Tirsdagstip om nemme kulhydrater efter træning - Glutenfri boller fra brødmix

At starte fra nul: Løbetræning for absolut nybegyndere!


Løbetræning er ikke kun for de super seje i herre god form. ALLE kan starte fra nul og arbejde sig stille og roligt mod en bedre kondition. Kan i for eksempel huske de 400 meter man altid skulle løbe rundt om fodboldbanen i folkeskolens idrættimer? For mig var de 400 meter forfærdelige og jeg kunne vælge mellem at løbe dem med smerter eller se idrætlærerens bebrejdende blik når jeg “nu igen” ikke ville løbe med.

At sige løbetræning ikke er mig er derfor en underdrivelse. Jeg har aldrig løbet andet end 10 meter for at nå bussen. Løb har aldrig været en mulighed og det havde jeg affundet mig med. Indtil før nyligt…

Start med træningen der hvor DU er!

Vil du også gerne i gang med at løbe kan det være en idé at tale med en løbecoach eller fysioterapeut. Uanset hvor du er med din træning eller din krop, så er det vigtigt at du tager 100% udgangspunkt i DIG. Lad dig ikke stresse af alle dem som blærer sig med deres halv og hel marathons online. De er super seje, men hvis du har haft skader eller aldrig løbet før, så er det ikke der du er – endnu.

Sæt noget god musik i ørerne, snør dine løbesko og start stille og roligt. Le Gammeltoft har fx. udarbejdet en gratis playliste i anledning af Hjerteløbet som du kan sætte på. I går lykkedes det mig for første i mit liv at løbe et par hundrede meter. Jeg var lykkelig! Bevægelsen føltes unaturlig og min krop føltes meget tung, men det var ikke helt umuligt! Dette meget ærlige, svede og rødmossede selfie vidner om turen!

Starter du også helt fra nul med din løbetræning, så vi jeg anbefale at du starter ud med powerwalks og derefter meget langsomt kombinerer din gåtur med let lunten. For mig fungerer det at gå i ca. 10 min, lunte i 1-2 min og gå tilbage til powerwalktempo.

Hold hjertet sundt med konditionstræning!

Hvorfor gider jeg eksperimentere med løbetræning når det går fremad med styrketræningen? Svaret er umiddelbart; fordi jeg endelig KAN! Der er dog også et mere sundhedsrelateret svar og det er naturligvis, at konditionstræning er sørens sundt for kredsløbet og helbredet generelt. Nu har jeg jo sagt ja til at løbe Iforms hjerteløb d. 25 oktober og har derfor researchet lidt om forskningen på området.

En rapport fra Hjerteforeningens (2012) viser blandt andet at kvinder systematisk underbehandles og underdiagnosticeres i forhold til mænd når det kommer til hjertekarsygdomme. Som kvinde er det altså ekstra vigtigt at have fokus på hjertet!

Et sundt hjerte kan hjælpes godt på vej med en sund livsstil fyldt med motion og varieret kost. Et tilskud af omega-3 fedtsyrer kan også forbedre dit kolesteroltal, samt begrænse det antal fedtpartikler der cirkulærer i dine blodårer. Dermed falder din risiko for åreforkalkning og blodpropper.

MegaRed er sponsor for <3 løbet og støtter derigennem Hjerteforeningens kampagne for et sundt hjerte; “Elsk Hjertet”. Jeg tager krill olie fra MegaRed som supplement til mine kosttilskud for at give min krop en dosis letoptageligt omega-3. Du kan læse mere om produktet HER og selv købe det HER hvis du også gerne vil hjælpe dit hjerte godt på vej.

Mangler du stadig motivation for at snørre de løbesko og komme ud i efterårsvejret? Skru op for denne sang og syng (gerne højt!) med på sætningen “Og det er jo godt for din cardio…”

Indlægget er sponseret

 

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tirsdagstip om nemme kulhydrater efter træning - Glutenfri boller fra brødmix