner eller fysioterapeut hvis du er i tvivl.

Hvordan forbedrer du din teknik?

Jeg er ikke ekspert i teknik, det er derfor jeg betaler en dygtig træner til at hjælpe mig med det, og jeg arbejder fortsat meget med mine egne svage punkter. Det kommer nemlig ikke i løbet af et par uger eller måneder. Det tager lang tid at få styr på sin teknik og der er ALTID noget der kan blive bedre. Netop derfor synes jeg, at styrketræning er så fascinerende. Du har altid noget du kan arbejde på og du kan altid blive klogere!

Min veninde og jeg skiftedes til at tage billeder af hinanden og være opmærksom på de små ting: hvor er vægten henne, holdes stangen lige, tabes lænden osv. Jeg har dog også det problem, at jeg har svært ved at holde mine kære gamle hofter stabile. Siden jeg startede med styrketræning er de blevet meget bedre, da musklerne er blevet stærkere, men når jeg bliver træt, når vægten bliver for tung eller hvis min vinkel lige rammer dumt inde i leddet, så “taber” jeg hoften. Det kan i se her, hvor min højre hofte er tabt.

 

Jeg stoppede settet, tog et par vægtskiver af og holdt et par minutters pause. Derefter spændte jeg op og koncentrerede mig om at udføre øvelsen mere korrekt – med mindre vægt. Det er sundt at presse sig selv, da træningen ellers stangerer, men gå IKKE på kompromis med din teknik!

Hvad gør du for at forbedre din teknik?

 

 

bloglovin_annawarrington
   

4 kommentarer

  • Jeg squatter uden vægt – ind til videre!

    Jeg startede med det hos min fys til genoptræning af mine knæ – dengang kunne jeg næsten kun gå 45grader ned, men med tiden er jeg rykket til at kunne sætte mig i hug og op igen, så squats har virkeligt hjulpet mig! 🙂
    Jeg har på fornemmelsen min fys vil til at give mig vægt, da hun er begyndt at ændre på min teknik, så jeg spænder op anderledes.. Så det skal nok blive godt 🙂

    / Tina – fatfoodnfit.bloggersdelight.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Tina. Jeg startede også med at squatte uden vægt under min genoptæning og kan virkelig genkende den følelse du beskriver af at mærke en øget styrke, det er SÅ fedt! Jeg håber du fortsat har en god træningsudvikling og snart kan få lidt vægt på når kroppen er klar til det 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jan Madsen

    Jeg har to måder: Den ene er at få min træningsmakker til at filme og så analysere det og prøve at gøre det bedre derfra. Den anden er at få én, der virkelig ved noget om det, fx en konkurrence-løfter til at kigge på min teknik. Den sidste er klart den, jeg har fået mest ud af.

    Vh

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Jan. Super godt tip at få én der virkelig har styr på sit shit til at se efter i sømmene, det er helt sikkert en optimal mulighed for at få styr på sin egen teknik. Jeg er utrolig fascineret af den evige læringsproces det er at styrketræne, jeg kan ALTID blive klogere og det er virkelig fedt!
      Tak for din kommentar og dit tip, jeg skal have gang i videofilmingen næste gang! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kender i det når man har en rigtig god dag?