Dagens sunde madpakke #3

Hemmeligheden bag vægttab #3

Vægttab henvender sig ikke altid kun til overvægtige. Lige nu er der faktisk flere hundrede meget slanke mennesker, der er i fuld gang med at tabe sig. Det handler her ikke om spiseforstyrrede, men om atleter.

Det årlige debutantstævne, New Comers, afholdes i Herning i weekenden, og der skal atleterne vise deres hårde arbejde frem på scenen. Jeg har interviewet Mette Edlund, der stillede op i bikinifitness sidste år, og napper bodyfitness master (+35 år) i år. Hun fortæller om sine erfaringer med vægttab, der henvender sig til en ekstremsport.

Hvad er din historie med din krop og dit vægttab?

Kort fortalt har jeg været aktiv altid – jeg har været springgymnast hele min barndom og har altid stået mere på hænder end på fødderne. Jeg har aldrig behøvet at tænke over hvad jeg spiste – men gjorde det måske lidt indirekte som barn i og med jeg voksede op med en mor (og far) der var meget OBS på at vi altid spiste sundt. Min mor er vegetar – og af det har jeg lært at være åben overfor nyt og ikke mindst kreativ i køkkenet. Jeg spiser okse, fugl og fisk i dag – og ALLE former for grønsager og frugter. Da jeg havde født 3 børn (30 år gammel) og stod midt i en skilsmisse (den mindste var 1 år) fandt jeg mig selv grædende foran spejlet en morgen da der skulle vælges tøj. Jeg var ikke tyk – havde et par kg for meget, men ikke tyk. Det var heller ikke det jeg græd mest over – det var formen. Jeg synes jeg havde mistet min figur – og min spændstighed – og lignede mest af alt en træt mor – en hængt kat. DEN DAG tog jeg en beslutning der skulle vise sig at ændre hele mit liv. Jeg meldte mig ind i et fitnesscenter og satte mig selv for at komme i form – og få mine former tilbage – de stærke sunde former vel at mærke. Vægten var ikke så vigtig for mig (faktisk ejede jeg ikke en vægt)- det var helt sikkert spejlbilledet jeg var utilfreds med.

Hvad var/er din primære motivation for at ville tabe dig?

Da jeg for 2 år siden (efter 2 års målrettet træning med ovenstående som fokus) besluttede at tage min træning til det næste level – og stille op i bikini fitness vidste jeg godt at jeg ville blive nød til at have fokus på vægten. Når man er atlet er både vægt og fedt% meget i fokus. Man ligger i et lille kalorieoverskud i det der hedder offseason, for så at cutte det hele – plus lidt mere af op til scenen. I år skal jeg stille i Bodyfitness (som er klassen over Bikini fitness) og lige nu er jeg 1 uge fra konkurrencen.Jeg startede mit vægttab frem mod scenen i Maj 2015 – hvor jeg vejede 73,5 kg (jeg er 169 cm høj).

Jeg har en ret høj % muskelmasse og i maj var min fedt% omkring 20. Jeg har på 4 mdr. smidt 9 kg – og regner med at smide 3-4 kg mere inden scenen, så jeg står med en scenevægt på ca. 60 kg. Når man vejer 73 og har meget muskelmasse, er man ikke tyk. Jeg var på ingen måder spinkel – bevares, men bred – ikke tyk. En ting er at skulle smide +10 kg hvis man er overvægtig eller render rundt med synlige 10 kg ekstra – en anden ting er at smide det i ren fedt, holde på muskelmassen og det sidste stykke tid, presse kroppen til det ypperste. Min motivation er min egen transformation, min egen fremgang. Jeg er nede på en fedt% på 10 nu – og det er ikke specielt sundt for en kvinde at være så lav. MEN det er det min sport kræver af min krop. Jeg møder tit kvinder der kigger på mig og udbryder at nu skal jeg da ikke tabe mig mere – og jeg kan sagtens følge dem. Under normale forhold synes jeg heller ikke jeg bør tabe mig mere – men jeg ved at det drejer sig om at jeg er “hakket” til benet så min muskulære form træder tydeligst frem når jeg står på scenen.

Hvad mener du er den største udfordring for et succesfuldt vægttab i dag? (Både ift dig som individ og samfundet generelt)

Den største udfordring ved et vægttab er uden tvivl alt det vi bliver påvirket af hver eneste dag. Langt de fleste kvinder ved jo godt hvad de skal spise – og hvad de IKKE skal spise for at holde figuren. MEN fælles morgen mad på job, reklamer alle steder, dame blade der skifter mening om hvilken kur vi skal vælge fra uge til uge – og ikke mindst alle folks forskellige meninger om hvordan vi bør se ud er den største udfordring i mine øjne. Jeg er selv personlig træner og kostvejleder og jeg bruger RIGTIG lang tid på at lytte til mine klienter ved indledede samtale om hvordan deres liv hænger sammen – hvilke mål de har osv. og så skruer vi en plan sammen der passer lige præcis til den pågældende. Lad være med at læse dig til hvordan du taber dig. Nogle mennesker kan ikke tabe sig hvis de ligger for højt i kulhydrater (inkl. mig selv) – mens andre kan ligge i et overload og stadig tabe sig. Det hele drejer sig om at kende sin krop – og igennem struktur prøve forskellige ting af – således det ender i en livsstil og ikke en decideret kur.

Når man er på den slags diæt som jeg er på lige nu – er det meget simpelt og meget lidt kreativt for jeg spiser stort set det samme ind og ud – det kan jeg godt leve med fordi jeg har et mål (scenen) men hvis det var et livsstils mål ville jeg jo ikke kunne leve med at have maks 10-15 forskellige fødevare at vælge imellem resten af livet. Ha rygrad – og stå ved dine mål. Stol på processen og lad være med at give op fordi der ikke er resultater de første dage / uger – de skal nok komme. Min udfordring lige nu (en uge inden scenen) er at jeg er ved at være mør. Jeg har ikke fået kulhydrater i mange uger og har ikke smagt sukker siden starten af JULI … jeg glæder mig til at stimulere min krop med begge dele igen – for når jeg ikke står overfor en konkurrence, lever jeg meget efter princippet “lidt af det hele – uden for meget af det gode”

Følg Mettes blog HER og hendes Instagram HER

Læs de to første indlæg i serien om vægttab lige HER og HER

bloglovin_annawarrington
   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Dagens sunde madpakke #3