10 sunde i madpakken

Protein peanubutter jelly kugler!

Peanutbutter jelly er en klassisks smagskomination, som de fleste amerikanske børn kan huske fra madpakken, men som også har vundet indpas i Danmark de seneste år. Personligt er jeg ret så tosset med peanutbutter og spiser det ofte. Det er, efter min mening, en rigtig god naturlig kilde til noget godt fedt – og så smager det hamrende lækkert!

I går på snapchat (jeg hedder anna-warrington) viste jeg starten på et lidt skørt projekt, som faktisk endte med at blive virkelig godt. Disse små peanutbutter jelly kugler er geniale som en snack sidst på eftermiddagen, hvor energien er ved at være lav, eller som aften-lækkerier til en god kop the og en uhyggelig film. Jeg fandt inspiration i denne opskrift, men har lavet kuglerne sukkerfri og mere proteinrige – man er vel sundhedsblogger…

INGREDIENSER SPONSERET AF ISIS-UDEN TILSAT SUKKER OG BODYLAB (AFFILIATELINKS)

12527719_10208872546112271_1591658908_n

Opskrift på 15-20 kugler (alt efter størrelse)

Du starter med at lægge små bitte klatter marmelade ud på et stykke bagepapir. De skal ligge så samlet som muligt. Nu tager du forsigtigt bagepapiret over på en lille tallerken og stiller den i fryseren. Den behøver sikkert kun et par timer, men jeg gav den natten over.

Dejen er hurtig at lave. Du starter med at blende havregryn helt fint til mel og blander med salt, vand, peanutbutter og proteinpulver. Derefter blender du mandlerne relativt fint, men der må gerne være lidt bid i dem, og gemmer en smule til pynt og hælder resten i dejen. Det skal æltes godt sammen og du kan evt. bruge lidt vand for, at det bliver sammenhængende.

Tag de små frosne klatter marmelade ud af fryseren og lad dem slippe bagepapiret. Tag nu en klat peanutbutter-dej og mas den næsten flad. Herefter tager du en klat marmelade (skær den evt. til med en skarp kniv, hvis den er for stor) og placerer i midten af det flade stykke dej. Du kan bruge fingrene til at samle det hele til en kugle, så du får en peanutbutterkugle med en syrlig, sød midte af marmelade.

Kuglerne skal retur på frost en halv times tid eller på køl et par timer for at sætte sig, inden de serveres.

12516547_10208872545752262_1067047623_n

Hvis du ikke gider igennem det lille show med at få marmeladeklatterne i fryseren, rullet sammen og på køl igen, så kan du også bare tage peanutbuttermassen og blande 2-3 spsk sukkerfri hindbærmarmelade direkte ned i, så den bliver mere sammenhængende og lidt friskere i smagen. Nu kan du forme små kugler, præcis som almindelige havregrynskugler, og derefter toppe dem med finthakkede nødder.

De smager dejligt i madpakken, som det søde indslag, eller som en lille energibombe på farten. De er fryseegnede og holder sig ganske pænt efter en tur på frost, så lav endelig en stor portion, hvis du kommer i gang!

12721893_10208872545912266_768218841_n

Lækkersulten efter endnu mere peanutbutter? Prøv mine ultimative choko/peanutbuttermuffins. Opskrift HER

bloglovin_annawarrington
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Læs næste indlæg

10 sunde i madpakken