Verdens bedste sunde romkugler!

Noget af en overskrift, men ikke desto mindre sandt, ifølge mig! De her romkugler indeholder præcis så meget smag og nydelse som er alt hvad min lille indre sukkergris begærer på en spisedag! De opfylder også kravet om at være en snack der kan nydes i selskab med andre (hvis du vel at mærke laver portionen stor nok, host host) og så kan de sagtens gemmes et par dage i køleskabet hvis du ikke er typen der spiser op. Det “problem” har jeg dog aldrig haft!

kugler1

Hvad er den bedste opskrift på romkugler?

Romkugler kan laves på mange forskellige baser og det er individuelt hvad man foretrækker. Ligesom det vist også er lidt af en geografisk battle mellem jylland og sjælland hvad de kære små kager skal kaldes? Jeg har i hvert fald læst alt fra trøfler til romboller og romkugler. Jeg holder mig til romkugler, fordi det var navnet på mine yndlingskager da jeg som teenager stod i bagerbutik!

Her er basen på dadler, men det kan sagtens være rester af kagedej, andet tørret frugt eller  rester af noget andet bagværk. Kun fantastien sætter grænser og du kan lege med bindemiddel af forskellig smag i form af marmelade, peanutbutter eller her med kaffe.12804309_10208759201598729_432616659_n

Opskriften indeholder reklamelinks i form af affiliatelinks

Opskrift på en ret stor portion (alt efter hvor lækkersulten du er)

Blend hele herligheden til en blød masse og tril til kugler som du ruller i kokosmel og/eller ren rå kakaopulver. Dejen er en smule blød, så du får virkelig fedtede fingre, men det kan godt lade sig gøre at trille dem. Stil herefter dine fine kugler i fryseren eller køleskabet i ca. 30 min – eller indtil de er kolde og næsten hårde. På den måde “sætter de sig” lidt og bliver endnu lækrere at spise!

 

 

bloglovin_annawarrington

En dag i mad: Refeed day!

En dag i mad har efterhånden været vist herinde i et par udgaver, men jeg har aldrig vist hvad jeg typisk spiser på en spisedag/refeed dag.

Idéen med sådan en dag om ugen hvor kostplanen sættes fri, er både fysisk og mental. Der er delte meninger om dens effekt, men teorien bag en refeed dag er, at booste kroppens forbrænding og fylde alle depoter op efter en uge med et stabilt kalorieindtag. På den måde undgås det, forhåbentlig, at kroppen stagnerer eller at forbrændingen går i stå. Rent psykisk kan det også være svært at leve efter en striks plan, så det kan være lidt en “fribillet” at se frem til med en dag med mere frihed til at kunne gå ud at spise eller nyde noget af det man savner i hverdagen.

Spiser jeg så bland selv slik hver lørdag?

Det er lidt forskelligt hvad jeg vælger at hygge mig med om lørdagen og det kan være alt ligefra et stort måltid søde kartofler og tørret frugt til dessert, en sørens masse sushi eller nogle lækre sunde kager lavet på dadler og kakao. Bevares, jeg kunne snildt tømme Sukkertoppen for alle deres sure vingummier og skumfidusser, men det er bare ikke særlig hensigtsmæssigt at gøre HVER lørdag. I min optik skal der være plads til guilty pleasures og jeg spiser også sukker ind i mellem, men fungerer personligt ikke ret godt med et stort sukkerchok hver weekend.

Morgenmaden er typisk som den plejer, da jeg virkelig elsker (som i: ELSKER) min havregrød. Om lørdagen “pimper” jeg den bare typisk lidt ved at tilføje et scoop proteinpulver med fx chokoladesmag, flere nødder og måske noget frugt ved siden af. Grøden laver jeg som jeg plejer med vand og æggehvider.

Min frokost er faktisk også stort set altid som den plejer i løbet af ugen med noget magert kød i form af kylling eller fisk, nogle grøntsager og ris eller søde kartofler. Spiser jeg det lige efter træning og er jeg ekstra sulten, jamen så spiser jeg en større portion end jeg ville til daglig eller spiser et stykke frugt og nogle nødder bagefter.

Og så kan jeg godt finde på at snacke lidt i løbet af dagen fordi jeg er vild med at snacke og ikke gør det til dagligt. En skål med mandler, rosiner og dadler kan gøre mig til det gladeste menneske!

Aftensmaden på en spisedag afhænger lidt af mine planer. Har jeg lavet en sushidate med nogle veninder? Skal jeg være alene hjemme? Laver jeg mad sammen med nogle eller er jeg ude at spise hos andre? Typisk bliver det til sushi, tacos eller noget andet som er sundt og lækkert, men som indeholder flere kalorier og/eller kulhydrater end jeg spiser til hverdag.

Desserten er til gengæld hvor jeg rigtigt kommer på banen! Jeg drømmer i dagevis om lækkerier og kunne vitterligt leve af dessert hvis jeg ikke var mere fornuftig anlagt. Nogle uger bruger jeg som sagt min lørdag på chokolade eller slik, men som regel finder jeg sundere alternativer i form af dadelkugler, proteinbarer eller en form for sundere kage, fx choko/banan kage  eller orange kage med snickers glasur som smagte helt fantastisk.

Hvad spiser du om lørdagen?

 Indlægget indeholder affiliatelinks

Et anderledes indlæg: Om mit studie, nørderi og London

Yeah baby! Er jeg den eneste der KUN kan tænke på Mike Meyers og hans kiksede britiske accent som Austin Powers når jeg tænker på London? Her kommer et lidt anderledes indlæg på bloggen som er personligt på en end anden måde end når jeg skriver om mine operationer eller tanker om at være god nok i fitnessverden. I dag handler det i stedet om mig som studerende og hvad jeg skal lave de næste par dage.

Min weekend kommer nemlig ikke til at foregå i hverken komikken eller de hemmelige agenters tegn, men derimod i FNs tegn. Jeg studerer statskundskab til dagligt og i den forbindelse bruger jeg en del af min fritid på noget ret nørdet. Jeg er en del af Model United Nations på Københavns Universitet hvor vi er en masse studerende der mødes og simulerer forskellige møder i FN organer. Det betyder, at vi til hvert møde gang har et tema eller en resolution og hver studerende repræsenterer et land i diskussionen. Det er top nørdet og hvis vi havde kapper og elverører på, så var det rollespil i skoven. I stedet har vi blazere, alvorlige miner og masser af kaffe! Og nu skal vi sgu til London og lege med nørder fra hele verden!

Det bliver ret grænseoverskridende for mig at være med til så stor en konference og skulle tale i et formelt forum på engelsk om relativt svære politiske emner, men jeg elsker som bekendt at kaste mig ud på lidt dybt vand og tager det som en udfordring. Qua min familie i Canada taler jeg ret godt engelsk, men det er naturligvis altid noget helt andet når der kommer fagsprog ind over.

Når jeg nu skal ned og lege nørd, så finder jeg naturligvis mine fine skjorter frem og pakker mine træningstights lidt dybere ned i kufferten. Min træning bliver sandsynligvis blot lidt powerwalks inden morgenmaden og min kost bliver baseret på de muligheder der er tilgængelige på konferencen med principperne fra min kostplan i baghovedet.

Mit nye og vældig fine Daniel Wellington ur bliver også pakket, da jeg jo gerne skulle udstråle et klassisk “jeg har styr på tingene” look. Det lykkedes da meget godt, gør det ikke? Du får forresten stadig 15% rabat på din ordre på et Daniel Wellington ur hvis du bruger koden fra min aftale med dem: annawarrington. Den gælder indtil d. 15 marts, så du skal være hurtig hvis du også skal ud og lege vigtig.

Bloggen kommer til at køre i weekenden med lidt planlagte indlæg og så vender jeg frisk og frejdig tilbage på mandag. Jeg kan muligvis være lidt langsom til at godkende og svare på kommentarer, men det håber jeg går!

 

bloglovin_annawarrington

Vind et gavekort til en drømmerejse for 10.000 kr!

Gaveregnen fortstætter sgu! I morges sparkede jeg en giveaway i gang hvor du kan vinde et lækkert sommersæt fra Hummel og nu har jeg endnu en konkurrence i ærmet…

At rejse er at leve…

Er det ikke sådan man siger? Selvom det efterhånden er en fortærsket kliché ud over alle grænser, så er der noget om snakken. Nogle af mine bedste barndoms og ungdomsminder er nemlig fra rejser.

Du kan vinde et rejse gavekort på hele 10.000 kr hvis du tilmelder dig Albatros nyhedsbrev lige HER. Nemmere bliver det ikke!

 

Minder er noget af det stærkeste vi har som mennesker. Når hverdagen banker på med Nettoposer, gråvejr og regninger, så kræver det bare 1 sekund hvor jeg lukker øjnene og trækker vejret dybt. Bum; så ligger jeg på en strand med mine veninder og drikker kolde Pepsimax med en dejligt dum krimi ved min side. Eller også er snuser jeg den friske bjergluft på vandretur i de smukke canadiske bjerge med min far, tanter og onkler. Måske står jeg senere og drikker lunke gajolshots til tonerne af Rasmus Seebach på en bar sydpå med alt for mange danskere. Hvem ved?

I morgen tidlig rejser jeg til London. To uger efter min tur til Paris, yep… Jeg er en heldig og rejseglad type denne måned. Det giver virkelig næring til sjælen at se andre dele af verden!

Indlægget er lavet i samarbejde med Albatros

bloglovin_annawarrington

Tanker om smerter, trøstespisning og kampgejst (Diæt uge 6)

Jeg får tit at vide, at jeg er sej. Det er ord jeg virkelig bliver glad for og meget stolt over at høre. Men sandheden er, at jeg bestemt ikke altid er sej og inspirerende. Jeg har også dage hvor det hele ramler, hvor jeg trøstespiser og hvor jeg bander det hele langt væk. Ligesom alle andre.

I morgen kl 6.30 er jeg i lufthavnen på vej mod London, så denne uges status på min lille diæt kommer i dag. Jeg er nu halvvejs i forløbet på 12 uger. Min kostplan er let, overskuelig og giver mig fin energi til dagens gøremål. Det betyder, at fedtet ikke bare rasler af mig og jeg præsenterer ikke hver uge et fantastiske vægttab, men det betyder, at jeg stille og roligt kan følge med – både fysisk og mentalt. Og det er sådan jeg kan li det!

Hvordan er ugen gået?

I sidste uge var jeg lige landet fra Paris med flødeis i maven, fuld fart frem på hverdagen og overraskende få cravings. Min krop fulgte ganske pænt med og selvom det havde været en weekend med ustruktureret kost, så havde jeg tabt mig 400 gram og følte mig godt tilpas.

Denne uge har været svær. Jeg har drønet rundt til frivilligt arbejde, forsøgt at finde hoved og hale i min bacheloropgave og mine hofter har brokket sig.  Jeg har derfor revet eftermiddage/aftener ud af kalenderen hvor jeg blev liggende på sofaen. Når jeg har sådan en dag er det svært at forklare hvad der sker med mit hoved. Det er som om hele min krop lukker ned, mine tanker stopper med at være sammenhængende og jeg bliver en slags zombie. Smerterne har jeg efterhånden lært at lukke af for, men når jeg ikke kan mærke dem, så kan jeg heller ikke mærke noget andet. Det er en forsvarsmekanisme og jeg lukker mig helt inde. Bare mig og min sofa.

Desværre er det også en del af min forsvarsmekanisme at spise. Jeg kan ikke sige mig fri fra at ty til mad når tingene er svære og jeg på ingen måde fulgt min plan 100%. Der er røget et par rawbarer, nogle vingummier og et par omgange havregrød ned fordi jeg ikke kunne overskue madlavningen.

Tag selv ansvaret når det går den forkerte vej…

Det er naturligvis ikke min skyld at jeg får smerter. Det er sådan min krop er skruet sammen (desværre) og selvom jeg har fået en sørens masse operationer og sørger for at træne mine muskler dejligt stærke, så er der også dårlige dage. De kommer typisk hvis jeg laver for meget, men de kan også bare komme ud af det blå. Midt på ugen var der meget modvind i København og det betød, at mine cykelture var hårde. Upti vupti, så var smertene tilbage. Røv.

Det er noget lort med dårlige dage som betyder en aften på sofaen, men i det store hele er jeg heldig. Mine smerter kommer sjældnere end nogensinde og de kan som regel stoppes med en enkelt dag uden aktivitet. Der var engang hvor det krævede store mængder medicin at komme ovenpå, men sådan er det heldigvis ikke mere.

Jeg tager selv det fulde ansvar for min trøstespisning, der er et gammelt mønster som er svært at bryde og helt sikkert noget jeg skal arbejde med. Det ødelægger ikke hele mit forløb og jeg vælger at se fremad. Jeg KAN træne og jeg er kommet rigtig langt. Op på hesten igen og alt det der!

Hvad er der sket med kroppen?

  • Bryst: 82 cm
  • Talje:  65 cm (+0,5 cm siden sidste uge, -3,5 cm siden start)
  • Hofte: 86 cm (samme som sidste uge, -1 cm siden start)
  • Lår:  49 cm (samme som sidste, -3 cm siden start)
  • Bicep: 29 cm

Vægt: 54,6kg. (+500 gram fra sidste uge). Jeg er 163 cm høj.

Af åbenlyse grunde er der ikke rigtig sket noget med kroppen. Jeg er oppustet, træt og har taget lidt på. Sådan er det nogle gange og jeg er helt med på hvorfor min krop reagerer som den gør. I weekenden drager jeg til London hvor Model United Nations kræver al min opmærksomhed, men jeg har naturligvis havregryn, mandler og proteinpulver i tasken, det skal jo ikke gå helt op i hat og briller!

bloglovin_annawarrington
Older posts