Jeg er i Woman (og snakker om ar)

Kan du bruge BMI til noget?

BMI er en udskældt størrelse disse dage og med rette, mener jeg. Det blev udviklet i sin tid som en hurtig indikator på en befolknings sundhedstilstand, men bruges i dag som et alt for ensidigt mål på sundhed. De fleste efterhånden fået øjnene op for, at det tal ikke kan stå alene. Heldigvis.

Du udregner dit BMI ved at dele din kropsvægt med din højde i anden. Formlen spytter så et tal ud, som angivelig kan fortælle noget om, hvor sund din vægt er i forhold til din højde. Er dit BMI under 18,5 er du undervægtig, mellem 18,5 og 24,9 er du normalvægtig og derover, er du overvægtig – ifølge den inddeling.

Den seje dame Helse Matilde skrev et par fine ord om BMI på hendes Instagram tidligere i dag. Hendes BMI er nemlig lige på grænsen til at være “for højt”, hvilket lyder fuldstændig fjollet, når man ved hvor god form hun er i. Hun kan løbe langt, løfte tungt og fylde sine tights ud med stærke lår, hvilket mig bekendt ikke ligefrem skriger usund livsstil, som hendes BMI kunne indikere.

Problemet med BMI er, at det ikke tager højde for fordelingen af fedt og muskler i kroppen. Det er ganske simpelt en matematisk formel for forholdet mellem din højde og vægt – ikke andet. Det siger ikke noget om din form, din ydeevne eller din krops sundshedstilstand som et hele. Du kan sagtens veje en del kilo mere end dit BMI siger du “burde” og stadig sparke røv i fitnesscenteret. Ligesom du kan være undervægtig, ude af form og med en krop, der skriger på næring. Eller omvendt.

Hvor ligger min BMI så henne? Jeg har fundet vægten og lommeregneren frem…

hummelmave4

Mine shorts er sponseret af Hummel

Mit BMI ligger og svinger omkring 19-20 alt efter hvor meget jeg får spist og trænet i en periode. Kan jeg træne tungt og spise godt i et par måneder, så vejer jeg typisk et par kilo mere, end hvis jeg har haft smerter og ligget mere på sofaen. Man skulle umiddelbart tro, at jeg så var sundest, når mit BMI er lavest – eller hvad?

Faktisk vil jeg vove den påstand, at jeg er den sundere, når jeg vejer lidt mere, da det typisk er her, jeg også er mest fast i kødet og føler mig stærkest. Lige for tiden kan jeg kun træne 1-2 gange om ugen grundet mine hofter, hvilket frustrerer mig meget. Min krop er derfor ikke super muskuløs og jeg er ikke vildt stærk, men jeg gør, hvad jeg kan. 

Min vægt falder typisk et par kilo i de perioder, hvor jeg har flere smerter. Jeg spiser, paradoksalt nok, ikke altid særlig sundt i de perioder og føler mig mere blød og træls, end når jeg træner mere. De kilo jeg taber får mit BMI til at ligge tæt på undervægtig, hvilket for de flestes vedkommende ikke er ret sundt.

Konklusionen må derfor være, at du reelt ikke behøver finde hverken din vægt eller din lommeregner frem, for at vurdere din egen sundhed. Mærk efter i din krop; er du glad, er du rask og føler du dig tilpas i din krop? Super duper, du er fin!

bloglovin_annawarrington

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

Jeg er i Woman (og snakker om ar)