5 ting jeg har lært i New York!

Hokkaido fritter!

Bønnefritter har længe domineret blogland og instagram, som det mest populære sunde alternativ til pommesfritter. Men om efteråret kommer der er seriøs konkurrence til de ellers så brugbare bønnefritter, i hvert fald hjemme i mit køkken.

Jeg elsker nemlig, når græskar er i sæson! De koster ikke ret meget, smager fantastisk og kan tilberedes på et utal af måder. Det eneste minus er, at de store græskar er for tunge for mig og mine hofter at bære hjem, men så er det godt, der findes hokkaido. Det lille græskar vejer en hel del mindre end de store, og smager også en del sødere.

Vil du gerne have en omgang hokkaido fritter til aftensmaden senere? Det er smadder nemt og smager virkelig godt. De bliver ikke sprøde, ligesom traditionelle fritter, men det gør ikke det store, synes jeg.

Vask hele græskarret inden du skær det ud, da du sagtens kan spise skrællen efter en tur i ovnen, og skær det i to halve. Tag en spiseske og skrab kødet og kernene ud. Nu er den let at skære i mundrette skiver. Du kan krydre med præcis hvad du foretrækker, men jeg er mest vild med urtesalt, rosmarin og tørret chilli.

De kan sagtens bages uden olie, men smager liige en tand bedre, hvis de får lidt god olivenolie. Bag dine fritter ved 180 grader varmluft i 25-35 min, men kig til dem undervejs og mærk efter. De skal helst være en smule sprøde på ydersiden, men dejligt bløde i midten.

Mangler du andre opskrifter med græskar? Prøv nogle lækre græskarmuffins med hokkaido eller hvad med en svampet, glutenfri græskartærte?

   

2 kommentarer

  • maibritt j

    åh ja hokaido fritter er virkelig mit go to tilbehør her om efteråret. Jeg plejer at lave en halv plade hokaido fritter og en halv plade bønnefritter på samme tid og så kommer jeg pomfrit krydderi på begge. MUMS

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

5 ting jeg har lært i New York!