Er du klar på en ny udfordring? Kreativ oktober!

Personlige rekorder: kan de bruges i din træning?

“Ny PR”. Et udtryk som fylder meget på de sociale medier. PR står for “personlig rekord” og betyder, at en øvelse er gennemført med tungere vægt end nogensinde før. Begrebet om personlige rekorder bruges, øjensynligt, meget indenfor træningsverden. Men er det en konstruktiv måde at måle fremgang på?

Vær opmærksom på forventningspres!

Skal dine træningspas kunne sammenlignes, så skal de først og fremmest dække over nogenlunde det samme. Du skal altså gøre det klart om du måler din personlige rekord som den max vægt du kan tage på én gentagelse eller om det er den vægt du kan udføre dit normale set (fx. 4×10).

Dernæst mener jeg, at det er en god idé at tænke over hvorfor du gerne vil sætte en personlig rekord. Øger du kiloene på en øvelse fordi du gerne vil have succesoplevelsen af en ny personlig rekord, eller fordi du kan mærke at din krop er klar til mere vægt uden at gå på kompromis med teknikken? Det er vigtigt at bevare god teknik under styrketræning, da skader ellers kan forekomme og begrænse din træning.

Det er heller ikke muligt for nogle mennesker konstant at øge deres styrke, udholdenhed eller hvad man nu gerne vil forbedre. Der vil være perioder hvor din fremgang, målt i antal kilo på vægtstangen, vil stangere.

Skab mål med din træning – ikke nødvendigvis rekorder!

At have mål med kan være utroligt motiverende og vigtigt i forhold til at bevare gejsten med træningen. Men de mål behøver ikke være flere kilo på en øvelse. De kan også være, at kunne lave en særlig øvelse, blive mere smidig eller prøve kræfter med en helt ny træningsform. Der er mange måder at udfordre og forbedre sin fysik på, det behøver ikke være flere vægtskiver.

Dette indlæg skal naturligvis ikke læses som en opfordring til at droppe de tunge vægtskiver næste gang du træner. Det er bare nogle tanker jeg har gjort mig om hele den “højere, vildere” mentalitet som nogle gange godt kan præge den her verden af styrketræning, efter min mening. Det er SÅ fedt at mærke sin egen styrke øge og jeg er også pavestolt af min egen PR i squat på 55 kg, men jeg ved også, at der kan gå langt imellem det øgede antal kilo på mine øvelser – og det skal være okay.

Hvad er din holdning til personlige rekorder som træningsmiddel?

Husk at konkurrencen om at vinde billetter til Iforms <3 løb og 3 måneders forbrug af fiskeolie piller slutter i morgen!. Deltag lige HER.

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Maria

    Jeg er uenig med dig på det her punkt, selvom jeg godt kan følge din pointe. Personlige rekorder er i min verden et glimrende redskab til at følge sin udvikling – og udvikle sig. Efter at have stagneret en tid, er jeg begyndt at stræbe efter mindst en PR til hver træning, for simpelthen at få presset mig i mere end blot hovedøvelserne.

    Du skriver:
    “Det er heller ikke muligt for nogle mennesker konstant at øge deres styrke, udholdenhed eller hvad man nu gerne vil forbedre. Der vil være perioder hvor din fremgang, målt i antal kilo på vægtstangen, vil stangere.”

    Det er helt rigtigt, men jeg finder det både motiverende og brugbart at stræbe efter, at have fremgang så ofte som muligt. Hvordan så opnå det? Videre til næste punkt, hvor du skriver:

    “Du skal altså gøre det klart om du måler din personlige rekord som den max vægt du kan tage på én gentagelse eller om det er den vægt du kan udføre dit normale set (fx. 4×10).”

    Hvorfor skal man gøre sig det klart? Det forstår jeg ikke. Hvad end man tager flere kg på stangen, en enkelt rep mere end tidligere, tager et ekstra sæt hvor belastning og reps bibeholdes med sin tidligere 4×10, så er det alt sammen fremgang – og derved en personlig rekord, hvis man netop ikke har lavet det før. Ved at sætte mig et mål om, at sætte mindst en PR til hver træning benytter jeg overstående – hvad end den personlige rekord er i mine hovedøvelser som squat, bænk, dødløft og variationer der er, eller støtteøvelser som row varianter, sågar lateral raise eller curls. Fremgang er fremgang, og hvis øvelserne i ens program er nøje valgt, så tror jeg på, at al fremgang vil kunne føre til videre fremgang og have indflydelse på de andre øvelser. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • AnnaWarrington

      Hej Maria.
      Super fedt du vil kommentere, det er altid godt at få nogle andre kritiske vinkler på de tanker jeg har gjort mig 🙂
      Jeg er enig med dig i, at personlige rekorder kan være motiverende og brugbare i træning. Min pointe er nærmere, at det ikke bør være rekorderne alene der driver formålet med træningen. At fremgang også kan måles på andre parametre end ren styrke.

      Når jeg skriver at det er en god idé at gøre sig det klart hvad man mener med rekorder er, at jeg tror det er en god idé at gøre rekorderne sammenlignelige for at kunne bruge dem til at måle fremgang – ikke fordi den ene type rekord (med max) er bedre end den anden (med fuldt antal gentagelser).
      Du har en rigtig god pointe i at alt fremgang er vigtig og kan føre til bedre og mere motiveret træning! Den er jeg helt enig i! Jeg bruger også selv personlige rekorder i min træning og vil fortsat gøre det 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er du klar på en ny udfordring? Kreativ oktober!