New York guide - Williamsburg

Basisvarer til sunde snacks

På sociale medier har alle andre altid et uendeligt lager af eksotiske ingredienser, når de laver sunde snacks. Den ene lækre opskrift efter den anden popper frem på Instagram, og du tænker måske, at alle andre end dig har et køkken fyldt med kreative tanker, dyre ingredienser og virkelig meget tid på lager?

Det behøver bestemt ikke være tilfældet! Jeg giver dig her en kort oversigt over de absolutte must-haves til hvilke basisvarer, du bør have i dit køkken, hvis du vil komme lækkersulten til livs på ganske sund og effektiv vis – uden at gå på kompromis med smag eller instagramvenligt udseende, naturligvis!

INDLÆGGET INDEHOLDER AFFILIATELINS (Og nogle ingredienser er sponseret)

snack4

Opskrift på wannebe ferrero roche kugler lige HER

Din indkøbskurv bør (efter min mening) fyldes med følgende basisvarer, hvis du gerne vil kunne smække nogle sundere snacks sammen i en fart…

Proteinpulver. Vil du ikke investere i 10 forskellige smagsvarianter (selvom det er lidt lækkert at have) så er mine bedste bud, at du starter med vanilje og chokoladesmag. De kan bruges til det meste; shakes, grød og bagværk og smager tilpas sødt til at give dine kager og snacks sødme, men er samtidig tilpas neutrale i smagen, så du kan også variere med andre ingredienser alt efter behov. Får du lyst til banan, tranebær eller jordbær, kan du bruge dit vaniljepulver som base, men får du lyst til noget tungere ala peanutbutter eller karamel, så er chokolade en god base. Bottom line: invester i vanilje og chokolade proteinpulver.

Bananer! De er geniale kilder til sødme, cremethed og tyngde i enhver opskrift. De kan moses, bages eller fryses til en dejlig omgang bananis. Og nej de er IKKE usunde bare fordi, der er kulhydrater eller frugtsukker i dem! Læs min mening om ‘usunde’ ingredienser i ’sunde’ opskrifter HER

snacks3

Opskrift på sunde peanutbutter jelly kugler HER

Dadler. De smager virkelig godt og bidrager med en dejlig, naturlig sødme, som kan bruges i både smoothies, rawkugler, kager eller bare spises som de er, mens du står og hygger i køkkenet.

Peanutbutter. Det er genialt til at give en cremet konsistens, gode fedtstoffer og ikke mindst den dejligste smag, der leder tankerne hen på snickers. Mmmm…  Du kan både bruge helt almindeligt peanutbutter eller prøve en version lavet på pulver, hvor du blander det med vand. Den har jeg i øvrigt anmeldt lige HER

Sødemiddel. Der findes et utal af varianter på markedet, og det er desværre noget med bare at smage sig frem. De fleste sødemidler har en let bitter eftersmag, men der er stor forskel på, hvilket produkt man selv bedst kan lide. Jeg er personligt glad for zero gold, som har en lidt mere rund og dyb smag (hvis man kan sige det), hvilket jeg gerne bruger i min havregrød og når jeg bager.

snack5

Opskrift på sundere ‘bounty’ agtige kugler lige HER

Mørk chokolade. Du kan bruge små stykker chokolade i stort set alt, hvilket egentlig bare giver lidt mere lækkerhed uanset om du laver cookies, dadelkugler eller muffins. Du kan også smelte chokolade og give dine havregrynskugler et lag chokolade eller bare lave chokoladerosiner og mandler. Brug din yndlingschokolade med den kakaoprocent, som du mest er til. Mine egne favoritter er en helt mørk 85% chokolade, som blandes med sukkerfri mørk chokolade fra Easis med 55% kakao.

Kokosmælk! Den fede del kan du piske til kokos-flødeskum eller bruge som væske/creme i nogle hjemmelavede kugler af en art, som hurtig får en sød og cremet smag af kokos.

Frysetørrede bær. De er geniale til at give lidt farve til de ellers så farveløse, men yderst smagfulde, dadelkugler eller havregrynskugler. De kan også give bare et lille hint af syrlighed til nogle ellers ret søde snacks, hvis du fx vælger frysetørrede hindbær eller frysetørrede havtorn (som i øvrigt er virkelig pæne med den orange farve).

snacks6

Opskrift på havregrynskugler med gojibær og chokolade HER

Søde kartofler. Du tror jeg laver sjov? Så tjek denne opskrift på sundere chokolademousse, hvor netop søde kartofler spiller en central rolle. Er det ikke noget for dig, kan du jo altid lave noget aftensmad med dem, nu du alligevel er gået i køkkenet..

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

New York guide - Williamsburg