Et anderledes indlæg: Om mit studie, nørderi og London

En dag i mad: Refeed day!

En dag i mad har efterhånden været vist herinde i et par udgaver, men jeg har aldrig vist hvad jeg typisk spiser på en spisedag/refeed dag.

Idéen med sådan en dag om ugen hvor kostplanen sættes fri, er både fysisk og mental. Der er delte meninger om dens effekt, men teorien bag en refeed dag er, at booste kroppens forbrænding og fylde alle depoter op efter en uge med et stabilt kalorieindtag. På den måde undgås det, forhåbentlig, at kroppen stagnerer eller at forbrændingen går i stå. Rent psykisk kan det også være svært at leve efter en striks plan, så det kan være lidt en “fribillet” at se frem til med en dag med mere frihed til at kunne gå ud at spise eller nyde noget af det man savner i hverdagen.

Spiser jeg så bland selv slik hver lørdag?

Det er lidt forskelligt hvad jeg vælger at hygge mig med om lørdagen og det kan være alt ligefra et stort måltid søde kartofler og tørret frugt til dessert, en sørens masse sushi eller nogle lækre sunde kager lavet på dadler og kakao. Bevares, jeg kunne snildt tømme Sukkertoppen for alle deres sure vingummier og skumfidusser, men det er bare ikke særlig hensigtsmæssigt at gøre HVER lørdag. I min optik skal der være plads til guilty pleasures og jeg spiser også sukker ind i mellem, men fungerer personligt ikke ret godt med et stort sukkerchok hver weekend.

Morgenmaden er typisk som den plejer, da jeg virkelig elsker (som i: ELSKER) min havregrød. Om lørdagen “pimper” jeg den bare typisk lidt ved at tilføje et scoop proteinpulver med fx chokoladesmag, flere nødder og måske noget frugt ved siden af. Grøden laver jeg som jeg plejer med vand og æggehvider.

Min frokost er faktisk også stort set altid som den plejer i løbet af ugen med noget magert kød i form af kylling eller fisk, nogle grøntsager og ris eller søde kartofler. Spiser jeg det lige efter træning og er jeg ekstra sulten, jamen så spiser jeg en større portion end jeg ville til daglig eller spiser et stykke frugt og nogle nødder bagefter.

Og så kan jeg godt finde på at snacke lidt i løbet af dagen fordi jeg er vild med at snacke og ikke gør det til dagligt. En skål med mandler, rosiner og dadler kan gøre mig til det gladeste menneske!

Aftensmaden på en spisedag afhænger lidt af mine planer. Har jeg lavet en sushidate med nogle veninder? Skal jeg være alene hjemme? Laver jeg mad sammen med nogle eller er jeg ude at spise hos andre? Typisk bliver det til sushi, tacos eller noget andet som er sundt og lækkert, men som indeholder flere kalorier og/eller kulhydrater end jeg spiser til hverdag.

Desserten er til gengæld hvor jeg rigtigt kommer på banen! Jeg drømmer i dagevis om lækkerier og kunne vitterligt leve af dessert hvis jeg ikke var mere fornuftig anlagt. Nogle uger bruger jeg som sagt min lørdag på chokolade eller slik, men som regel finder jeg sundere alternativer i form af dadelkugler, proteinbarer eller en form for sundere kage, fx choko/banan kage  eller orange kage med snickers glasur som smagte helt fantastisk.

Hvad spiser du om lørdagen?

 Indlægget indeholder affiliatelinks

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et anderledes indlæg: Om mit studie, nørderi og London