Lad os snakke om Nupo!

Projekt pullup – nu med hjemmetræning!

Det kan være svært at bevare tålmodigheden og motivationen til træning når de store mål er langt ude i fremtiden eller man bare ikke synes der sker særlig meget… Mit delmål om at kunne lave 5 pullups uden elastik lever endnu og det motiverer mig hver uge til at give den gas med rygtræningen.

At kunne tage en ren pullup uden nogle former for hjælpemidler (her snakker jeg elastikker, ikke ulovlige stoffer) er ikke barnemad, det kræver ren råstyrke og det tager tid at bygge op.

Hav tålmodighed – resultaterne kommer!

Jeg er ikke verdens mest tålmodige sjæl, så derfor sørger jeg for at tage en masse billeder og videoer løbende igennem mine ugentlige træningspas for at have synlige indikatorer på hvor meget (eller hvor lidt) jeg har udviklet mig.

For 4 måneder siden så mine pullups således ud og de blev udført med grøn elastik som er ca. 5 cm tyk.

For et par dage siden så mine pullups en smule anderledes ud… Der mangler stadig en del styrke og der er også et hyggeligt lag fedt udenpå musklerne, men jeg er rykket fra den grønne til den noget tyndere lilla elastik på ca. 3 cm og jeg kan se der gemmer sig muller derinde!

 

Nu kan træningen fortsætte derhjemme!

Jeg træner pt. kun ryg én gang om ugen og får dermed også kun øvet mine pullups den ene gang. Derfor var jeg ikke sen til at takke ja da Abilica spurgte om jeg ville teste deres pullup bar  til at hænge hjemme i stuen. Nu skal jeg bare lige have den samlet og sat op, så kan der øves hver dag inden morgenkaffen!

Hvor mange pullups kan du tage?

 

bloglovin_annawarrington
   

8 kommentarer

  • Sofie

    Det er virkelig godt gået, man kan sagtens se forskel på før og efter. Og helt generelt, så ser jeg efterhånden en forskel på din krop fra da jeg startede med at læse med. hvornår er din første konkurrence?

    Jeg kæmper også med pullups, det har gjort siden jeg startede til crossfit for snart to år siden… der var det svært for mig bare lave et sæt med den allerbredeste elastik. Men som jeg også kan se hos dig, så går det fremad. Her den anden dag opdagede jeg, at jeg var “gået ned i elastik”, og kunne lave en enkelt med det grønne, og det er en stor sejr for mig, netop fordi jeg ikke har haft fokus på progression i lige netop den øvelse. (men i stedet på at presse, eks. strict og push press) Men når det så er sagt, så er jeg faktisk gået lidt fra at bruge elastikker til styrketræning, fordi de godt kan hjælpe lidt for meget, især i bunden af øvelsen, hvor man netop skal opbygge styrke i forhold til at blive bedre. Når jeg har fokus på pullups, så øver jeg negativer og assisteret pull ups, og i workouts bruger jeg ring rows, som også kan gøres ekstremt svære. Se eks. den her artikel: http://www.boxlifemagazine.com/training/conquering-your-first-strict-pull-up

    Jeg får helt lyst til at øve pull ups igen 🙂 God træning!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Sofie. Tusind tak for dine søde ord, det varmer rigtig meget! Jeg ser mig jo i spejlet hver dag og det kan være svært at se de store forandringer på daglig basis, så det er super fedt at have billeder, videoer og andres søde ord om at der rent faktisk sker noget! 🙂 Min konkurrence er i september 2015 🙂

      Du har en rigtig god pointe i det med elastikker måske bliver lidt for meget en krykke og det kan helt sikkert være mere frugtbart at fokusere på andre faser i øvelsen, at ramme de muskelgrupper der bruges i øvelsen med andre øvelser og derved på anden vis styrke sin pullup mere inddirekte. Jeg skal helt sikkert lege med ring rows, det ser sjovt og hårdt ud! Tusind tak for det link, nu er jeg også endnu mere motiveret til pullup træningen!

      Rigtig god fornøjelse med dine pullups! Og sejt med din progression indtil nu 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Godt indlæg Anna. Pullups er ofte en kæmpe udfordring for kvinder. En anden rigtig vigtig som oftest er overset, er at blive rigtig stærk i kontrollen af sine skulderblade. Hvis du kan forbedre din evne til at trække skulderbladene tilbage og ned inden du begynder at trække med armene, vil du kunne rekruttere dine “vinger” langt mere effektivt til at trække optimalt i pullups.

    Mange mennesker kan drage nytte af, at fokusere på koncenteret skulderbladstræning, ellers risikerer de at bruge arme, Teres Major og Subscapularis for meget – det fører til svagere trækkekraft og en mindre end optimal rygudvikling.

    Bare et lille tip:)

    Og en video der demonstrerer det rigtig fint: https://www.youtube.com/watch?v=4MaZOZRVMeg&feature=youtu.be

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Tak skal i have! Ja, det er en dødsvær øvelse og det er frustrerende at fremgang i styrken på det punkt går så langsomt! Jeg takker mange gange for jeres tip med vingerne, de skal klart have mere fokus fra min side! Videoen er hermed gemt og vil bliver brugt i fremtiden, så kan de pullups bare komme an! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Charlotte

    Hej Anna.

    Super flot ryg du har dig – og fine vinger under arbejde 🙂
    Jeg er for nylig hoppet ud af elastikken og laver kipping pull-ups, altså med lidt ’sving’ i øvelsen og kan nu lave det uden hjælpemidler.
    Udenfor crossfit-verden kan kipping få en del kritik, og det har også resulteret i nogle overbelastede skuldre har jeg hørt.
    Jeg mærker dog intet dårligt ved det og er LYKKELIG over, at det nu vil lykkes – har kæmpet på det kip længe, det er ikke nemt for en der er virkelig ringe med motorikken 😉
    Skal jeg tage strict pull-ups, bruger jeg også elastik, det kan være en lilla som du fx.

    Fin udvikling du har og god fornøjelse videre frem med det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Charlotte. Tusind tak skal du have! Jeg arbejder stærkt på den ryg, så det er dejligt når det kan ses! 😀
      Hmm, kicking pullups har jeg faktisk aldrig hørt om, men det lyder da bestemt som et forsøg værd! De fleste øvelser kan jo få en masse hug, men typisk kommer skader når teknikken ikke er i orden, leddet ikke er varmet op eller det udsættes for overbelastning, så det kan ske i stort set alle øvelser. Jeg vil klart give det et forsøg og se om det kan forbedre min almindelige pullup.
      Tak for tippet og held og lykke med dine egne pullups, de er super svære at få lige i skabet! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Charlotte

      Jeg er sikker på, at der må ligge en del youtube-videoer med det.
      Der bruges forskellige former for kipping i crossfit-konkurrencerne – når der skal tages 30-40 stykker er det total umuligt at lave strict til en rimelig tid 🙂
      Så der er kipping, butterfly osv, men ved ikk om det bliver brugt udenfor den ‘verden’ 😉

      Men du kan da kigge lidt på det 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Jeg skal helt sikkert ind og nørde nogle videoer før min næste pulluptræning, det gælder jo om at bruge alle de tips der er derude! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Lad os snakke om Nupo!