Kvindeidealer i 2015!

En dag i mad – på diæt!

Nu er det ikke fordi alt skal handle om diæt herinde, men det hele er meget nyt og spændende for mig og derfor er det også hvad jeg naturligt har lyst til at skrive om. Jeg håber i synes det er spændende at følge med i og jeg lover, at der også kommer indlæg med andre emner! Men nu skal det handle om diæt og hvad jeg egentlig går og spiser…

Hvad går sådan en diæt ud på?

Den kan have mange udformninger og bygges op efter alverdens kostprincipper. Ligesom mit råd i forhold til kosttilskud, så er det præcis samme råd i forhold til kostplaner; find en fagperson du stoler på, lyt til ham/hende, mærk efter i din egen krop og bevar din naturlige nysgerrighed.

På den måde kan du nemmere lukke ørerne for alle de andre gode råd og modstridende anbefalinger der flyver rundt. Det er naturligvis ikke ensbetydende med at du ikke behøver søge viden andre steder (det er altid en god idé at udvide sin horisont), men det kan begrænse din egen forvirring at finde én fagperson som kan guide dig. Jeg har valgt min træner Amanda og har et utrolig nemt mantra; jeg gør hvad Amanda siger! Bum, ikke så meget fis der.

Hvor kommer mine næringskilder fra?

Det er lidt en stående joke, fordom eller hvad man skal kalde det, at alle fitnessfolk (og særligt atleter) lever af ris og kylling. Så galt står det ikke til i mit køkken, men hovedmåltiderne består meget ofte af… ris og kylling!

Jeg får mit fedt fra nødder og kokosolie i afmålte mængder til 3 af dagens måltider. Protein får jeg fra (udover ret meget kylling) skyr, æggehvider, hvid fisk og ind i mellem fedtfattig oksekød eller laks. Det suppleres med grønne grøntsager i form af friske bønner, al slags kål, peberfrugt og friske tomater. De grøntsager med et relativt højt indhold af kulhydrat er skåret fra, men jeg går ikke ned på de gode carbs. Min morgenmad består (heldigvis!) af havregrød og frugt, hvilket jeg virkelig elsker. Derudover får jeg brune ris lige før og lige efter mine træningspas.

For at gøre måltiderne lidt mere spændende trods et begrænset udvalg af tilgængelige madvarer, sørger jeg for at fyre max op for alle krydderier. Min frokost og aftensmad skal helst ikke være ens i smagen, så jeg laver fx. det ene måltid med oregano og hvidløg og det andet med karry og lime. Både min morgenmad og aftenskyr bliver spicet op med sødemiddel og kanel.

Bliver jeg så mæt?

Både og. Den første uge var jeg sindssygt sulten hver dag, hele tiden og vågnede endda om natten fordi min mave rumlede! Det tager tid at vænne sig til flere, men mindre portioner igennem en dag og den der følelse af at hyggespise eller liiige tage lidt mere fordi det smager godt, den findes bare ikke mere. Og det er hårdt. Jeg er nybegynder i alt det her og tager virkelig hatten af for ALLE atleter der er på diæt i flere måneder i træk flere gange om året!

Hvad så med spisedage?

Hver lørdag har jeg såkaldt “re-feed” dag, hvilket betyder ekstra kalorier og ekstra kulhydrater. Det føltes fantastisk at få større portioner og have lidt mere frihed med maden den ene dag om ugen, og det giver virkelig fornyet energi efterfølgende. Mit humør var i hvert fald på toppen efter et bjerg af søde kartofler og masser af frugt, rosiner og nødder til dessert. Det lyder måske kedeligt i manges ører, men bare rolig, jeg har vist ikke lidt nogen nød. De sidste mange måneder har jeg virkelig hygget mig om lørdagen med slik, dadelkugler, proteinkager og noget nær alle de proteinbarer jeg har kunne komme i nærheden af!

Er der andre spørgsmål i har vedrørende diæten?

bloglovin_annawarrington
   

8 kommentarer

  • Karen

    Hvor kalorier får du på henholdsvis en almindelig diæt-dag og en refeed-dag? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Karen 🙂 Jeg ligger på ca 1700 på diætdage og 2800 på refeed dage 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hvad er ideen i at have en refeed-dag? Ville det ikke være bedre at fordel kalorierne ud over ugen? Eller giver det ikke den samme effekt?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Emma. Der findes virkelig mange holdninger til konceptet om refeeddag og der findes stort set ligeså mange forskningsforsøg der viser forskellige ting. Hvad jeg har læst mig frem til er der primært to årsager til refeeddag. Den ene er fysisk hvor forbrændingen får et boost efter at have ligget på det samme antal kcal hver dag i en periode, så kan det være gavnligt at øge niveauet af kulhydrater én dag. Det behøver ikke lige være en gang om ugen, andre gør det hver 5. dag og nogle hver 14. dag. Den anden grund er mentalt, da det kan være svært at leve super stramt i længere tid og så føles det godt at blive fyldt helt op med energi én dag om ugen eller have plads til fx at gå ud og spise med venner. Det kan give ny energi til en ny uge på diæt 🙂
      Jeg håber det var svar på dit spørgsmål? Hav en dejlig dag 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ann Katrine

    Jeg syntes det er meget interessant at følge din blog☺️ Især dine forskellige tilgange til hvordan du opnår din ideal krop er spændende at følge… Har selv problemer med min krop mht senehindeskedebetændelse i håndled, ondt i knæleddene og min ryg skal virkelig ikke presses.. Så det svært at finde ud af det med træning, så kosten er også vigtig for mig.. Især her efter jul hvor kiloene lige skal justeres!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Ann Katrine 🙂 Jeg er rigtig glad for at du har lyst til at læse med, det er super fedt! 😀 Åh, du kan tro jeg kender en krop med smerter og begrænsninger i forhold til træning. Det er dødfrustrerende og kan virkelig bremse motivationen til tider. Især hvis man har lyst til at smide et par kilo. Har du en fysioterapeut koblet til din træning? Måske kan du få nogle gode idéer og teknikker til at optimere din træning uden at belaste dine led? Jeg håber du får en god træningsmåned uden skader eller smerter 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    hej seje Anna 🙂
    Har virkelig respekt for dit projekt og synes du gør det knald godt og ser knald godt ud og det kommer du også til på scenen 🙂 hvor lang tid skal du være på diæt? Har du gjort dig tanker omkring din kost når du har været på scenen? Kunne selvfølgelig forestille mig at du vil blive ved med at holde fast i dine gode vaner og spise sundt, men vil du give dig selv løsere tøjler eller spise mere af noget du ikke har måttet her under diæt? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hej Cecilie. Mange tak for de søde ord, de varmer virkelig! 😀 Det er lidt sjovt du skriver det, for jeg tænker faktisk rigtig meget på tiden efter scenen selvom jeg ikke engang har stået der endnu. Jeg har naturligvis fulgt med i alle debatterne om atleter der er gået fysisk og psykisk ned efter deres konkurrence og det ønsker jeg for alt i verden ikke at udsætte min krop for. Derfor har jeg en rigtig god dialog med min træner (som også styrer kosten) og prøver hele tiden at arbejde med den mentale del af hele det her eventyr. Min plan er, at se diæt/kostplanstiden som en kortvarig periode i mit liv hvor jeg vælger at leve restriktivt med et mål for øje, men på ingen måde som en ønskværdig måde at leve resten af mit liv på. Fitness betyder meget for mig, men jeg har også en masse andre ting i mit og det må aldrig blive hele mit livsmål at stå på scenen – det er det for flygtigt og skrøbeligt til. Tiden bagefter bliver nok udfordrende, men det er min plan at gå tilbage til at leve sundt, være kreativ i køkkenet og ikke tælle hverken kalorier eller makrofordelinger. Og der skal være plads til bland selv slik i ny og næ 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kvindeidealer i 2015!