Vegetarisk aftensmad med frisk falafel!

Skyr vs. Græsk yoghurt

Skyr er det nye sundhedsprodukt, som alle sundhedsnørder med respekt for sig selv indtager dagligt. Skyr har et højt proteinindhold og er derfor pr. definition det sundeste produkt i køledisken.

Jeg har lavet en lille test derhjemme af to slags græsk yoghurt og skyr.

Hvad er sundest?

Græsk yoghurt er sponseret til indlægget (skyr har jeg selv betalt)

Mærket Antos har længe produceret helt almindelig græsk yoghurt med 10% og 2% fedt, men nu har de en ny fætter på banen; græsk yoghurt 2% med ekstra protein. Den har jeg testet sammen med en helt klassisk 10% græsk yoghurt og neutral skyr fra Cheasy.

Min personlige præference er, at jeg ikke bryder mig om smagen i græsk yoghurt med 10% fedt. Det skyldes helt sikkert, at jeg længe har været fedtforskrækket og altid gået udenom produkter med relativt højt fedt indhold. Smagen er simpelthen for tyk til mig. Jeg vælger at få mit fedt fra kilder såsom laks, avocado og nødder.

Smagen i den græske yoghurt med 2% minder meget om skyr, men er lidt rundere i smagen, hvilket kan skyldes det lidt højere fedtindhold. Et rigtig fint alternativ, hvis du bliver træt af skyr.

Skyr er jo en evig klassiker i mit køkken og jeg bruger det både i bageopskrifter, som morgenmad og til dressing. Det holder jeg nok ikke op med, men er det udsolgt en dag, kan jeg snildt smide en fedtfattig græsk yoghurt i kurven i stedet for.

Min konklusion: vælg det du bedst kan li!

Næringsindholdet varierer ikke så meget, at dit valg af mejerprodukt vil forandre hele din sundhed. Smag de forskellige mærker og vælg det, der passer dine smagsløg bedst. Du får en god portion protein i alle produkter, og der er givetvis færre kalorier i skyr, men mange vælger et højere fedtindhold for at få mæthed længere, så du kan sagtens vælge græsk yoghurt, hvis du ikke bryder dig om skyr.

Hvad mener du?

bloglovin_annawarrington

   

1 kommentar

  • Thomas

    Googlede dette indlæg og fandt det ubrugeligt 🙁

    Du går slet ikek i dybden med hvad og hvorfor. Fedt kontra protein indhold og hvorfor vælge den ene eller den anden.

    “Min konklusion: vælg det du bedst kan li!”

    Super trænings tip :-/

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vegetarisk aftensmad med frisk falafel!