Et ærligt og personligt indblik

Pre workout: Do´s and dont´s (En subjektiv guide)

Nogle gange er energien der bare ikke til at træne. Der behøver ikke altid være en alvorligere grund (læs mere HER). Nogle dage er der bare mindre energi at gøre godt med – selvom du har tømt kaffemaskinen på studiet/jobbet eller inhaleret din egen pakke Nescafé derhjemme. Og hvad gør du så?

Der er mange, der ville argumentere for, at det er kroppens måde at fortælle dig, du er træt og burde ikke træne. Tag en hviledag (ekstra), kram din kæreste og se en film på sofaen. Det argument holder også for så vidt, at du faktisk kan tolke din krops signaler. Det er nemlig de færreste sunde og raske kroppe, som altid liiige gider ud i vinterkulden og bevæge sig.

Kan du mærke din krop eller dit hoved virkelig siger fra, og har du kørt dig selv for hårdt, bør du naturligvis ikke tvinge dig selv til at træne. Ingen lækre biceps er en smadret krop værd. Trust me. Men er der ikke andet galt end godt gammeldags dovenskab, så trænger du måske nærmere til et spark bagi og lidt motivation?

Hvor kan den ekstra motion og energi så komme fra? Mange vil argumentere, at pre-workout er vejen frem! Bodylab har netop lanceret en række spritnye pre-workouts, så jeg har researchet nettet rundt og kommer her med min ganske subjektive guide til en verden af pre workout med do´s, dont´s og en anmeldelse af Bodylabs.

INDLÆGGET INDEHOLDER AFFILIATELINKS OG MIN PWO ER SPONSERET AF BODYLAB

pwo

Hvad er pre-workout?

En samlet betegnelse for alle produkter, der har til formål at give din krop et ekstra skud energi før træning. Der kan være forskellige ingredienser i, men som regel er koffein den bærende ingrediens, da den som bekendt i ret koncentreret form, giver dig ekstra energi.

Hvordan virker pre-workout?

Koffein virker ved at dæmpe nogle impulser i hjernen, så du ikke føler dig træt. Derudover øger koffein pulsen og blodtrykket, så du føler, at du kan præstere mere. Koffein i mindre mængder er ikke farligt eller vanedannende ifølge WHO, men vær opmærksom på mængderne og anvisningerne af daglig dosis, hvis du indtager både kaffe, energidrik og pre workout. Oplever du hjertebanken, svimmelhed eller får du det ubehageligt, så skær ned!

Nogle pwo indeholder også BCAA, der er aminosyrer, som kan hjælpe med at bremse nedbrydningen af muskelmasse under træning. Det er smart at vælge produkter med BCAA, hvis du træner meget, særligt styrketræning.

Kan det være skadeligt?

Du kan måske ikke mærke din egen energi, hvis du altid indtager pwo, men på den anden side kan du måske få en virkelig god træning, hvis du tager et lille scoop pwo. Som med alt andet, er overdrivelse sjældent en god idé.

Er det overhovedet nødvendigt at indtage?

Nej, ikke hvis du ikke føler, det er nødvendigt. Jeg bruger ikke selv pre workout, da jeg ikke træner så meget, at det er nødvendigt. Træner du derimod hver dag eller flere gange om dagen, har produkter som pwo mere deres berettigelse. Jeg bruger pt min krops naturlige energi som indikator for, om det er en god idé at træne. Har du skader eller er du stresset, kan det være en god idé at skære ned på både naturlige og mere kunstige former for ekstra energi og mærke efter i din krop.

Hvilke produkter bør du vælge?

Det afhænger af, hvem du er og hvad dine mål er. Måske har du intet imod sukker og vil gerne øge dit daglige kalorieindhold, så er der mange produkter, som du kan vælge. Ønsker du derimod at skære ned på dit sukkerindtag, kan det være nyttigt at vælge produkter med sødemidler i stedet for sukker.

Jeg har prøvesmagt og testet Bodylabs nye varianter, der er lavet med sødemidler. De smager virkelig godt og giver den der behagelige summen i kroppen af energi – uden at det er ubehageligt. Ingredienserne er forskellige aminosyrer, sødemidler og koffein, samt nogle fyldstoffer for at give den rette konsistens. Personligt bruger jeg som sagt ikke pwo, men skulle jeg anbefale et produkt til folk der træner mere end jeg selv, så ville jeg ikke have et problem med at anbefale Bodylabs.

Markedet har givetvis en overflod af produkter og jeg har kun smagt denne variant, så skal du ud og finde et produkt der virker for dig, så læs ingredienslisten grundigt inden.

pwo2

Bruger du pre workout før din træning?

bloglovin_annawarrington
   

4 kommentarer

  • Jeg plejer at drikke en energidrik, men det bliver sgu ret dyrt i længden.. Kunne være jeg skulle prøve pre workout 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Uh, det lyder sørme dyrt! Du kan jo prøve at købe en enkelt omgang, der er i hvert fald til flere træninger hvis man selv blander det op 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette Elisabeth

    Ja – jeg drikker pre-workout, for når jeg har stået op i 7-8 timer på en dag, kan energien ind i mellem nogle gange godt være ret lav, så snupper jeg sådan et scoop og så er jeg klar til lækker træning! 😀 Kunne være jeg skulle prøve bodylabs næste gang!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anna Warrington

      Det lyder som en god taktik! Efter en lang arbejdsdag kan energien være svær at finde frem nogle gange 🙂 Min yndlingssmag fra Bodylab er lime, hvis man er til det lidt syrlige 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et ærligt og personligt indblik