Sund "Softice" med sommerbær!

Når appetitten forsvinder…

Jeg plejer at spise store portioner. Jeg elsker mad og jeg elsker at være mæt. Jeg ville af disse grunde aldrig fungere på en juicekur, detox eller lignende. Og jeg er færdig med suppekure – been there, done that (som teenager).

Nu har jeg imidlertid desværre mistet en stor del af min ellers sunde appetit. En del er en naturlig følge af, at min styrketræning er på standby grundet smerter fra hofterne og at jeg i stedet laver lettere træning, såsom yoga og pilatesøvelser. En del skyldes sikkert også den skønne sommervarme der har skyllet ind over Danmark. Men det er irriterende med den manglende appetit, da jeg ved at min krop stadig har brug for næring. Det er ikke noget nyt, men et velkendt mønster, at når jeg får flere smerter end normalt og bliver mere træt, så bliver jeg også mindre sulten.

I mine teenageår brugte jeg gerne dette som en mulighed for kontrol. Når min krop ikke ville som jeg ville, så kunne jeg i det mindste selv styre maden og måske blive tynd oveni hatten. Forskruet og bestemt usund tankegang. Det har jeg ingen intentioner om at gentage.

Når jeg mister min appetit i korte perioder, har jeg en række tips:

  • Lav smoothies med frugt, fløde eller sødmælk og proteinpulver. Det er nemt at få ned i varmen og giver gode kalorier
  • Lav din egen bananis. Det giver fine kulhydrater og smager mildt.
  • Lav din egen sunde softice med bær og proteinpulver.
  • Lav hjemmelavet granola som knaser dejligt (og give gode fedtstoffer oveni hatten) som kan spises ovenpå skyr eller koldskål.
  • Hav små skåle med nødder stående. Så snacker du automatisk mere og giver kroppen mere af det gode fedt.
  • Spis alligevel! Selvom det ikke er lysten der driver værket, så skal måltiderne ned.
  • Spis efter dine smagsløg. Har du lyst til skyr, jordbær eller is til aftensmad? Så fuck kyllingen og spis en (stor) skål skyr med frugt, is eller hvad du har lyst til.
  • Drik juice, proteinshakes og lignende. Normalt gider jeg ikke drikke mine kalorier, men når mad ikke er i høj kurs, så er det en let måde at få energi.
  • Hav mørk chokolade i køleskabet og spis et tern i ny og næ. Det giver også kroppen lidt hurtig energi og indeholder mange kalorier pr. gram.

Hvad går du hvis appetitten forsvinder?

bloglovin_annawarrington
   

4 kommentarer

  • Uh, det kender jeg godt. Frisk, sprødt og koldt er de ting der frister mig, når jeg har det sådan. Håber snart du får det bedre igen.

    Kh.
    Anne-Marie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Tusind tak Anne-Marie 🙂 Det kommer helt sikkert igen, lige nu spiser jeg nemlig en masse kolde lækkerier 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christine

    Hej Anna! Kender det godt, men du syntes ikke at man bør spise efter sin appetit? Jeg er meget i tvivl om min kroppen ville fortælle hvis man reelt var sulten? Eller om ens forbrænding bare går helt i stå :-/

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Hmm, jeg er faktisk lidt ambivalent på det spørgsmål. Nu er jeg jo ikke uddannet hverken læge eller kostvejleder, så mine råd er udelukket baseret på min egen erfaring og den research jeg har foretaget online. På den ene side tror jeg, at kroppen er god til selv at regulere behov og det er helt normalt i nogle perioder at være mere eller mindre sulten. På den anden side tror jeg også det er vigtigt, at huske på hvor meget kroppen stadig har brug for næring selvom sulten udebliver i kortere perioder. Mavesækken bliver jo mindre hvis man spiser mindre og sulten kan også påvirkes af en række psykiske faktorer, men derfor har kroppens celler stadig brug for næring. Så jeg synes ikke man skal tvinge store portioner i sig hvis appetitten ikke er til det, men jeg tror på det er vigtigt at tilføje kroppen god energi og næring – selvom man ikke er sulten. Næring kan jo komme fra mange kilder, så når jeg ikke er særlig sulten, sørger jeg for at spise mange, små og energitætte måltider 🙂 Måske et rodet svar, men håber det giver mening?

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sund "Softice" med sommerbær!