Jeg gæsteblogger hos Mette!

Debat: Virker forbud mod sukkerafhængighed?

Jeg elsker debatter om sundhed på sociale medier! Sundhed er jo for fanden tæt på at være hvor tids religion med de mange regler, forbud og nærmest tilbedende heppekor som forskellige sundhedsregimer har bag sig. Hvor søren er det så lige meningen man skal finde en såkaldt balance i den jungle?

Det er vigtigt at holde sine ører åbne og lydhøre, mener jeg. Derfor elsker jeg også når der kommer debatter og meninger for det er kun sundt at blive lidt klogere på hvad andre mener. Det kan være svært at deltage i diverse sundhedsdebatter uden selv at blive snotforvirret, men det er en lille pris at betale mod potentielt at få udvidet sin egen horisont.

Sukkerfyldt februar?

Morten Svane har skrevet et kontroversielt indlæg som modsvar til de mange som hoppede på trenden med “sukkerfri januar” på sociale medier. Han mener, at forbud mod fødevarer skaber en uheldig og negativ mental tilgang til mad, og i sidste ende kan være mere skadelig end gavnlig for sundheden.

Jeg vil til dels give Morten ret, men mener, at tidshorisonten er vigtigt når et forbud overfor sukker diskuteres. Vil du undgå sukker for evigt eller bare i 4 uger? Der er naturligvis også forskel på hvad dit udgangspunkt er, om du skal tabe 50 eller 5 kg, samt hvordan dine vaner er i forvejen. Spiser du sukker hver dag, har du bare problemer med at holde dig fra snacks om aftenen, eller hvor ligger lige netop dit problem med sukker?

Regler vs. balance 

En langsigtet tilgang til kost ikke bør hverken indeholde restriktioner overfor bestemte fødevarer, såsom sukker, eller mentale forbud som skaber et had/kærlighedsforhold til mad. Jeg giver Morten ret i, at det nok i sidste ende er de mange regler og forbud som har skabt en negativ spiral omkring mad hvor de gode gamle “alt eller intet” tanker får frit spil. En sådan spiral er utrolig svær at komme ud af. Det kender jeg i hvert fald fra mig selv.

Når det så er sagt, så tror jeg at diverse sociale medier udfordringer for nogle kan være en kickstart til at bryde dårlige vaner, fx at indtage slik hver aften. Det kan give et fællesskab at vide, at andre også undlader slik i den måned. Nogle af de mange forbuds-udfordringer kan have deres berettigelse fordi de har en kort tidshorisont. 4 uger kan virke let at forholde sig til lige i starten hvor en langsigtet balanceret kost måske virker helt uoverskuelig i forhold til det udgangspunkt nogle har.

Hvor står jeg selv?

Jeg har selv haft mine kampe med sukker og jeg ELSKER bland selv slik. Sidste forår hoppede jeg også med på en af de sociale mediers udfordringer ved at køre “sukkerfri april” sammen med en række andre sundhedsbloggere. Det var en sjov måned med fokus på kreative (sundere) desserter og jeg led ikke de store afsavn ved det.

For mig er sådan en udfordring et sjovt forsøg på at tænke anderledes og være lidt mere kreativ i køkkenet end jeg plejer. Men nu lider jeg heller ikke af slem sukkerafhængighed og derfor får det ikke de vilde fysiske eller mentale konsekvenser for mig at hoppe på en mini detox eller skære sukker fra en måned. Det er vigtigt, at du kender dig selv og din krop; kan du styre sådan en udfordring på fx. 4 uger, eller vil du enten gå amok i sukker eller leve endnu strengere med flere regler bagefter? Så er en udfordring nok ikke en god idé…

Jeg undgår selv sukker lige i øjeblikket, men det er bestemt ikke resten af livet eller fordi jeg er bange for sukker. Det er i en kort periode mens jeg træner mod et specifikt mål og ikke sådan jeg langsigtet vil leve mit liv. Der skal være plads til god chokolade og rødvin!

Hvad mener du om sukker og forbud?

 

bloglovin_annawarrington
   

2 kommentarer

  • Rigtig godt indlæg! I dag er der så stort fokus på, hvad der skal udelukkes af vores kost. Kulhydrater, kød, fedt, mejeriprodukter mm. Hvilket jeg mener, er et helt forkert udgangspunkt at have.

    Jeg synes i stedet, at man skal fokusere på, hvad der inkluderes i ens kost og intet fraskrive sig, men minimere ens indhold af forskellige fødevarer. Derudover, mener jeg, at vi bør revolutionere vores brug af ord ift. madvarer.

    Jeg synes f.eks. ikke, at slik skal indgå som en del af ordet “mad”. Slik er ikke mad. Slik er ikke næring. Sliks egenskaber kan findes i andre fødevarer, som ens krop kan genkende som mad.

    Generelt, mener jeg bare, at vi skal spise rigtig mad af dyr, der har haft det godt. Grøntsager, der ikke er sprøjtet til med alt muligt produceret i et laboratorium. Rigtig mad som vores krop også kan genkende som mad!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Tusind tak Lizbet! Jeg giver dig helt ret i at det mentale betyder meget i forhold til de ord man vælger. Tænker du hele tiden på hvad der er forbudt, så skaber du en ring af negative tanker – modsat hvis du tænker på alt det du godt kan spise!
      Jeg er fan af din tilgang til sundhed og mad, men lever bestemt ikke selv op til det med de dåser light sodavand jeg drikker, desværre. Jeg vælger et kompromis med min egen kost ved at inkludere sødemidler, da det giver mig en øget livskvalitet, men grundlæggende mener jeg heller ikke, at det er mad. Vi er helt enige i at kroppen primært skal gives brændstof af naturlig karakter! 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg gæsteblogger hos Mette!