Få mere fedt i kosten!

Ugens målsætning: Mere (og bedre) søvn!

Mandag morgen, så er du her igen! Min weekend har været fyldt med lange aftener med gode veninder, masser af grin og rigtig meget hygge. Det har også betydet, at jeg har fået færre, men større, måltider, for mange kulhydrater og for lidt søvn. Jeg har altid anset mig selv at være lidt småhysterisk ved at insistere på 8 timers søvn hver nat, men det har vist sig, at min krop ikke er særlig medgørlig efter kun få timer under dynen…

Plads til hyggen, men lær af lektien…

Jeg mener, at der skal være plads til sådanne weekender ind i mellem og især her i min offseason periode hvor jeg har (relativt) lang tid til konkurrencen og diæten endnu ikke er skudt i gang. De sene aftener med hyggesnak kan være sunde for sjælen og jeg har heller ikke dårlig samvittighed over min weekend – jeg har bare lært af den.

Min krop reagerer efterhånden utrolig dårligt på udsving i måltids- og søvnrytmen. Når hverdagen er relativt skemalagt med mad hver 4. time og tidligt i seng og tidligt op, så betyder det lige pludselig meget med 2 nætter i træk med en sengetid over midnat og en energifordeling med en skævvridning i forhold til kulhydrater.

Hvad betyder søvn for kroppen?

Videnskab.dk har skrevet en rigtig fin artikel om hvad søvn betyder for kroppen. Der er en lang række livsvigtige funktioner som søvnen varetager og der sker naturligvis ikke noget ved at have et par dage  hvor søvn nedprioriteres, men det kan have negative sundhedsmæssige konsekvenser hvis kroppen ikke får sin søvn over en længere periode.

Søvn er vigtigt fordi:

  • Når du sover producers en række hormoner der genopbygger kroppens væv
  • Dit immunforsvar styrkes under søvn
  • Din evne til at regulere kroppens temperatur kan ødelægges ved langvarige perioder uden sammenhængende søvn
  • Din hjerne og særligt hukommelse kan tage skade uden sammenhængende, dyb søvn
  • Når du sover reduceres produktionen af stresshormonet kortisol, der også er koblet med appetitregulering, og dårlig søvnvaner kan altså indvirke på din appetit og dit stressniveau.

Derfor er denne uges målsætning at få genoprettet balancen og få sovet 8 timer hver nat. Jeg er begyndt at bruge Fitbird som er en træningsapp hvor du kan indtaste dine personlige programmer og holde styr på dine træningspas. Der er også en funktion der hedder “vaner” hvor du kan indtaste dine mål for ugen og blive mindet om dem dagligt – smart!

Konklusion: min livsstil ER vigtig for mig!

Det betyder noget for min krop at spise regelmæssigt og ordenligt, og det betyder især noget med god søvn. Det er altid lærerigt lige at blive mindet om hvorfor hverdagen egentlig ser ud som den gør – fordi den gør mig glad!

Er du god til at få sovet nok?

bloglovin_annawarrington
   

4 kommentarer

  • Super fedt at høre app’en hjælper dig Anna, det er vi super glade for at høre:) og dejligt at du sætter fokus på søvn – et oftest overset område desværre:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Jeg er helt vild med jeres app, den er både smart og praktisk! 😀 Og nu kan den så oveni at holde styr på træningen forhåbentlig tvinge mig til at lytte mere til mit søvnbehov 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tak for de fine ord, det varmer:) Du må meget gerne holde os opdateret omkring hvordan det går med at holde dig på pinden både med hensyn til søvnen og træningen, vi er altid glade for at høre fra vores brugere. Om ikke andet kan vi jo følge med her på bloggen:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Det vil jeg bestemt gøre! Jeg har faktisk lidt kommentarer til appen efter at have brugt den i nu 3 uger, sender jer lige en mail 🙂
      Men kommer også med en update eller to herinde løbende som jeg får erfaringer fra det nye træningsprogram 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Få mere fedt i kosten!