Dagens bentræning: Det behøver ikke (altid) være tungt!

Sukkerfri julekager – uden proteinpulver eller sødemidler

Her i december skal der godter til og gerne mange af slagsen! De må også gerne smage dejligt af jul, men helst ikke gerne give hovedpine i januar over en masse ekstra, ærgerlige kilo… Derfor kan det være smart at begrænse sine vaniljekransespisende dage til de traditionelle juledage med familien, eller sige nej tak til de kedelige småkager på kontoret og ja tak til mormors de bedste. Ved at nyde lidt, men godt tror jeg det er muligt at have en hyggelig december måned uden afsavn – og uden ekstra deller.

De her julekager kan enten trilles til kugler eller formes som små “småkager” og smager skønt til en kop te eller på farten i tasken. De er lavet uden proteinpulver eller sødemiddel, så det er naturens egen sødme der bruges. De er naturligvis ret energitætte, men til gengæld også rige på både smag og næring!

Opskrift på en stor bageplade figenkager:

  • 100 gram tørrede figner
  • 50 gram tørrede dadler
  • 2 æggehvider
  • 100 gram valnødder
  • Saften fra en appelsin
  • Kanel og  kardemomme.

Blend figner og dadler med æggehviderne. Hæld det hele op i en skål og rør godt sammen. Blend nu dine valnødder til en fin masse, næsten som mel, og hæld i dejen. Tilsæt saften fra appelsinen under omrøring og smag til med dine yndlings julekrydderier. Er dejen lidt for våd kan du tilsætte lidt havregryn (gerne blendet) eller Fiberhusk. Du kan også begrænse mængden af appelsinsaft og bruge revet appelsinskal i stedet.

Dejen trilles til kugler eller mases ud som små kager og de bages i 20-30 min ved 200 grader varmluft, eller indtil de er gyldne udenpå og stadig lidt bløde indeni.

Hvilke julekager bager du her i december?

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dagens bentræning: Det behøver ikke (altid) være tungt!