Tid til træning i hverdagen!

Vitaminpiller og kosttilskud – fup eller fidus?

“Husk at spise din vitaminpille”. Sagde din mor også altid det til dig? Som voksen bestemmer man jo (heldigvis) selv hvad man spiser,  men også her kan spørgsmålet om vitaminpillen tages op. Er det spild af penge at købe sig fattig i kosttilskud, eller giver du reelt din krop nogle næringsstoffer den har brug for?

Der er mange delte meninger om vitaminpiller og deres nødvendighed for en sund krop, alt efter hvilken kilde man læser. Dette er blot min udlægning.

Effekten af c-vitamin, eller mangel på samme, har længe været debatteret blandt sundhedsforskere. Jeg er typen der ALTID bliver forkølet, så jeg spiser gerne lidt for mange c-vitaminer og håber det kan holde den næste sygdom for døren! Longovital sendte mig i går ganske uopfordret en pakke med forskellige godter mod forkølelse. Måske har de læst mine klager på instagram om at være småsyg? 😉

Uanset om det har en effekt på min forkølelse eller ej, så drikker jeg de næste dage masser af te med citron, ingefær og en smule honning, samt indtager dagligt c-vitamin.

“Vitaminpiller er spild af penge”

En artikel bragt i Jyllandsposten sidste år konkluderede, at vitaminpiller er spild af penge. Det blev bakket op af en professor i human ernæring, der ikke fandt videnskabelige beviser for, at vitamintilskud havde en positiv effekt på kroppen. Nogenlunde samme konklusion kan læses i en artikel fra Samvirke, hvor deres ekspert (også med en baggrund indenfor human ernæring) ikke kunne se nævneværdige årsager til at bruge penge på kosttilskud hvis kosten ellers var varieret.

Der lader generelt til at være en akademisk modvilje imod vitaminpiller og en mere alternativ/helse velvilje. Det er naturligvis groft skitseret og kun baseret på de kilder jeg her hiver ud.

“Vitaminer er nødvendige i en moderne verden”

De omvendte argumenter kan læses i andre artikler. Helsenyt beskriver vitamintilskud som en nødvendighed i en moderne verden, da vi lever med så meget kemi, emballage og kunstige tilsætningsstoffer og derfor ikke kan få de nødvendige næringsstoffer via vores kost – selvom denne er varieret.

Indenfor træningsverden får flere kosttilskud høj status og særligt fiskeolie anses fornoget nær en nødvendighed. Det anses for at styrke kroppen som helhed, være med til at sænke kolesteroltallet og generelt have helbredsmæssige fordele. Den videnskabelige forskning af fiskeolie bakker også til dels disse udsagn op, men det afhænger (igen) af den valgte kilde.

Min mening: Hellere for mange end for få…

Jeg vælger personligt at indtage kosttilskud i forbindelse med min kost og træning fordi jeg håber, at de hjælper min krop med at få de næringsstoffer den har brug for. Det er ikke sikkert, at de har nogen effekt, men jeg vil hellere spise lidt for mange vitaminer end lidt for få.

OBS: Her fik jeg gode kommentarer fra læsere, at man også skal være opmærksom på kvaliteten af vitaminpillerne og særligt optageligheden, da kroppen ikke kan optage mere end en vis mængde vitaminer og derfor vil tisse de resterende ud. I nogle tilfælde kan dette give problemer, i andre ikke. Lav derfor gerne yderligere reseacrh eller tal med en ernæringsekspert du føler dig tryg ved før du selv sammensætter din cocktail af morgen vitaminer.

Jeg vækger at supplere min kost med D-vitamin, C-vitamin, FiskeolieMagnesiumB-vitamin og kalktabletter. Der er her tale om affiliatelinks til den brittiske hjemmeside Myprotein.com. Jeg vælger at linke til den side fordi den er det absolut billigste sted at købe kosttilskud, efter min erfaring. Portoen koster i øvrigt det samme som pakker indenfor de danske grænser.

Hvilke kosttilskud spiser du? Hvis nogle?

bloglovin_annawarrington
   

8 kommentarer

  • Tanja

    Super fint indlæg, som viser diskussionen fra forskellige synsvinkler. Men du har ikke helt ret i, at det aldrig kan skade at tage vitaminer. De fedtopløselige vitaminer A, D, E og K-vitamin kan ikke udskilles med urinen og man kan derfor få for meget, hvilket kan føre til en forgiftning. Også kosttilskud som jern skal man passe på med, da det kan ophobes i leveren.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Tusind tak Tanja 🙂 Det har du helt ret i, jeg får rettet indlægget med det samme.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har selv været ret meget i tvivl om hvad min holdning til kosttilskud skal være, den har ændret sig meget i løbet af min studietid og nu er jeg landet et sted hvor jeg har større tiltro til dem end aldrig før.

    Der er mange ting hvor der ikke foreligger videnskabelige beviser for effekten men som fungerer alligevel. Videnskabelig forskning har den ulempe at det kigges på nogle meget snævre og isolerede punkter (hvilket giver god mening når man taler om forskning) men denne måde at isolere enkelte vitaminer eller andre elementer giver ikke retfærdighed til det store og meget komplekse maskine vores kroppe er. Sååå… at der ikke foreligger evidens på emnet er ikke alt afgørende for mig.

    Problemet med mange kosttilskud er at den form fx. vitaminen eller mineralet er i, er en form som vi har meget svært ved at optage og dermed bliver produktet ubrugeligt og man “tisser det hele ud igen”.

    At argumentere mod kosttilskud ved at sige man kan spise sig til alt det nødvendige er i de senere år blevet sværere og sværere at sige med straight face, da de afgrøder vi spiser gror i jord som er så fattig på mineraler at planterne ikke kan trække det til sig. Samtidligt med at det kød vi spiser kommer fra dyr der spiser føde der indholder lave mængeder mikronæringsstoffer… åh jeg kunnne blive ved 🙂

    Hvad jeg gør? Jeg spiser så meget økologisk som muligt, holder mig fra gensplejsede fødevarer og så supplerer jeg med en stærk multivitamin-mineral, d3, fiskeolie, probiotika og med magnesiumolie.

    Det bedste tip er at undersøge hvilke tilskud der indeholder en optagelig form af det aktive stof og holde sig til de mærker.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Anneli. Super fedt du har lyst til at komme med din mening her 🙂 Jeg tror du har haft i den lange ende med først og fremmest at se på kosten og gøre den så naturlig som muligt. Det er jo i virkeligheden dér, at det er meningen vores vitaminer skal komme fra! Og så et super godt tip med at undersøge vitaminerne for optagelighed, det giver jo ingen mening at spise dem uden at de kan optages i kroppen.

      Hav en fantastisk søndag 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maiken

    Det er nu også lidt bemærkelsesværdigt at se på, hvor de forskellige udmeldinger kommer fra. Helsenyt er nok ikke interesseret i at træde deres annoncører over tæerne, og derved muligvis miste deres indtægter.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Den pointe har du helt ret i Maiken. Kildekritik er altid en god idé! Ligesom at se på hvem der betaler for undersøgelserne, både de store og de små. Der vil altid være modstridende interesser i spil og intet emne er objektivt, slet ikke sundhed, så det er nok en god idé at læse mere end én artikel før man beslutter sin egen holdning på baggrund af den. Tak for din kommentar 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hm, jeg er egentlig ikke den store vitamin-spiser, da jeg spiser rimelig varieret og får både mit kød og mine grøntsager. Dog mangler jeg D-vitaminer, formentlig pga. mit kontorjob, så når vinteren nærmer sig, må jeg nok hellere ud at købe mig sådan et lille tilskud. Jeg overvejer også at købe jern, da jeg bliver voldsomt træt om vinteren – og det kunne måske hjælpe en smule på det problem. Men nu må vi se 🙂

    /Tina – fatfoodnfit.bloggersdelight.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Wonderwomanwannabe

      Hej Tina. Jeg tror alle danskere mangler d-vitaminer? Eller i hvert fald at mærke solens varme stråler i vinterhalvåret 😉 Måske kan lidt vitamintilskud eller evt jern hjælpe hvis du er meget træt? Der er jo som sagt mange delte meninger om deres effekt, men jeg har det personligt godt med at give min krop et ekstra skud vitaminer – særligt her til efteråret 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Tid til træning i hverdagen!