One pot pasta på 15 min (vegansk)

Aftensmad efter konceptet “one pot” er simpelthen genialt, hvis du spørger mig. Det betyder, at du kan lave hele din aftensmad i én gryde! Hvilket naturligvis så også betyder; mindre opvask, mindre arbejdstid og mindre energi brugt i køkkenet. Det betyder dog ikke, at du behøver gå på kompromis med smag eller sundhed i din mad.

I går var jeg småtræt, da jeg ankom til København om formiddagen og derefter tog direkte på studiet, hvor min studieveninde og jeg har en ret stor opgave, der begynder at have en snigende deadline. Jeg forsøger jo at nå det hele, før jeg rejser til New York om 2 uger.

Aftensmaden endte med at blive en overraskende succesfuld one pot pasta – lavet glutenfri og vegansk. Den bliver dog hverken kedelig eller frelst af den grund. Du får opskriften her, så du selv kan prøve. Den tager (seriøst!) ikke mere end 15 min.

vegan3

Opskrift til 2 personer (eller 1 person aftensmad og frokost dagen efter)

– 1/2 stor sød kartoffel

– 1 tsk kokosolie (til at stege i)

– 1 tsk chilipulver

– Salt/peber

– 1 lille hvidløg

– En stor håndfuld snittet spidskål

– 1 dåse (240 gram) kikærter

– 2 håndfulde frisk grønkål

– 2 foråsløg

– Nudler eller pasta. Jeg brugte nogle lowcarb såkaldte “fitnessnudler”, som er kogt på forhånd, men brug hvad du foretrækker. Der findes efterhånden mange naturligt glutenfri pastavarianter med sojabønne, linser, ærter osv. De skal så koges seperat eller koges sammen med retten, hvor du tilsætter et par dl grøntsagsboulion.

– Et par friske tomater

– Frisk persille (til pynt)

 

vegan

Skræl den søde kartoffel og skær den i fine tern. Steg dem sammen med finthakket hvidløg og chilipulver i kokosolie i ca. 5 min. Tilføj finthakket spidskål, kikærter, forårsløg, salt og peber og lad det simre sammen et par minutter på middelhøj varme. Koger du pasta sammen med, så tilsæt pasta og et par dl grøntsagsboulion. Du kan også bare tilføje pasta, du har kogt dagen før.

Efter ca 5 yderligere minutter, hvor det hele er svitset godt sammen, tilsætter du lidt vand og grønkål. Lad det stå i en 5 minutters tid (nu er vi oppe på 15!) og vend friske, finthakkede tomater sammen med det hele. Bum, så har du en one pot pasta lavet på et kvarter fyldt med smag og næring!

Vil du se lidt mere inspiration til lækker og vegansk aftensmad? Se opskriften på min veganske “kødsovs” lige HER

bloglovin_annawarrington

Har du dårlig ånde?

Det er ikke særlig sexet, men det sker altså for selv den mest tjekkede kvinde; dårlig ånde. Især hvis du (som jeg) har en vane med at drikke ganske meget kaffe i løbet af dagen. Og jeg ved ikke med jer, men jeg har ikke liiige min tandbørste på mig, når jeg er på farten, så jeg kan ikke sige mig fri for en god gammeldags kaffeånde i ny og næ.

Jeg har ét meget livagtigt minde, der giver mig nærmest svedige håndflader ved tanken om, at jeg skulle rende rundt med dårlig ånde. Min gamle historielærer i folkeskolen var nemlig stor fan af lunken kaffe fra lærerværelset, og hun havde også en skøn vane med at læne sig ind over vores små skriveborde, når hun tjekkede, om vi hørte ordentlig efter. Den lugt af gammel kaffe, som hun i min hukommelse altid lugtede af, skal bare ikke ske for mig!

INDLÆGGET ER SPONSERET AF SB12 (OG INDEHOLDER AFFILIATELINKS)

sb121

Jeg spiser som regel, som faste læsere ved, havregrød med overload af lækre toppings til morgenmad. Det giver for mig en sund og mættende start på dagen og tilfredsstiller min evigt hungrende søde tand. I morges fik jeg en lækker, cremet proteingrød med glutenfri havregryn rørt med vand og en æggehvide, som blev toppet med kanel, lidt salt (får smagen til at poppe), mandler, gojibær og frosne hindbær (der lige fik et opkog inden servering).

Min morgenmad akkompagneres altid med en stor kop sort kaffe. Jeg kan ganske simpelt ikke starte min morgen uden (tro mig, jeg har prøvet. Læs hvor “godt” det gik lige HER). Jeg børster naturligvis tænder bagefter, men er også begyndt at nappe et stykke tyggegummi, der giver min ånde mere friskhed og mindre kaffelugt.

Efter en svedig omgang træning drikker jeg (og de fleste andre?) gerne en proteinshake. Hvis du nogensinde har prøvet at glemme en shaker i tasken med lidt rester af en shake, så ved du, hvor absolut forfærdeligt det stinker. Den slags lugt skal i hvert fald ikke også komme ud af min mund! Derfor er jeg begyndt at have små sugetabletter liggende i træningstasken, så der bare ikke er nogen undskyldning!

Det er sjovt at Danmark som ellers er et meget sundhedsbevidst land ikke har tradition for at bruge mundskyl. De fleste børster tænder, men stort set ingen bruger mundskyl. Det gjorde jeg faktisk heller ikke selv indtil for nyligt, og tænkte ærlig talt slet ikke over det. Det var dog lige indtil SB12 fortalte mig, at mundskyl faktisk kan være med til at holde din mund frisk det meste af dagen, hvor tandbørstningsfølelsen jo ofte forsvinder efter bare den første slurk kaffe.

Og det er jo ikke sådan, at jeg kun drikker kaffe om morgenen, inden jeg børster tænder! Jeg drikker jo gerne 1 kop på studiet om formiddagen og også en kop eller to, hvis jeg sidder derhjemme og læser eller skriver opgave (læs: blogger) om eftermiddagen.

sb122

Hvis du vil undgå et rygte som min gamle historielærer, så kan du prøve produkterne fra SB12 med 20% på hele din ordre. Du kan se udvalget HER og se om noget frister.

Du kan også læse mere om hvordan du bliver dejlig sexet og kysseklar med SB12 på deres Facebookside HER eller Instagram HER

 

 

 

bloglovin_annawarrington

Drømmer om sommer (Og New York)

Forårssolen fra påsken giver mig seriøse sommertanker! Tænk at min sommer rent faktisk skal bruges i New York City, hvilket jeg har drømt om siden jeg var ganske ung teenager! Hvor sindssygt er det lige?

Det kribler i maven og mine sommerfugle flyver om kamp med lettere nervøse tanker. Har jeg mon styr på det hele? Husker jeg at pakke det hele? Bliver jeg ensom derovre? Kan mine hofter klare de lange dage i den store by?

Jeg håber der kommer styr på både nerver, tanker og tøj i kufferten, før jeg rejser om bare 2 (!) uger. Det bliver en drøm, der går i opfyldelse og alt andet lige, så bliver det en kæmpe oplevelse.

Du kan læse hvad jeg egentlig skal bruge tiden på i New York lige HER og hvor jeg skal smide en halv arm i husleje hver måned aka. hvor jeg skal bo lige HER

Husk i øvrigt at melde dig til debatarrangementet på Christiansborg på fredag, hvor jeg skal være med i panelet, der debaterer om ungdommens fællesskaber. Læs mere HER

 

bloglovin_annawarrington

Vil du med på Christiansborg?

På fredag skal jeg tale på Christiansborg og du kan komme med, hvis du har tid og lyst!

Overskriften for eftermiddagen hedder “Ungdommen nu til dags – forkælede egotrippere eller engagerede demokrater?”. Det skal altså handle om den noget udskældte, men også til tider lovpriste, danske ungdom.

Flere studier viser nemlig, at den demokratiske viden blandt unge i Danmark er høj, men at deres demokratiske selvtillid – troen på at de rent faktisk kan gøre en forskel – er overraskende lav. Og det skal vi da have lavet om på, skal vi ikke?

Du kan komme med og høre mig snakke om fællesskaber online, men ogsp meget gerne selv deltage i debatten.

Ungdommens Røde Kors står bag det gratis debatarrangement, der finder sted kl 13-15.30 på fredag d. 1 april (ikke en aprilsnar!) på Christiansborg. Du får gratis oplæg, en sandwich i pausen og et indblik i hvordan vores allesammens Christiansborg egentlig ser ud indefra. Du kan læse mere om eventet HER eller finde det på Facebook lige HER

Programmet for eftermiddagen (inklusiv en sandwichpause)

– Marianne Jelved, tidligere kulturminister, åbner dagen

– Professor i sociologi og arbejdsmarked Thomas Boje giver et oplæg

– Paneldebat mellem Simon Lajboschitz (iværksætter og medstifter af Absalon CPH), Kasper Sand Kjær (Formand for Dansk Ungdoms Fællesråd), Morten Pape (Forfatter til bogen “Planen” om Urbanplanen i København), Mathilde Hougaard Boesen (Hovedbestyrelsesmedlem hos Alternativet), Lawand Hiwo (Statskundskabsstuderende, vinder af DM i debat 2015), Anna Warrington (Statskundskabsstuderende, blogger på annawarrington.dk) og Mikkel Vinther (Ungdomsrådgiver hos Kulturministeriet)

– Debat blandt publikum

– Afsluttende refleksioner i panelet om publikums pointer fra samtalesalonerne

Du melder dig til arrangementet via dette link, hvor du bestiller det antal billetter, du ønsker. Det er helt gratis. Vil du læse mere om hvad jeg laver, når jeg ikke blogger kan du klikke lige HER

bloglovin_annawarrington

Forvirret? De nye regler på Instagram

Fra i morgen ændres dit feed på Instagram. Der er vild forvirring på de fleste sociale medier, som følge af nyheden om ændringerne, da mange er bange for at miste deres følgere. Ærlig talt, jeg var/er også snotforvirret, da jeg først hørte om ændringerne.

Derfor satte jeg mig for at lave noget research. Hvad indeholder de nye regler? Og hvad betyder de for hver enkelt bruger af Instagram?

Skærmbillede 2016-03-28 kl. 10.08.49

Hvad skal der ske på Instagram?

De kloge folk bag Instagram vil naturligvis gerne have så meget som muligt trafik på deres medie, men de har erfaret, at den gennemsnitlige bruger faktisk går glip af 70% af indholdet, hvilket jo ikke er så godt.

Lige nu er dit feed (der hvor alle billeder kommer frem på forsiden) opdelt kronologisk, hvilket betyder, at billeder fra de profiler du følger, bliver synlige for dig i den rækkefølge, som de offentliggøres. Dette styres af de algoritmer, som Instagram er bygget op omkring. Ændres de algoritmer, ændres oplevelsen af mediet for dig som bruger.

Instagram er som bekendt ejet af Facebook (tænk lige over hvad de tjener!?!) og Facebook har længe kørt med denne form for algoritme, så de opslag du får øverst på din Facebook også er dem, som med størst sandsynlighed interesserer dig mest.

Fra i morgen vil dit feed altså ændres, så de profiler du liker mest, kommenterer mest på og er mest aktiv på, vil være øverst på dit feed. Vil du sikre dig, at du får alle billeder at se, skal du klikke på “slå opslagsnotifikationer til” i højre hjørne (enten øverst eller nederst) på billeder fra de billeder, hvor du vil se billeder fra først. Det er et ikon med 3 små prikker.

Hvad betyder det for dig?

Hvis du fortsat vil følge dine yndlingsprofiler (inklusiv min profil, naturligvis) skal du altså klikke på de tre små prikker i højre hjørne på et vilkårligt billede fra de profiler, du gerne vil se billeder fra først. Så står der “slå opslagsnotifikationer til” og det klikker du ja til. Så er du sikker på, at de billeder kommer øverst i dit feed.

Du kan også bare sørge for at like og kommentere de billeder og profiler, du er gladest for. Læs mere om de nye regler på Instagram HER og HER

 

bloglovin_annawarrington
Older posts