Juleferie med høj forbrænding!

Sunde hjemmelavede romkugler! (Sukkerfri)

Findes der noget bedre end en kæmpe romkugle fra bageren? Romkugler og træstammer har altid været mine absolutte yndlingskager og dengang jeg som teenager arbejdede i en bager tør jeg slet ikke tænke på hvor mange romkugler der “forsvandt” bag disken, men det var mange…

rom4

Siden jeg startede på mit fitnesseventyr for et par år siden har jeg faktisk ikke spist en eneste “rigtig” romkugle. Jeg har skam spist desserter og sukker, men ingen romkugler. Der er også røget en del dadelkugler, rawkager og sunde romkugler indenbord, men jeg har aldrig turde vove mig ud i en hjemmelavet opskrift på sunde romkugler. Det var kagen lidt for hellig til. Man ødelægger jo ikke noget der er nær perfektion, vel?

Men, der skal jo være en første gang til alting og for et par dage siden havde jeg besøg af min gode veninde fra Ålborg. Hun er styrkeløfter, pisse sej og så har hun en ligeså stor sød tand som mig. Perfekt kombination i min bog! Vi stod begge og manglede en dessert til juleaften, da ingen af os bryder os om traditionel risalamande eller julekonfekt. Så vi blev kreative i køkkenet…

Opskriften indeholder reklamelinks i form af affiliatelinks

Opskrift på (rigtig mange) sukkerfri romkugler: 

Start med at bage kagen ifølge brugsanvisningen (shake and bake er meget smart på den måde) og lad den køle helt af når den kommer ud af ovnen. Når den er kold, smuldres dejen ned i en skål, marmeladen tilføjes og marcipanen rives ned i skålen. Smelt langsomt de 20 gram chokolade og hæld dem i skålen. Nu æltes dejen forsigtigt og du kan tilføje en smule vand for bedre at få den til at hænge sammen. Stil hele herligheden i køleskabet 15-20 min og tril derefter til små (eller store) kugler som du ruller i kokosmel.

kugler1

Romkuglerne smager uhyggelig tæt på den ægte vare og man skal virkelig passe på! Der sker nemlig noget mystisk efter man har taget 1… Pludselig har man (læs: jeg) ingen mæthedsfornemmelse overhovedet! De er hverken lowcarb eller særlig næringsrige, men de smager helt fantastisk og påvirker ikke dit blodsukker ligeså meget som de traditionelle romkugler ville gøre. For mig er de helt perfekte som dessert juleaften!

Indlægget er lavet i samarbejde med ISIS, der har sponseret produkterne til opskriften.

bloglovin_annawarrington
   

3 kommentarer

  • Laura

    Hej Anna,
    Jeg er helt ny læser her på din blog og har efterhånden fået læst mig frem til at du er stor tilhænger af sukkerfri? Som jeg læser det, mest pga blodsukkerniveau. Men så er det jeg ikke helt forstår hvordan du kan spise dadelkugler? For der er da ufattelig meget sukker i dadler som også får blodsukkeret til at svinge?
    Derudover – hvordan har du det med alle de sødemidler/kemikalier der bliver brugt i de sukkerfrie produkter? Er du bange for den påvirkning det kan have på din krop? I hvert fald på lang sigt? Der er jo ufattelig meget litteratur på området.
    Hæhæ, jeg er MEGET nysgerrig – for jeg lever helt omvendt 😀 Går bevidst i en lang bue uden om alt sukkerfrit.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Laura 🙂 Velkommen til, jeg håber du får lyst til at læse med herinde 😀
      Jeg er ret stor tilhænger af sukkerfri opskrifter fordi jeg hovedsageligt ikke ønsker for mange ekstra kalorier som sukker kan give, men bestemt også fordi jeg ikke er glad for store udsving i mit blodsukker. Dadelkugler er for mig en dessert, en treat, og ikke noget jeg spiser til hverdag, men holder til weeekenden. Som regel foretrækker jeg naturlige kilder til mine søde desserter og er derfor vil med at bage kager eller lave kugler af dadler, figner osv. Men jeg indtager også en god del sødemidler og ser det som et kompromis jeg vælger – velvidende om at de bestemt ikke bidrager til min krops sundhed. Hvis jeg var mere disciplineret kunne jeg godt udelade alle søde kilder, både naturlige og unaturlige, men det har jeg ikke lyst til fordi mad også for mig er glæde og hygge. Jeg prøver derfor så godt jeg kan at finde en balance mellem at stille min søde tand, men hverken indtage tørret frugt eller sødemidler i alt for store mængder.
      Jeg håber det var svar nok? Ellers må du meget gerne skrive igen, jeg synes også selv dette er et rigtig spændende emne 🙂

      God jul! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lauraa

    Hej Anna,
    Jeg er helt ny læser her på din blog og har efterhånden fået læst mig frem til at du er stor tilhænger af sukkerfri? Som jeg læser det, mest pga blodsukkerniveau. Men så er det jeg ikke helt forstår hvordan du kan spise dadelkugler? For der er da ufattelig meget sukker i dadler som også får blodsukkeret til at svinge?
    Derudover – hvordan har du det med alle de sødemidler/kemikalier der bliver brugt i de sukkerfrie produkter? Er du bange for den påvirkning det kan have på din krop? I hvert fald på lang sigt? Der er jo ufattelig meget litteratur på området.
    Hæhæ, jeg er MEGET nysgerrig – for jeg lever helt omvendt 😀 Jeg går bevidst i en lang bue uden om alt sukkerfrit

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Juleferie med høj forbrænding!