Er det feminint at sulte sig?

Mere energi i efterårsmørket

Energi, motivation og højt humør er ikke konstante størrelser. Ikke for mig i hvert fald. Her i de mørke, kolde og ofte regnvåde eftersmåneder kan jeg mærke hvordan der liiige skal arbejdes lidt ekstra for at holde trætheden for døren. Nogle dage har jeg mest lyst til at blive under dynen med varm kakao og tv, men det er jo ikke særlig praktisk at sætte hverdagen på standby hele vinteren…

Tips og tricks til de mørke måneder!

Husk at hygge dig! Udnyt de lange, mørke morgen og aftentimer med at hygge for fuld smadder! Tænd en masse stearinlys også selvom det bare er dig, det bare er tirsdag og du bare skal have havregrød. De små ekstra handlinger kan give en følelse af velvære og skal, efter min mening, ikke undervurderes.

For mig hjælper det at have en lyslampe! Sådan én der udsender kunstige UV stråler og lyser mit morgentrætte ansigt op med en meget klar, blå lyskilde hver morgen. Jeg brugte den for første gang sidste år og kunne mærke en klar forbedring i hvor frisk jeg følte mig om morgenen og op af formiddagen.

Vi mennesker reagerer forskelligt på mørke og der er lavet omfattende forskning om varianter af vinterdepression hvor blandt andet lys har vist sig at have en gavnlig effekt. Produktionen af det (blandt andet) humørregulerende stof serotonin falder når vi mangler lys og derfor kan det have en positiv virkning at tilføje kunstigt lys i de mørke måneder.

Andre tiltag du selv kan gøre, er at dyrke motion, spise sundt, få sovet nok om natten og eventuelt supplere din kost med nogle kosttilskud.

Hvad er dine bedste tips til den mørke tid?

 

 

 

   

2 kommentarer

  • heidi

    jeg har det også stramt om vinteren – lider rigtig meget af vinter træthed. har faktisk samme lampe som dig. er bare ikke så vildt med det blå lys. overvejer at købe en i hvidt lys. hvilket niveau stiller du den på? jeg sørger for at komme meget ud når det er vinter. går en lang tur hver dag for at få så meget dagslys som muligt. løber ture udenfor og ja sørger for at bare at komme ud, ud, ud. bruger tiden på noget der gør mig glad, sørger for ikke at have for meget om ørene. prøver at nyde tiden og får slappet af . får min søvn og spiser godt og sundt. mad med masse vitaminer (juicer f.eks og mange grønsager). det betyder meget for mig at tage hånd om. for lader jeg stå til bliver jeg et uhyr med depressions lign. symptomer. har læst at hvis man ikke behandler vinter træthed kan det udvikle sig og blive til en reel depression. så det er virkelig vigtig a tage hånd om og mærke efter. har dog fået job i en natur børnehave hvor vi er ude rigtig meget hver dag. så tror jeg er rimelig godt dækket ind med sollys i år.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Heidi. Det lyder som om du gør nogle rigtig gode ting for dig selv her om vinteren! Vi kan jo (desværre!) ikke ændre hverken lyset eller vejret, men netop tiltag som vitaminrig mad, lange gåture og masser af søvn er vi jo heldigvis herre over og det hjælper i hvert fald også mig 🙂 Jeg har vænnet mig til det blå lys på lampen (stiller den på højeste niveau), men hvis de findes med hvidt lys, så synes jeg klart du skal prøve dem!
      Du har helt ret i at man skal tage hånd om sin mentale sundhed og for nogen kan en vinterdepression være starten på en reel depression, så det er bestemt vigtigt at være opmærksom på sig selv her i mørket!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er det feminint at sulte sig?