"Jeg vil have det hele" Gæsteblog om balance

Inspiration til træning: Stærke lår!

Betyder stærke lår kun sådan nogle der squatter mere end 100 kg? Eller dødløfter mere end en vægten af en fuldvoksen mand efter en god julemiddag? Ikke hvis du spørger mig!

Der findes (heldigvis) mange måder at definere hvad det vil sige at være “stærk” på, og der findes ligeså mange rigtig gode øvelser, som går lige i dine lårbasser! Du behøver ikke altid træne tungere, højere og vildere, bare du træner fokuseret. Her kommer lidt inspiration til træning, hvor du måske får tips til lidt nye øvelser til din træning af ben og baller.

Mit forløb med Michael Kayser er sponseret til bloggen

Jeg er ikke selv uddannet indenfor kost eller træning, men jeg har stor tillid til fagpersoner på det felt, hvor de nu engang er eksperter. Jeg stiller ikke spørgsmål til piloten inden flyet letter, og jeg spørger ikke lægen om noget, før han opererer.

Alligevel kiggede jeg liiiidt underligt på min personlige træner Michael Kayser, da han foreslog, at vi skulle arbejde med balance, stabilitet og mobilitet den dag. Altså det lyder jo både flot og godt, men giver det overhovedet stærkere lår? Og hvorfor skal jeg ligne en fulderik uden balance, mens jeg udfører dem? Jeg blev (heldigvis) klogere!

Denne øvelse leger lidt med det klassiske dødløft, men udfordrer et af mine svageste punkter; balance. Du stiller dig simpelthen på et ben, tager en kettlebell eller håndvægt i hånden (det er faktisk lettere, jo tungere den er) og så udfører du et stivbenet dødløft. Det er hamrende svært, men i kan sikkert gøre det smukkere end mig.

Her leger vi med en klassisk lunge, men arbejder udover med balancen, også med mobiliteten. Jeg har svært ved at komme ret langt ned og ud, og skal naturligvis ikke presse hoften, men det er en god øvelse at få strukket muskler, led og den gode hoftebøjer en del. Du laver ganske simpelt en lunge, men bevæger dig “med uret” og bevæger benet i forskellige vinkler i stedet for bare frem og tilbage.

Ond balanceøvelse, der er ingen pænere ord for det! Du skal udføre samme øvelse som i den etbenede stivbenet dødløft, men nu skal du gøre det på en af de der halve bolde, som de fleste fitnesscentre har. Det kræver hjernedødt meget balance!

Jeg arbejder meget med balance, da mine svage hofter i 100 år har givet mig smerter og det har derfor ikke været muligt for mig, at lave øvelser med balancetræning. Nu er mine smerter relativt stabile, så på en god dag kan jeg godt udfordre de små stabiliserende muskler i benet, som ikke har været på arbejde længe.

Du bliver glad, svedig og mega øm af at udfordre dig selv med nye øvelser!

Kan du også lide øvelser, hvor du føler dig sindssygt fjollet mens du laver dem, men er (dejligt) øm i absolut alle små muskler, som du ikke vidste fandtes, dagen efter? Så smid Michael en mail (mk@kayserfitness.dk) eller kontakt ham på Facebook HER

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

"Jeg vil have det hele" Gæsteblog om balance