Mental topform: Husk at dvæle ved det positive...

Mine yndlingsøvelser #1 – Ryg!

Den kommende tid vil jeg lave en serie med mine favoritøvelser til forskellige kropsdele. I denne omgang er der fokus på ryggen! Det er jo en herlig kropsdel fordi der er SÅ mange små (og store) muskler som arbejder sammen og kan rammes på forskellig vis.

Et af mine ønsker her efter jeg har droppet bikinifitness, er både at blive stærkere i ryggen, men også at blive mere markeret i form af mere dybde i min ryg. Det første mål opnår jeg ved fortsat at arbejde på mine pullups og forhåbentlig snart ramme delmålet om 5 pullups uden elastik – jeg tager pt 3! Det næste mål er sværere decideret at måle, da det afhænger af øjet der ser… Hvornår har man dybde i ryggen? Hvornår er det bedre end sidst? Her bruger jeg billeder og tager jævnligt billeder både under og efter træning for at kunne følge med i de små forbedringer af ryggen som gerne skulle kigge frem…

Mine yndlingsøvelser til ryggen:

  • One arm pulldown. Øvelsen kan laves i kabel som i videoen, men de fleste FitnessWorld har den som maskine hvor du sidder og skiftevis tager det ene håndtag og det håndtag ned. Til sidst kan du køre dem ned samtidig. Øvelsen er rigtig god at få fat i ryggen og virkelig mærke efter.
  • Chinups og pullups. Her bruger du “kun” din egen vægt, men tro mig, det er mere end rigeligt! Begge øvelser er efter min mening gode at bruge, da du rammer ryggen en smule forskelligt og begge kræver stor styrke i både ryg, core og biceps.
  • Facepulls. Stiller krav til din stabilitet og teknik, men er god til virkelig at squeeeze dine midterste og øvre rygmuskler sammen. Der findes mange varianter af den, men stort set alle jeg har mødt, har den i deres træningsprogram. Det er en populær øvelse og kablet er også stort set altid optaget i træningscenteret, alle vil jo have markerede rygge!
  • One arm bent over row. Den her har jeg kæmpet lidt med. Mine albuer ville bare ikke holde sig stabile og jeg havde svært ved at mærke dér hvor øvelsen skal mærkes; lige under din armhule på stykket midt på ryggen. Den er lidt tricky, men super god når man får fat!
  • Pushups i alle varianter! Den gode gamle armstrækning skal ikke undervurderes efter min mening. Den kan laves let, svær og med forskelligt fokus alt efter hvor smalt du holder dine hænder, om du laver den med en hældning på en bænk eller om du udfordrer din balance ved at lave den på en bold. Super øvelse, især til den øvre del af ryggen.
  • Core-træning! Husk også at træne dine mavemuskler på et tidspunkt i løbet af ugen. Du vil jo gerne være stærk i hele dit fundament!

Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg hverken er uddannet personlig træner eller fysioterapeut, så jeg vil altid opfordre dig til at forhøre dig hos en fagperson før du kaster dig ud i nye øvelser hvis du har en skavank eller to.

Var der nogle tips til øvelser du kunne bruge?

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mental topform: Husk at dvæle ved det positive...