Et ærligt billede af min hverdag lige nu...

Mine bedste tips: Få styr på sukkertrangen!

December kan være en hård måned hvis man har en sød tand. Og det har jeg!

Til daglig kan min indre søde sukkergris fint tøjles med gode og sunde vaner, men så kommer december med alle dens sociale arrangementer, fyldte slikskåle og andre menneskers venlige opfordringer om at “tage én mere” når fadet går rundt. Lige pludselig har jeg en meget øffende gris der højlydt beder om frit spil! Men hvis mine daglige gode rutiner pludselig kastes ud af vinduet, så ved jeg hvordan mit blodsukker, humør og appetit hurtigt ryger ud på en kæmpe rutsjetur. Derfor kæmper jeg aktivt med at holde sukkergrisen i ro.

Jeg prøver ofte at læse gode råd om at styre sukkertrang, men det er svært at læse sig frem til én sandhed om sukker. Alle kroppe reagerer forskelligt og nogle tåler store mængder sukker uden at deres kroppe reagerer hvor andre får det skidt bare de spiser tørret frugt. Jeg er nok et sted midt i mellem, men min krop reagerer klart voldsommere på sukker nu hvor den ikke får sit “fix” særlig tit. Derfor kan jeg som regel få styr på trangen før den løber løbsk og jeg tømmer hele køkkenet…

Tips mod sukkertrang:

  • Gå ture hver dag, bliv blæst igennem og bevæg dig. Det hjælper på humøret og kan dulme uro i kroppen (særligt efter sukkerindtag dagen før) og så forbrænder det naturligvis også et par kalorier undervejs.
  • Spis syrligt frugt som tilfredsstiller din trang til sødt uden at kickstarte en masse cravings. Her er julens appelsiner guld værd!
  • nok fedt i løbet af dagen. De fleste oplever et mere stabilt blodsukker og længere mæthedsfornemmelse ved at øge fedtindtaget i kosten.
  • Sørg for at spise godt til alle dagens måltider. Min erfaring er, at det er en dårlig idé at skære ned på måltider og “spare op” til usunde sager senere på dagen. Det resulterer altid i overspisning og store udsving i mit blodsukker, så nu sørger jeg for at møde mæt og glad op til arrangementer. På den måde er det lettere at nippe lidt til de søde sager uden at rydde fadet.
  • Drik en masse lækkert te! Når jeg har lyst til sødt om aftenen, så hjælper det at koge vand og finde noget lækkert te frem. Jeg har et helt skab fyldt med en hel masse forskellige varianter, så der er altid noget forskelligt at nyde. Lige nu er mine favoritter lakrids og mint.
  • Virker intet af ovenstående, så kan du lave dig et fad med sukkerfrie godter – enten fra naturlige kilder som dadler og figner (hvilket supermarkederne bugner af i december) eller fra sukkerfri barer.

Hvad er dine bedste tips mod sukkertrang?

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Heidi

    vær mæt og hav stabilt blodsukker. Hvis jeg får de (mellem)måltider jeg skal og den mængde mad jeg behøver er mit blodsukker stabilt og jeg har ikke samme lyst til sødt. so simpel. hvis der går flere timer uden mad dykker mit blodsukker og så craver jeg hurtig kulhydrat i form af sukker . 🙂 så husk at spise og undgå impuls sukker chok

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Helt sikkert det med at være mæt! Jeg bliver også et værre sukkermonster hvis jeg ikke får mine reglemæssige måltider, det er helt forfærdeligt at være sammen med mig hvis jeg har glemt min madpakke 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Et ærligt billede af min hverdag lige nu...