Anbefaling: Minimum proteinbar fra Bodylab!

10 grunde til at jeg aldrig vil leve lowcarb…

Det er drøn populært at leve “lowcarb” i forskellige varianter. Jeg har da også en hel kategori her på bloggen med opskrifter der er lave i deres indhold af kulhydrater, men jeg kommer ALDRIG til at leve 100% lowcarb. Det er der mange gode grunde til, 10 for at være helt præcis.

Derfor bliver jeg aldrig en “lowcarber”:

  1. Havregrød. Behøver jeg sige mere? Verdens lækrste morgenmad
  2. Jeg mærker en god energi i kroppen efter måltider med kulhydrater
  3. Jeg får hovedpine og bliver svimmel på dage uden kulhydrater
  4. Mættet fedt er vejen frem for nogle (LCHF), men jeg synes bare det er svært at få ned og giver mig kvalme
  5. Havregrød
  6. Der er mange meninger om kulhydrater, men jeg vælger at tro på, at brune ris, rugbrød, gryn og søde kartofler er gode og sunde næringskilder
  7. Jeg har ikke lyst til at udelukke en hel gruppe af fødevarer fra min kost, det bliver for restriktivt til at jeg kan nyde min hverdag
  8. Det er for besværligt for mig at planlægge måltider uden nogle kulhydrater
  9. Jeg er generelt en ret sulten type
  10. Havregrød!

Lever du lowcarb? Hvorfor/hvorfor ikke?

   

20 kommentarer

  • Janne

    Elsker at havregrød er 3. punkter! Havregrød er fantastisk! 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Ha ha, jamen havregrød fortjener da 3 punkter, gør det ikke? 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Gitte

    Du glemte et punkt. Bland selv slik 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hvordan kunne jeg glemme det? Jeg ELSKER bland selv slik! Så må der være 11 punkter 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    HALLELUJAH og word! Er så glad for en sundhedsblogger der behandler den kulhydratskræk, der florerer i øjeblikket. Jeg har virkelig også svært ved Low Carb. Jeg fik den sygeste kvalme da jeg prøvede LCHF af. Blev nødt til at tage en sygedag, og spiste ikke æg og ost i lang tid efter. I stedet er det vigtigt at se på balancen, og at man kigger på sunde kulhydratkilder. Jeg er en slap vandmand til træning, hvis ikke jeg har fået havregryn eller ris inden. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Mange tak for din søde kommentar Sofie! Jeg forstår ærlig talt heller ikke den forskrækkelse overfor kulhydrater der er i dag. Det er naturligvis skønt hvis LCHF virker for nogen, men det er altså ikke os alle der fungerer særlig godt uden kulhydrater og så skal vi have lov til at spise dem med god samvittighed, efter min mening 🙂 Og så er der jo netop stor forskel på hvilke kilder man får de kære kulhydrater fra.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dorrit

    Jeg lever lowcarb – mest fordi min mave fungerer bedst sådan, er blevet opereret flere gange i mine tarme ! Elsker dog is, slik og kage! Spiser det sjældent men når jeg gør, nyder jeg det 100%! Og ser desværre frem til en slem mave dagene efter

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Uh, det lyder som en hård omgang med maven og sikke en høj pris at betale for et par sukkerchok i ny og næ. Hvis lowcarb virker for dig, så er det helt bestemt lowcarb du skal spise! Vi er jo alle forskellige med forskellige maver 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cella

    True! Har selv
    ” 2 low carb ” Dage, som alligevel egentlig ikke er så low carb, hver uge. Tror mange måske er carb forskrækket, som jeg ser det er det antallet af kcal der er vigtigt for at holde vægten, så kan man ligeså godt spise varieret, og inkludere de lækre Carbs også

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Vi er helt enige Cella, det handler om at spise varieret og finde den kost der giver mening for én selv og den krop man har 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Birthe

    Tak for at tage emnet op. De sociale medier bugner af mad uden kulhydrater. Men rent faktisk har mange af os brug for dem og vi bør spise dem uden at føle os forkerte og usunde!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Tusind tak for din kommentar Birthe, det er fedt vi er flere som ikke er bange for kulhydrater! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan se, at du og jeg ikke er de eneste, som deler sammen mening om havregrød.

    Man har jo overhoved ikke brug for 10 punkter på grund af havregrød!

    http://www.fitcathrine.blogspot.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Ha ha, nej vel? Havregrød kan være hele listen i sig selv! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • laura

    Hallelujah!
    Jeg har det simpelthen så svært med lowcarb – for jeg har BRUG for mine kulhydrater. Og helt ærligt.. Så kan man på ingen måde træne særlig hårdt hvis man aldrig indtager kulhydrater. I hvert fald ikke uden at nedbryde kroppen fuldstændigt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Vi er meget enige Laura, jeg får det også rigtig skidt uden mine kulhydrater og får nærmest intet ud af mine træningspas hvis jeg har spist lowcarb. For nogle virker det sikkert glimrende, men det bliver aldrig vejen frem for mig! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • B

    Jeg er for nyligt begyndt at spise havregyn, brune ris og sød kartoffel noget oftere. Synes virkelig det hjælper på energien 🙂 får ikke så mange pludselige blodsukkerdyk længere.
    Før spiste jeg ikke så meget af det fordi jeg hellere ville bruge kalorierne på noget andet…;)
    Men da jeg tit får/fik lavt blodsukker endte jeg alligevel med at spise mere og tage dårligere valg nede i supermarkedet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Jeg har også prøvet at spare kalorier ved at skære i mine kulhydrater og jeg oplever præcis det samme som dig, at min energi falder og mit blodsukker får nogle vilde ture op og ned. Det er bestemt ikke rart og for mig virker det også langt bedre at spise naturlige kilder til kulhydrater i løbet af dagen 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg ved ikke helt, hvad jeg spiser :-p Det er nok noget i stil med moderat carb/moderat fat.. haha. Jeg spiser et måltid med stivelse 1 gang dagligt (forsøger). Hvis jeg træner, er det en del af mit efter-træningsmåltid. Dertil kommer det løse i form af kage og sådan.. :-p

    Jeg har det rigtigt skidt med at udelukke en hel fødevaregruppe (eller skære den så meget fra som i low carb), men jeg synes også det smager godt og så bliver min træning bare mere effektiv og god, når jeg spiser hurtige carbs + stivelse bagefter. Jeg bliver ikke så øm eller tung i kroppen.

    Det skal lige siges at jeg hører til den slanke type og det sagtens kan være, at en anden kropstype har brug for en anden tilgang til carbs 🙂

    P.S. Jeg spiser ofte havregrød efter træning, men jeg er på ingen måde grødelsker.. hihi.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      He he, man behøver heller ikke have et navn for hvordan man spiser, bare det fungerer for én selv 🙂 Jeg spiser nok en del flere carbs end dig, men det er bare sådan jeg fungerer bedst, vi har jo alle forskellige kroppe og fordøjelse. Det lyder som om du har fundet en rigtig god balance der virker for dig 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Anbefaling: Minimum proteinbar fra Bodylab!